Tv-Kar (Stoppa ett akvarie i 50-tals TV)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Bagarn_
    • February 2004
    • 33

    Tv-Kar (Stoppa ett akvarie i 50-tals TV)

    Tjena.
    Har länge haft en idé om att köpa en äldre tv för att bygga om det till ett TV-kar. Efter ett par månader av letande så har jag äntligen min Tv hemma =).

    Har dock inget passande kar hemma, så troligen kommer jag specialbeställa ett eller kolla runt om jag hittar nått passande.

    Nån som vet ett passande kar? B 40-45cm H35 D 40? ca 56-63liter

    Sen har jag insett att det blir lite problem att stoppa in en vanlig ramp. Jag vill inte att rampen skall synas så då har jag 5cm spelrum från karets top till tv-apparatens tak. Finns det nån som vet en passande ramp? Rampen får inte vara längre än 45 cm och inte högre än 5cm.
    Det jag söker är runt 25-40 watt.

    Jag har inte bestämt mig än vilka invånarna skall bli än.
    Men alternativen är:
    Snäcklekare
    SA-Nån apistogramma-art och några dvärg corydoras + nån Otocinclus
    Mindre Gurami-art och räkor (kanske nån mindre rasbora-art)
    Dvärgtandkarp och några räkor.

    Bilder på TVn kommer när jag hittat kameran =)

    Målet är att jag skall ha tv-karet igång i januari.
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Hade liknande planer som du för massa år sedan men med en urgammal pc-burk (bildskärm och dator i ett).

    Plockade ur allt ur burken, klippte och filade och fick till ett helt rektangulärt utrymme och letade efter ett kar som skulle passa att montera in. Tanken var att ha det uppställt på skrivbordet som en datoratrapp med inkopplat tangentbord och mus.

    Hittade dock inget kar som passade utan kom fram till att jag skulle behöva limma själv. Grejerna stod sedan flera år i källaren och väntade på att färdigställas innan dom för tillslut hamnade på återvinningscentralen.

    Hoppas du är mer målveten än vad jag var för jag tror det kan bli ett snyggt och lite roligt kar.

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Läckert!

      Det blir nog till att beställa ett kar tror jag. Och rampen får du nog bygga själv. Aqua-El har ju iofs kanske bra ramper som inte sticker upp så mycket..

      Mätte mitt 60l Aqua-El kar men det var för brett. (60cm)
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Bild på TVn!
        Ang. rampen så blir det nog lättast för dig att köpa http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=879&page=1 och montera i, tillsammans med reflektorer om du tänker ha växter
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Hade ju varit riktigt ball om du kunde använda bildrörets frontglas som framruta på karet.
          Men nu är ju inte bildrör att leka med direkt, så inget jag rekomenderar att mecka allt för mycket med.
          Bara att ta ur ett bildrör, eller på annat sätt vidröra kontakterna, kan vara extremt otrevligt och dessutom farligt.
          Så ta det safe.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • _Bagarn_
            • February 2004
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Hade ju varit riktigt ball om du kunde använda bildrörets frontglas som framruta på karet.
            Men nu är ju inte bildrör att leka med direkt, så inget jag rekomenderar att mecka allt för mycket med.
            Bara att ta ur ett bildrör, eller på annat sätt vidröra kontakterna, kan vara extremt otrevligt och dessutom farligt.
            Så ta det safe.
            Hej. Jag skall ta bild så fort jag får tag i en kamera.
            Som tur är så var det en framruta framför bildrörets frontglas. Jag har redan rivit ur innehållet i tv och jag var lite skraj när bildröret skulle ut =)

            En rolig grej är att det finns en nyckel till tvn. Jag vet inte riktigt vad den gör, men låser jag och tar bort nyckeln så låser man en knapp på fronten, så troligtvis så kunde man inte sätta igång tvn utan nyckeln. HA HA det kallar jag riktig old school.

            Hade vart skitkul med den varianten på en ny tv, snacka om att sambo osv inte blir jätteglada om man råkar ta med sig nyckeln.
            Senast redigerad av _Bagarn_; 17 December 2008, 21:44.

            Kommentar

            • fesoj
              • November 2007
              • 250

              #7
              måste passa på att varna (som andra redan gjort) att i tv aparater fins ofta extremt starka kondestatorer (stavning?) villket kan ta livet av dig även om tv,n inte är inkopplad... men kan bli riktigt coolt med ett tv kar
              112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Ha handskar på dig så slipper du sätta handen på de små piggarna längst bak på bildröret, jag har hade tre hål i vänsterhanden i 4 månader efter mitt första besök i en bildrörs TV:P (Det var inte akvarieplander då)
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Kolla fotona på TV-apparaten (min) och datorn (Christians) långt ner på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?opti...379&Itemid=206

                  I bägge fallen var det specialbyggda akvarier. Som ramp användes en vanlig ramp som målades i samma färg som akvariet/datorn
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • starman_
                    • March 2004
                    • 791

                    #10
                    För många årsedan på en loppis såg jag en akvariumtv som var jättegammal och nog var det en fabriksbyggd grej i trä. Ingen köpte det o den låg i containern efter loppis: tyvärr så var man inte i akvarietiden då.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      För att få lite smidigare skötsel kanske det är en ide att ta ur botten/hål för karet på TVn så är det bara att lyfta av vid skötsel.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • _Bagarn_
                        • February 2004
                        • 33

                        #12
                        Ursprungligen postat av flygrc
                        För att få lite smidigare skötsel kanske det är en ide att ta ur botten/hål för karet på TVn så är det bara att lyfta av vid skötsel.
                        Det är precis vad jag har gjort, det blir bara att lyfta av chassit vid skötsel.
                        Här kommer lite bilder.

                        Det är inte ofta man är på tv =)
                        Kolla även nyckeln.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Riktigt läcker TV
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • _Bagarn_
                            • February 2004
                            • 33

                            #14
                            Tackar, jag är väldigt nöjd. Det roliga var att jag åkte på chans ner till gbg för att köpa en äldre tv från blocket. Bilden i annonsen var riktigt dålig så det var en bra chansning.

                            Just nu har jag ute offerter på 2 ställen för att specialbeställa akvarium. 500:- tar Scalarens zoo i Alingsås där jag bor. Får se om Nols ciklidhobby kan slå det.
                            Ramp har jag inte löst än, men det kommer väl.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...