190L Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #16
    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Aktivt kol används för att ta bort t.ex medecinrester så du behöver inte sätta i det. Gör ingen nytta.
    Juwels innerfilter består två filterhållare, den nedersta med blå filtermatta behöver du inte rengöra så ofta. Jag rörde den inte under de första 10 månaderna. Efter det tog jag upp det och spolade av filtermattan. Filtermattan i den översta behållaren brukar jag rengöra en gång i månaden. Den tunna fina filtermattan har jag aldrig använt.
    Om man vill kan man byta ut filtermattorna mot en större blå filtermatta.
    Skall bli kul att se hur ditt akvarium kommer att se ut när det blir klart. Jag har själv ett likadant som jag skall göra en total make-over när jag får mina slimline.
    Bänken du har låtit tillverka ser verkligen snygg ut.
    Angående svärdsplantor så finns det olika sorter, den bredbladiga blir inte lika hög som "vanlig"
    Bra, då hoppar jag över det svarta filtret. Tyckte också det kändes lite "overkill" att byta den vita, tunna, filtermattan en gång i veckan.

    Jag hoppas vi får se lite bilder på ditt akvarie när du sätter igång din make-over.

    Skall kolla in lite olika Svärdsplantor, vet du någon bra förgrundsväxt som blir cirka 5cm och som är gräsliknande? Lite som Vallisneria fast mindre.
    Senast redigerad av Ferengi; 14 January 2009, 20:13.

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #17
      Då var akvariet på plats och sand inhandlad.
      Jag valde finkornig, 0.4 - 0,8 mm (tror jag det var) Rådasand. 21 kg fick jag med mig.

      Det absolut tråkigaste med den här hobbyn måste vara att tvätta sand!

      Det som skall i, förutom växter och fisk såklart, är sand, rötter samt kokosnötter.

      Ett antal timmar senare så är karet vattenfyllt, hoppas det klarnar tills imorgon.

      Snart börjar det roliga!
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Lilla Len
        • July 2008
        • 29

        #18
        Hur går det för dig med sydamerika kar? Jag har bott i sydamerika i två år fast när jag var liten... Skulle gärna vilja se slutresultatet Lycka till!!!

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #19
          Ursprungligen postat av Lilla Len
          Hur går det för dig med sydamerika kar? Jag har bott i sydamerika i två år fast när jag var liten... Skulle gärna vilja se slutresultatet Lycka till!!!
          Jorå, det går väl sådär...

          Dessa fördömda rötter!
          Har haft rötterna i blöt i 4 veckor men inte sjönk dom inte...
          Dom har legat ute i garaget i en hink med tyngd på, jag var säker på att dom skulle sjunka, förbenade rötter....

          Så, projektet tappade lite fart idag. Kilade fast dom i akvariet och hoppas ett mirakel skall inträffa över natten så dom sjunker nångång.

          Var i sydamerika bodde du? Jag har varit i Argentina, Buenos aires, en gång. Var där med jobbet, såg dock inte så mycket av staden. Skall dock tillbaka i vår. Hoppas ha tid att ta lite semester då...

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #20
            Testade mina nya ljusrör - T5 High-Lite Nature ljusrör med reflektorer.
            Det syns inte så väl på bilden, men reflektorer är ett givet tillbehör att köpa. Mycket mer ljus, överallt.

            Jag bytte också ut ljusrören som satt i från början - T5 High-Lite Day. Jag tyckte det blev ett mycket varmare och bättre ljus. Återigen, det syns inte såväl på bilden.

            Har en bra kamera men är tydligen en usel fotograf.
            Det är svårt att ta bra bilder på akvarium... nån som vet en bra hjälp för det?

            Bild nummer 1 är utan T5 High-Lite Day utan reflektor
            Bild nummer 2 är utan T5 High-Lite Day med reflektor
            Bild nummer 3 är utan T5 High-Lite Nature utan reflektor
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #21
              Rötterna som vägrar sjunka har jag kilat fast, nu är det bara att vänta...nån gång skall väl dom sjunka.

              Mina pilotfiskar - Platys gör sig hemmastadda. Dom var lite försiktiga i början men började snabbt kolla in omgivningen.

              Nu är det bara och vänta en vecka, då åker Pansarmalarna i.
              Var iväg och försökte få tag på Vattenspikblad och Vallisneria, men Zoo affären hade inget hemma.

              Akvariet är fortfarande lite grumligt efter två dagar. Hoppas det lägger sig snart.
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Ferengi; 17 January 2009, 16:55. Anledning: stavfel

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #22
                Vaknade tidigt idag, eller rättare sagt - blev väckt tidigt idag av mina barn som inte kan sova p.g.a att det är första dagen (vårsäsongen börjar) för simskola idag.

                Nåväl, äntligen ligger vattnet på 25 grader. Det tar en stund att hitta rätt läge på doppvärmaren. Igår låg det på 26.6, sänkte en aning och verkar ha träffat rätt. Får kolla av igen efter simskolan.

                När jag flyttade över mina växter ifrån gamla akvariet så använde jag anti-snigel medel. Vill inte ha över alla kanelbulle snäckor därifrån. Vill ha lite kontroll över vilka sniglar som flyttar in.

                Jag lät dom ligga 4 timmar i en hink med anti-snigel medel, uppblandat med vatten enligt instruktionen som medföljde. Därefter åkte dom i ett Alun-bad på 2 timmar. Sedan sköljde jag dom i ljummet vatten och "gned" bladen i ytterligare en halvtimma.
                Hoppas jag fick bort alla.

                Jag vill ha Malaysiska sandsnäckor, men hur snabbt kan jag stoppa ner dom? Akvariet är ju alldeles nystartat. Någon som vet hur länge man skall vänta på det. Samtidigt hade jag tänkt flytta över mina trötta (se tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126871) Anentome Helena för att om möjligt hålla ordningen på dom.

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #23
                  Liten uppdatering.

                  Nu har äntligen dessa förbaskade rötter gett med sig och gått till botten...efter en veckas intensivt duschande i kokhet vatten så gav dom upp.

                  Fick plocka ut rötterna då dessa färgade vattnet något alldeles och gjorde det dimmigt. Gjorde några små snabba vattenbyten, efter det blev det mycket bättre.

                  Köpte också Vattenspikblad, via Plantswap, och stoppade ner. Det börjar bli komplett med växter nu.

                  Har i Vattenormbunke, Anubis samt Vattenspikblad. Tänkte det skulle få växa till sig nu innan jag stoppar i mer.

                  Stoppade i lite torv och har nu ett PH på 6.5 - 7.0, lite svårt att se hur grönt provet är...

                  Vatten temperatur som ligger mellan 25C - 26C, beroende på tid på dygnet.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Ferengi
                    • August 2008
                    • 399

                    #24
                    Förra helgen var jag iväg och köpte Glödbandstetra, 20 stycken blev.
                    Dessa har fått gå i det lilla 80L akvariet en vecka nu, dels för karantän men också så att det stora akvariet skulle komma igång.

                    Det var inte helt optimala villkor för tetrorna i det lilla akvariet.
                    Ljus sand, lite växter och "vitt" ljus. Det resulterade i att Glödbandstetrorna var bleka och mest stod nere vid botten.

                    Igår koppade jag i dem i det stora akvariet. Däri har jag mörk sand, även om blixten på kameran gör den mycket ljusare på bild. Inredningen är mer anpassad för dessa fiskar och det märks! Mycket piggare fiskar, som inte bara står och trycker nere vid botten. Nu märks det också varför dom heter Glödbandstetra.

                    Efter inkoppningen så var dom i full färd med att utforska sitt nya hem.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #25
                      Fjärilar!

                      Kunde inte hålla mig längre. Så efter inkoppningen av Glödbandstetran igår så åkte jag iväg och köpte 2 st Fjärilciklider.

                      En hane och en hona, enligt han i affären. Har själv svårt att se skillnad så jag hoppas det verkligen är så.

                      De Platys som jag hade sedan innan blev väldigt nyfikna och kollade in sina nya grannar.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #26
                        Jo, på sista bilden ser den till höger ut att vara en hona, och den till höger är en hane

                        Det jag tittar på är längden på fenorna (De som ser ut som hängande armar nästan längst fram), honor har oftast korta, medans hanarna har väldigt långa.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #27
                          Fjärilciklider - Leker dom eller slåss dom?

                          Efter cirka två timmar efter jag hade koppat in dom så började dom cirkla runt varandra och "dansade".

                          Eftersom jag är helt ny på detta så undrar jag givetvis vad detta är för beteende, vad gör dom?

                          Jag har också läst att Fjärilciklider vill ha en grotta eller dylikt. Har därför gjort iordning 3 stycken grottor av kokosnötter för dom. Detta plus två rötter som bildar små grottor och gångar. Men ingen verkar ett dugg intresserad av att bosätta sig. Bägge simmar glatt omkring i akvariet.

                          Att slå ner bopålarna och sätta bo kanske kommer sen?

                          Nedan en massa bilder på deras dans, någon som kan förklara vad dom gör?
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #28
                            Nästa vecka skall jag koppa i Pansarmalarna, dessa går nu i 80 liters akvariet.

                            Kollade Nitriten idag då jag har stoppat i rätt så mycket fisk på kort tid. Inga problem ännu så länge men får hålla koll på det.

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #29
                              Ursprungligen postat av JojjeN
                              Jo, på sista bilden ser den till höger ut att vara en hona, och den till höger är en hane

                              Det jag tittar på är längden på fenorna (De som ser ut som hängande armar nästan längst fram), honor har oftast korta, medans hanarna har väldigt långa.
                              Äähh, du menar: Jo, på sista bilden ser den till (vänster) höger ut att vara en hona, och den till (vänster) höger är en hane

                              I vilket fall som helst, det blev m.a.o. rätt!

                              Kommentar

                              • Link_Mag
                                • January 2009
                                • 238

                                #30
                                andra strået i ryggfenan är högre än dom andra på hanarna. ganska lätt att se. om dom dansar och skakar framför varandra så flörtar dom lite
                                Diskus och Växter FTW!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...