190L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #31
    Fiskfunderingar...

    Nästa helg åker 6 Metallpansarmalar i akvariet, då är det totalt följande:

    2 st Fjärilciklider
    4 st Platy
    20 st Glödbandstetra
    6 Pansarmalar

    Funderar nu på någon fisk som gillar alger, mest då på denna: Zebraotocinclus



    Vad tror ni, får man plats med 4-6 stycken sådan också, eller blir det för trångt?

    190 Liter är akvariet på.

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #32
      ja det går du lätt plats med. och otocinclus är grymt mycket roligare om man har ett litet stim på 6-8 st
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #33
        Ursprungligen postat av Link_Mag
        ja det går du lätt plats med. och otocinclus är grymt mycket roligare om man har ett litet stim på 6-8 st
        Dom är som pansarmalar alltså, vill vara 6 eller fler?

        Bra, då får jag försöka hitta 6 sådana i Göteborg då.

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #34
          Ursprungligen postat av Ferengi
          Dom är som pansarmalar alltså, vill vara 6 eller fler?

          Bra, då får jag försöka hitta 6 sådana i Göteborg då.
          Säg till om du hittar dom, sugen på ett gäng själv!

          Kommentar

          • Link_Mag
            • January 2009
            • 238

            #35
            Hans på zoomässan i kungsbacka har hade dom när jag va där senast. riktigt bra nice affär
            Diskus och Växter FTW!

            Kommentar

            • larsemil
              • June 2008
              • 172

              #36
              tänk på att fjärilsciklider INTE är grottlekare. utan de lägger oftast sina ägg uppe på platta stenar.

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #37
                Ursprungligen postat av larsemil
                tänk på att fjärilsciklider INTE är grottlekare. utan de lägger oftast sina ägg uppe på platta stenar.
                Jaha, där ser man...

                Tyckte allt jag läste på allt, men missade alltså detta.
                Nåväl, pansarmalarna lär väl uppskatta kokosnötterna i varje fall, som jag slet med dom så är det allt bäst för dom det.

                Mina Fjärilciklider har ett litet roligt och kanske egendomligt beteende. Först jagar hanen honan. Honan simmar iväg och till slut lessnar hanen och vänder. Då stannar honan upp, vänder om och simmar ifatt hannen!

                Det är hur kul som helst att kolla på, snacka om märkliga raggningsförsök, om det nu är det?

                Dom är också ruskigt tafatta när det gäller mat. Dom är som två yra höns jämfört med mina rovgiriga Platys. Fjärilarna står nånstans i mitten på akvariet och väntar att någon mat skall ramla in i munnen på dom. När precis ett flinga seglar förbi så är det nån snabb Glödbandstetra som kniper den framför munnen på dom.

                Nån som har ett bra tips hur dom skall få i sig lite mer mat eller får dom bara tuffa till sig lite?

                Nåväl, kollade nitrit idag. Bra värden.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #38
                  Ursprungligen postat av Link_Mag
                  Hans på zoomässan i kungsbacka har hade dom när jag va där senast. riktigt bra nice affär
                  Bra tips, skall kollas till helgen!

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #39
                    Nu har jag kollat in fjärilarna en stund till, det blir inte så mycket TV-tittande när man har akvarie...

                    Nåväl,
                    Nu har dom dansat runt en stund och hanen är väldigt "på", honan däremot verkar inte riktigt ha bestämt sig. Ibland får hon jättefina färger och dansar med, ett par sekunder senare så blir hon blek och simmar iväg för att strax återkomma och börja om igen.

                    Stackars hanne, han måste vara helt förvirrad vid det här laget!

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #40
                      Igår åkte 6 stycken Pansarmalar i. Dom var lite skygga när dom gick i 80L men nu har dom tuffat till sig.

                      Dom verkar trivas och har lagt beslag på en kokosnöt som ligger inbäddad bland Anubais. Därifrån pilar dom ut alla sex på jakt efter mat.

                      Var på jakt efter Zebraotocinclus för att ha som algätare, dessa verkar dock vara fullkomligt omöjliga att hitta i Göteborg. Istället blev det Dvärgotocinclus, inte lika fin men dom kommer hålla efter algerna hoppas jag. Sex stycken blev det.

                      Dom har fått ta plats i 80 L och får gå där och knapra alger en vecka eller två innan jag flyttar in dom i det stora.

                      Kommentar

                      • Ferengi
                        • August 2008
                        • 399

                        #41
                        Oj, gammal tråd detta men jag tänkte ändå uppdatera.

                        Nu är jag rätt så nöjd med akvariet, all flyter på och inga större olyckor har varit framme.

                        Invånarna är:
                        2 Fjärilciklider
                        5 Platy + okänt antal yngel
                        7 Metallpansarmalar
                        2 Ancistrus
                        20 Kardinal tetra
                        Antal ? Red Crystal räkor
                        Antal ? Anemo Helena snäckor
                        Antal ? Malaysiska sandsnäckor

                        Utbytt sen sist är Glödbandstetran - ville ha nåt som lyste upp mer och valde då Kardinal tetran
                        Dvärgotocinclus är också utbytt mot Ancistrus.

                        Mera rötter har tillkommit sen sist så nu trivs malarna - massor av gömställen.

                        Gällande Red Crystal räkorna så köpte jag sex stycken förra hösten, räknade dom nu när jag gjorde rent och kom upp till 53 stycken. Då missade jag säkert några. Dom förökar sig värre än mina platys!

                        Lite bilder:
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          #42
                          snyggt

                          Kommentar

                          • gudas
                            • April 2010
                            • 3

                            #43
                            Ser jättefint ut! Inspirerande!

                            Jag har startat mitt Trigon 190L (bara inredning och vatten) som jag köpt begagnat och det är mitt första akvarium. Hur har du gjort med dina filter? Byter man bara det översta vita någon gång i månaden/varannan vecka och tvättar de övriga ibland?

                            Kommentar

                            • Linda_A
                              • March 2005
                              • 1479

                              #44
                              Ser väldigt fint ut!
                              //Linda

                              Kommentar

                              • Ferengi
                                • August 2008
                                • 399

                                #45
                                Ursprungligen postat av gudas
                                Ser jättefint ut! Inspirerande!

                                Jag har startat mitt Trigon 190L (bara inredning och vatten) som jag köpt begagnat och det är mitt första akvarium. Hur har du gjort med dina filter? Byter man bara det översta vita någon gång i månaden/varannan vecka och tvättar de övriga ibland?
                                I början körde jag med den gröna Nitrat filtermattan + de två blå filtermattorna samt den vita vadden.

                                När det var inkört och alla värdena var bra så gick jag över till att ha
                                Juwel Cirax i botten, två blå filtermattorna, en påse med Sera Torvgranulat samt två vita filtervadd.

                                Den vita filtervadden kan man göra rent vid varje vattenbyte, det är bara att krama ut lite skräp. Byter till ny kanske varannan månad. De blå filtermattorna kramar jag ut varje månad kanske, en i taget så kulturen bibehålls nåt sådär.

                                Lycka till!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...