Ännu ett SA-projekt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    #31
    Det ser himla trevligt ut
    vad använde du för färg att måla bakgrunderna med? den svarta färgen som du täckte det gula med alltså?
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt

    Kommentar

    • Matosk
      • February 2009
      • 39

      #32
      Färgen är en vanlig svart vattenbaserad färg som jag hittade på Ica, samma färg som ja har målat rampen och bänken med.

      Kommentar

      • Matosk
        • February 2009
        • 39

        #33
        Uppdate:
        Nu har jag fått hem ett gäng fjärilar med. Där är 5 stycken varav ett tydligt par och förmodligen två honor och en hane till. Paret verkar redan vara sugna på lek. Honans äggläggningsrör har vart ute sen igår.
        Dessutom har de svarta neonerna lekt och minst 2 yngel har klarat sig till bra storlek så de inte riskerar att bli uppätna.
        Dessutom har jag nog fått 5-6 kullar guppy, mestadels endlers. Det är full fart överallt i karet och nu saknas bara att Ottosarna leker med!

        Kommentar

        • Matosk
          • February 2009
          • 39

          #34
          Dags för en uppdatering med två bilder såhär två år senare.
          Vänstra sidan:
          Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »

          Högra sidan:
          Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #35
            Är det samma fjärilar som du hade i från början. I så fall, vad är din hemlighet? Mina överlevde inte så länge, ett par månader. Resten av fisken i det karet har dock överlevt.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #36
              Ursprungligen postat av Matosk
              Dags för en uppdatering med två bilder såhär två år senare.
              Vänstra sidan:
              Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »

              Högra sidan:
              http://laddauppbilder.se/?di=6130108136610
              Utveckling ja, men du verkar ha problem med med växtligheten?

              Inte så mycket mer grönska nu, men det kan ju vara medvetet.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Matosk
                • February 2009
                • 39

                #37
                Slänger in en helhetsbild när jag ändå är på G
                Fotografi är en biljett tillbaka till fina minnen….. Lär dig ta bilder för att minnas de fina stunderna! Läs mer Senaste inläggen Vad Är En DSLR-Kamera? Kameror, linser & utrustning Vad är en DSLR-kamera? DSLR är en term som har… Läs mer » Vilka Objektiv Ska Du Välja Till Din Kamera? Kameror, linser & utrustning … Fotografi som minne Läs mer »


                Växtligheten är både medveten och omedveten.
                Valisnerian (?) till vänster växer väldigt bra. Ger bort en hel del varje månad och klipper ner och tuktar den hårt varje vecka i samband med vattenbyte.
                Anubias växer sakta men säkert, brukar bli några nya blad varje vecka. Den som är längst upp till höger på stubben torkade ut för någon månad sen och har sen dess vart ganska dassig, men den håller på att återhämta sig så sakterliga.
                Javaormbunken är ganska ny och har inte tagit sig riktigt, får hoppas på att den gör det så småningom.
                Göder med enkeldos PMDD i samband med vattenbyte en gång per vecka. Kanske finns något att ändra där? Vill inte övergöda och få massa alger heller. Har funderat lite på CO2 för att kunna ha lite fler och svårare växter också men inte riktigt kommit till skott eller ens bestämt om jag vill lägga engergi på det. Hade gärna velat ha en bunt svärdsplantor i karet då jag tycker de är riktigt snygga, men jag har aldrig lyckats hålla svärdsplantor vid liv någon längre tid. Tips någon?
                Tack för respons!

                Edit: Kan tillägga att jag tror inte någon av de fjärillarna jag köpte för två år sedan är kvar! Har fyllt på och kompletterat lite efter hand.
                Senast redigerad av Matosk; 26 March 2011, 19:16.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #38
                  Har du provat svärdsplantor sedan du började med PMDD? Det borde inte vara några problem.

                  Att vallisnerian växer som ogräs kan jag förstå eftersom det är den enda snabbväxaren och kan roffa åt sig så hur mycket näring som helst, så tanken på svärdsplantor är nog inte så tokig.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Matosk
                    • February 2009
                    • 39

                    #39
                    Vore det kanske en idé att ta bort ännu mer vallisneria för att kunna ge övriga växter mer näring? Eller ska jag helt enkelt fortsätta tukta den hårt och tillsätta mer PMDD? Kanske två gånger i veckan eller dubbeldos vid vattenbyte?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Du har nog inga problem med näringsbrist, att övriga växter inte växer så mycket beror på att de är inga snabbväxare. Du kan nog även sätta ner svärdsplantor utan att öka på näringen.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #41
                        Ser riktigt fint ut. Du ska inte vara orolig ang. näringen, du kan trycka ditt massa fler växter med normaldos PMDD. Jag hade nog personligen satsat på lite olika mossor för att komplettera växterna, samt införskaffat någon snabbväxande art. Du skulle kunna ha något som också skuggar anubiasarna lite, kan bli fina ljuskontraster. Men det är ju en smaksak.

                        Kommentar

                        • Matosk
                          • February 2009
                          • 39

                          #42
                          Tack för bra synpunkter!
                          Har beställt några svärdsplantor och en omgång Hygrophila polysperma i djuraffären idag och så sitter jag och kikar på tradera efter lite andra roliga växter. Javamossa har jag haft förr och den gillade jag, så lite sånt ska jag försöka få tag på!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...