960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galion
    • December 2004
    • 337

    Ursprungligen postat av MaxB
    Jo, rödmunstetran är fin - men jag är inne på den mycket underskattade glödbandstetran - och sedan blir det nog ett stim med Kejsartetra också.
    Jag skulle inte påstå att ekstocken, eller faktiskt stockarna - det är ek, den lodräta stammen i mitten också, färgar vattnet nämnvärt - en aning gult blir det dock. Själv tycker jag det är helsnyggt med ett te-färgat vatten - men självklart skall det inte vara grumligt på något vis.
    När vattnet får en mättad bärnstensfärg tycker jag att många andra färgtoner accentueras snyggt - till exempel Kardinal- och glödbandstetra får styggt intensiva färger i ett gulare (men, som sagt, klart) vatten.
    Aah så det blir kejsare och glödisar alltså? Jo dom är riktigt fina dom också!
    Är helt enig med dig angående färger osv i lite gulare vatten men jag får så förbaskat gult vatten att dom flesta fiskarnas färger lixom tonar bort!?
    Kan juh bero på att jag har rätt stora rötter också *Hehe*
    Tar man kort med blixt så får man fram deras fulla prakt men inte annars. Får göra lite justeringar på kameran för att få till dom bilderna jag tagit.
    Du får inföskaffa dig ett gäng tetror snart då så vi får lite läckra bilder och filmer att se på
    Mvh Peter

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Galion
      Aah så det blir kejsare och glödisar alltså? Jo dom är riktigt fina dom också!
      Är helt enig med dig angående färger osv i lite gulare vatten men jag får så förbaskat gult vatten att dom flesta fiskarnas färger lixom tonar bort!?
      Kan juh bero på att jag har rätt stora rötter också *Hehe*
      Tar man kort med blixt så får man fram deras fulla prakt men inte annars. Får göra lite justeringar på kameran för att få till dom bilderna jag tagit.
      Du får inföskaffa dig ett gäng tetror snart då så vi får lite läckra bilder och filmer att se på
      Förhoppningsvis kan det bli en rejäl tetrauppdatering till helgen, med lite sköna bilder och filmer!
      Här är en bild på 960- och 600-karen. Det är fortfarande lite dimmighet, sedan uppstarten för tre veckor sedan, i 960-baljan - och vattnet börjar bli en aning gult. I 600-karet är det duktigt bärnstensfärgat nu, mycket tack vare en kraftig Mopani-rot som slängdes i för någon vecka sedan. Vattnet i 600-baljan är dock "kristall"-klart, men ganska så "svart".
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        Ursprungligen postat av MaxB
        Förhoppningsvis kan det bli en rejäl tetrauppdatering till helgen, med lite sköna bilder och filmer!
        Här är en bild på 960- och 600-karen. Det är fortfarande lite dimmighet, sedan uppstarten för tre veckor sedan, i 960-baljan - och vattnet börjar bli en aning gult. I 600-karet är det duktigt bärnstensfärgat nu, mycket tack vare en kraftig Mopani-rot som slängdes i för någon vecka sedan. Vattnet i 600-baljan är dock "kristall"-klart, men ganska så "svart".
        Låter lovande
        Förbaskat fina kar alltså måste jag säga än en gång!
        Du har ett jäkla öga för att placera växter alltså.
        Hoppas jag ska kunna slå dig lite på fingrarna med min "kubik kub" sedan när den är i drift

        Har du någon mer Ap. på g förrästen ?
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Galion
          Låter lovande
          Förbaskat fina kar alltså måste jag säga än en gång!
          Du har ett jäkla öga för att placera växter alltså.
          Hoppas jag ska kunna slå dig lite på fingrarna med min "kubik kub" sedan när den är i drift

          Har du någon mer Ap. på g förrästen ?
          Att du tycker att jag har öga för växtplacering tar jag som en enorm komplimang - det värmer gôtt det! Grejen är att jag precis har börjat "våga" dona lite med att ha växter i karen - är fullständig växt-Cro Magnon och har mestadels använt sten och rötter i mina tidigare kar.
          En Kubik-kub är något jag funderat på under lång tid också - jag tror vi snackade en del om detta i min 50x50x50 cm räk-kub-tråd. Kubformatet är väldigt intressant med den fina höjd- och djupkänslan och jag tror inte man riktigt fattar vilka stora volymer en 1000-liters kub ändå innebär - det kommer garanterat att bli hur grymt som helst när du drar igång det!

          Kommentar

          • osis
            • February 2008
            • 851

            När jag tittar på dina kar blir jag så sugen på det 540-liter som ska komma! (hoppas jag)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av osis
              När jag tittar på dina kar blir jag så sugen på det 540-liter som ska komma! (hoppas jag)
              Härligt! 540 liter är rejäla kar med utrymme så det räcker (beroende på vad man stoppar i dom såklart). Jag kan riktigt känna den där goa känslan när man väntar på något häftigt - själv är jag ovanligt uppsluppen för jag tror att farbror Jultomte-Ansjo, som kommer med bilen hem till mig klockan 06.30 imorgonbitti, har med sig en rejäl (julklapps)-säck med redmoore-rötter.

              Du kan väl slänga upp lite bilder på ditt kar när du fått hem det - alltid kul med nya projekt!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Tyvärr, det är ingen säck utan en låda...men det kanske går bra ändå?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Tyvärr, det är ingen säck utan en låda...men det kanske går bra ändå?
                  Så länge det är hårda paket så....

                  Kommentar

                  • osis
                    • February 2008
                    • 851

                    Såklart att det blir en tråd om det! Är dock inte säker på inriktning än, men har allt några idéer...

                    Kommentar

                    • Galion
                      • December 2004
                      • 337

                      Bilder

                      Tjenare Mats!
                      Nu är jag hemma igen och jag tänkte jag kunde ladda upp två bilder här på min A.Agasizzii hane och en (enligt mig) ganska underskattad Apa
                      A.Macmasteri, den skulle jag starkt rekomendera ifall du funderar på att skaffa ytterligare apor till ditt kar!

                      Hoppas bilderna smakar
                      Bifogade filer
                      Mvh Peter

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Snygga Ap.or Galion, och speciellt din agazissi ser riktigt bra ut.

                        Hur går det Mats, har du koppat in fisken, planterat växterna samt tryckt ner rötterna ännu?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Galion
                          Tjenare Mats!
                          Nu är jag hemma igen och jag tänkte jag kunde ladda upp två bilder här på min A.Agasizzii hane och en (enligt mig) ganska underskattad Apa
                          A.Macmasteri, den skulle jag starkt rekomendera ifall du funderar på att skaffa ytterligare apor till ditt kar!

                          Hoppas bilderna smakar
                          Härliga bilder Galion!
                          Ja, macmasteri är riktigt fin! Jag och Ansjo har varit på ett ordentligt fett Zoo-rejs idag, och jag kollade faktiskt på några macmasteri - men idag fastnade jag för A. nijsseni. Drar in tre bilder på hanen - som stod väldigt långt in i karet, så jag fick förstora upp bilderna och skärpa till dom lite - jaja, jag skall ta en film senare så får vi se om dom vågar sig fram. Förbannat fin apis - nijsseni.
                          Sedan fick jag hem 150 stycken Glödbandstetra, 50 stycken Kejsartetra och 10 stycken Otocinclus samt en rejäl låda med redmoore-rötter - så vafasen, nu skall det väl bli lite tryck i baljan!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Snygga Ap.or Galion, och speciellt din agazissi ser riktigt bra ut.

                            Hur går det Mats, har du koppat in fisken, planterat växterna samt tryckt ner rötterna ännu?
                            Nja, fiskarna och växterna är i, men rötterna skall jag ju hänga så det tar lite planerande i anspråk - får se när det kan bli klart...
                            Sedan var det ju en klockren hit att släppa ner ett par tranvestitus hos taeniatusarna - de två paren tog blixtsnabbt var sin sida av karet - så vi får la se hur det utvecklar sig.
                            Jag får passa på att tacka dig för idag - Alltid Lika Trevligt, Mannen!

                            Kommentar

                            • Galion
                              • December 2004
                              • 337

                              Ja nissarna är riktigt fina dom också faktiskt
                              Hade ett par jag också förut.
                              Kan juh visa upp dom också då :P
                              Ska bli kul som fan att se helhets bilder sedan med alla tetror!
                              Nått mer att se fram emot i helgen
                              Bifogade filer
                              Mvh Peter

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja...vafan... jag tog en snutt på karet - i HD - och det tar ju en stund at lägga upp... så här är en liten enånhalvminutare för dom som diggar 150 glödbandstetror och 50 Kejsartetror...

                                Ja, om någon kollar så glöm inte att kolla i HD-kvalitet - det blir ännasom lite bättre bild då.

                                Här är en länk;


                                Kommentar

                                Arbetssätt...