Skapa ett Ekosystem!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Ursäkta vän av ordning men för att citera statens veterinär medicinska anstalt,
    "Fisk som hålls i akvarier eller trädgårdsdammar befinner sig i ett slutet ekosystem."

    http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...k/Akvariefisk/
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #17
      Hej tjejer!

      Hur går det? Jag hoppas ni inte tappar sugen utan kör igång.

      Ni väljer ju själva vilka råd ni använder

      Plus att viss konstruktiv kritik kan vara bra, antar att det var därför ni postade här från början.

      Skulle vara kul om ni uppdaterar lite här då jag tycker det är kul och intressant att läsa om sånt här.

      Mvh
      Daniel
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #18
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Ursäkta vän av ordning men för att citera statens veterinär medicinska anstalt,
        "Fisk som hålls i akvarier eller trädgårdsdammar befinner sig i ett slutet ekosystem."

        http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...k/Akvariefisk/
        De skriver så för att göra det tydligt att det krävs skötsel. Eftersom mat kommer in så är det inte slutet. Om man hårddrar det så är det dessutom inte slutet eftersom koldioxid och syrgas kan komma in och ut, men då börjar det likna vad man menar med en kemisk system som kan vara slutet eller öppet.
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #19
          Ursprungligen postat av Hanna, Elin och Rebecca
          Med tanke på att vi ändå är på gymnasienivå så lär det inte bli ett särskilt högt betyg om vi använder oss av en liten glasburk. Det känns lite väl mycket dagisnivå.

          Vi är seriösa med idén men vill självklart ha åsikter om det här eftersom det är ett ganska omfattande försök.

          Poängen är att vi ska försöka skapa balans mellan växter och djur så att det ej sker någon under- eller överproduktion av något, då blir nog inte glasburken tillräcklig.

          Om det går åt helvete så kan vi helt enkelt utvärdera varför och hur vi skulle gjort för att det skulle ha fungerat, vad vore vetenskapen om man gav upp bara för att någon säger att det inte fungerar?
          MVH/ Hanna, Elin och Rebecca
          För att få MVG ska ni ställa upp en tydlig HYPOTES som ni TESTAR. Kör ni t ex 20 glasburkar av en sort och 20 av en annan och vet exakt skilnaden så kan ni dra SLUTSATSER utifrån skilnaderna. Ni kommer dessutom kunna testa om skilnaden är statistiskt säkerställd.

          Jag förselsår att ni diskuterar detta med de mål och betygskriterier som Skolverket har ställt upp med er handledare.

          En hypotes som ni skulle kunna testa är om biologisk mångfalld ökar stabiliteten. Stoppa i X gram växter och X gram djur (OBS, inte rygggradsdjur) i varje burk. Om ni har tio växtarter och tio djurarter så kan ni t ex ha 2+2 arter i 20 burkar (variera vilka arter) och 10+10 i de 20 andra burkarna. Om det blir skilnad och de med hög mångfalld är stabilare kan ni kolla genom att se vad som finns kvar om detta är pga av mångfalden (om arterna finns kvar) eller för att arter som klarar burkarna överlever (samma arter i burkarna och de burkar med dessa arter i "låg-mångfalld-burkarna" är också stabila).

          Det är SÅ man gör för att få MVG.

          Problemet med er nuvarande ide är att även om ni lyckas eller misslyckas kommer ni inte kunna dra slutsatser då 1) systemet är för komplicerat 2) ni har bara ETT och kan inte jämföra det med något.

          Lycka till
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #20
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Vi testade nåt liknande på skolan,det var en plastbox(Tät)löv, grenar,mossa,en stor växt m.m...som djur hade vi Maskar TVå ödlor när detta var inrett så tepade vi på locket placerade en Lampa över på Timer.När året(1 år) hade gått så var samtliga Djur i intakt och vid fullt liv pigga och glada
            ödlor lever väl främst på insekter, så vad åt dem under 1 år? mycket skeptisk
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...