Skapa ett Ekosystem!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hanna, Elin och Rebecca
    • November 2008
    • 4

    Skapa ett Ekosystem!?

    Hej!

    Vi är tre elever från gymnasieskolan i Jokkmokk. Vi går tredje året i Naturvetenskap och ska genomföra ett projektarbete på 100p.
    Vår idé är att återskapa ett slutet ekosystem med djur och växter. Vi undrar om detta är möjligt?

    Vi förstår att det är väldigt kort tid för att se om det verkligen kan resultera i i ett fungerande ekosystem, då det endast återstår ett halvår. Trots det så känns det ändå som ett projektarbete vi vill genomföra.

    Vi är nybörjare på området och behöver all hjälp vi kan få! De växter vi spekulerar kring är någon typ av ormbunkar, sumpväxter och flytväxter, t.ex. Ceratoperis thalictroides, Cabomber, silver-kalla m.m.
    Har ni något förslag?


    Djuren vi funderat över är:
    • Äppelsnäckor
    • Vandrande pinnar
    • Grodor
    • Guppies
    • Maggots
    • Maskar
    • Mal
    (Något tips på antal maggotar? vi vill inte ha överskott så att flugorna tar över hela systemet).

    Ekosystemet ska vara ett paludarium, en vattendel och en landdel. Det krävs då att alla växter och djur trivs i fuktig miljö. För att upprätthålla ett lagomt pH-värde i vattnet ska vi tillföra snäckskal. Paludariumet kommer att stå mörkt och vi kommer ha en lampa på timer så att vi tillför lite ljus varje dag, därför passar skuggväxter bäst in i försöket.

    Finns det något intressant djur med speciellt beteende som trivs både i sötvatten och på land, samt är herbivor?

    Vi vore tacksamma över tips och förslag!
    / Hanna, Rebecca och Elin
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror nog att det blir svårt att skapa ett fungerande ekosystem, alldeles speciellt om du bara har tänkt att ha en svag belysning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lottiz
      • December 2003
      • 429

      #3
      Vill du ha det självgående ska ni klart satsa på walstad (kolla in på mitt projekt här). Dock kan jag nog säga att det kräver ett ohyggligt stort akvarium om ni ska flugodling och mata större fiskar mm.

      Hade jag varit som ni hade jag på sin höjd försökt odla artemia och nån algätare (äpplesnäcka eller räka). Att få ett fungerande ekosystem som grodor överlever i är lite rymdprojekt.

      Börja växterna och de enklare djuren, så kan ni ju se om ni får det att gå runt. För att få ett fungerande ekosystem med maggots behöver ni få plats med ett fruktträd, för att få grodor att trivas måste maggots fungera osv. Hur ska det bli ett slutet system? Ne, satsa på enkla djur som ex snäckor som äter alger och se till att karet står ljust nog att få alger. Och riktigt ljus från lysramp är nog att föredra.

      Vill ni absolut ha en köttätare för att få hela ekosystemet kanske det går med black molly + artemia?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Helt klart det coolaste projektet jag sett på zoopet!

        Ni bara MÅSTE posta bilder och uppdateringar under projektets gång.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Ni tänker i alldeles för stora banor, Det kommer inte att funka. Vi utgår från något enkelt.

          En glasburk med jord och en växt i! Tada! Nu har ni ett ekosystem som kan rulla på i flera år.. Växten tar relativt snart slut på närsalterna som finns. Men bakterierna och micro organismerna som finns i jorden kommer att släppa ifrån sig co2 vilken växten drar fördel av. Växten kommer inte att bli större, men den lever.

          Svårt att förklara när man sitter på ett forum.. Så det låter lite luddigt.

          Om ni utgår från det så är det bara att bygga ut systemet mer och mer, Om vi nu tillsätter gråsuggor, Vad behöver de för att leva? Kommer de ta ihjäl växten? Kommer de kunna leva och fortplanta sig?

          Jag tror bestämmt att er lärare uppskattar ett lite mindre men mer genomtänkt ekosystem än ett stort som bara går åt helvete.


          Sen låter det inte som om det här är speciellt seriöst. Är det möjligtvis ett teoretiskt arbete?

          Kommentar

          • sting
            • September 2007
            • 481

            #6
            Om ni vill ha något som äter "kött" funkar inte black molly och artémia. Mollyn klarar saltvatten, men inte under någon längre tid. Och artémian vill ha högre salthalt ju äldre den blir.

            Därimot skulle ni kunna stänga in en bit levande sten i en glasburk, det kommer att bli ett ekosystem(om nu inte allt dör)
            Har inte kollat igenom den här tråden på länge men det står lite roliga saker här http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=20711 Det bästa med det är nästan att ingen tror att han ska lyckas..

            Det är inget större ekosystem, men man kan se hur arter lever, konkurerar, drar nytta av varrandra osv.

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Gör det inte, det är i princip omöjligt speciellt i liten akvarievolym och på kort tid. det blir alldeles för mycket att felsöka och för många parametrar att ta hänsyn till.

              välj något mindre som går att ha kontroll över.


              Nu lät jag väldigt negativ men tänkte bespara er ett projekt som kommer bli ett skitjobbigt. Tänk mycket enklare.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Jag gjorde ett projekt med gymnasieelever, som fick varsin klar plastlåda med glaslock.
                I det fick de försöka skapa ett fungerade ekosystem. När de trodde att det hela var färdigt förseglades locket och så fick de se hur det gick.
                De använde sig av mossor, lavar, kanske lingonris, jord från naturen med organismer i. Små, små flugor och kanske en spindel.

                Det var otroligt svårt för dem att få balans i dessa burkar, för fuktigt; mögel, för torrt ;massdöd

                Mitt tips är därför att ni lägger upp projektet så att ni genom trial-and-error ser vad ni gör för fel. Istället för ett stort paludarium, använd flera små burkar.
                Gör ett utsnitt från en biotop med få parametrar, undersök vilka parametrar som har störst betydelse.

                Glöm svag belysning, ni måste minst ha motsvarande normalt dagsljus, annars är ekosystem bara att glömma. Alla ekosystem är soldrivna, utom vissa mycket speciella djuphavsbiotoper som får sin energi från jordens inre. Och då pratar vi jobbigt projekt!!

                Har ni verkligen diskuterat er idé med NO-läraren?
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  • June 2002
                  • 1081

                  #9
                  Det ni beskriver är ett djurförsök och för ett sådant krävs det tillstånd. Gymnasieskolan måste dessutom ha en godkänd djurförsöksanläggning. Stryk ryggradsdjuren så behöver ni inget tillstånd.

                  Stryk alla ryggradsdjur och satsa enbart på ryggradslösa djur, ju mindre desto bättre. Stryk alltså äppelsnäckorna och ersätt dem med små snäckor som malajisk sandsnäcka, skivsnäckor mm.

                  Som skrivits innan så skulle ju jag köra ett sort gäng miondre burkar. Jag rekomenderar dessutom att ni använder lysrör istället och inte soljus för att få det stabilt (inga årstidväxlinger).
                  Mvh. Ola
                  Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                  Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Vi testade nåt liknande på skolan,det var en plastbox(Tät)löv, grenar,mossa,en stor växt m.m...som djur hade vi Maskar TVå ödlor när detta var inrett så tepade vi på locket placerade en Lampa över på Timer.När året(1 år) hade gått så var samtliga Djur i intakt och vid fullt liv pigga och glada
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Hanna, Elin och Rebecca
                      • November 2008
                      • 4

                      #11
                      Ursprungligen postat av sting
                      Ni tänker i alldeles för stora banor, Det kommer inte att funka. Vi utgår från något enkelt.

                      En glasburk med jord och en växt i! Tada! Nu har ni ett ekosystem som kan rulla på i flera år.. Växten tar relativt snart slut på närsalterna som finns. Men bakterierna och micro organismerna som finns i jorden kommer att släppa ifrån sig co2 vilken växten drar fördel av. Växten kommer inte att bli större, men den lever.

                      Svårt att förklara när man sitter på ett forum.. Så det låter lite luddigt.

                      Om ni utgår från det så är det bara att bygga ut systemet mer och mer, Om vi nu tillsätter gråsuggor, Vad behöver de för att leva? Kommer de ta ihjäl växten? Kommer de kunna leva och fortplanta sig?

                      Jag tror bestämmt att er lärare uppskattar ett lite mindre men mer genomtänkt ekosystem än ett stort som bara går åt helvete.


                      Sen låter det inte som om det här är speciellt seriöst. Är det möjligtvis ett teoretiskt arbete?

                      Med tanke på att vi ändå är på gymnasienivå så lär det inte bli ett särskilt högt betyg om vi använder oss av en liten glasburk. Det känns lite väl mycket dagisnivå.

                      Vi är seriösa med idén men vill självklart ha åsikter om det här eftersom det är ett ganska omfattande försök.

                      Poängen är att vi ska försöka skapa balans mellan växter och djur så att det ej sker någon under- eller överproduktion av något, då blir nog inte glasburken tillräcklig.

                      Om det går åt helvete så kan vi helt enkelt utvärdera varför och hur vi skulle gjort för att det skulle ha fungerat, vad vore vetenskapen om man gav upp bara för att någon säger att det inte fungerar?
                      MVH/ Hanna, Elin och Rebecca

                      Kommentar

                      • Hanna, Elin och Rebecca
                        • November 2008
                        • 4

                        #12
                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Vi testade nåt liknande på skolan,det var en plastbox(Tät)löv, grenar,mossa,en stor växt m.m...som djur hade vi Maskar TVå ödlor när detta var inrett så tepade vi på locket placerade en Lampa över på Timer.När året(1 år) hade gått så var samtliga Djur i intakt och vid fullt liv pigga och glada
                        Hur ofta hade ni på ljuset till eran låda? Antar att ni använde lampa och inte solljus?

                        Kommentar

                        • Hanna, Elin och Rebecca
                          • November 2008
                          • 4

                          #13
                          Tack för alla tips och sågningar!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hanna, Elin och Rebecca
                            Hur ofta hade ni på ljuset till eran låda? Antar att ni använde lampa och inte solljus?
                            Den slogs på när klassen kom 08.20 och slogs ifrån kanske runt 17.00 har jag för mig sen stod det vid ett fönster också så lite dagsljus fick den ändå.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • ATIX
                              • September 2006
                              • 96

                              #15
                              Jag är av åsikten att man ska testa det omöjliga om man är beredd att lägga ner all den kraft och tid det kan ta och där man inte skapar en massa konstlat lidande för djur.

                              Självklart ska man testa idéer som man får om man orkar löpa linan ut. Även om det är näst intill omöjligt så känns det jobbigt med alla negativa tankar att man ska lägga ner projektet innan man ens har starat det.

                              Så det är väl bara att sätta sig ner och tita på hur det fungerar irl och sen se vad som händer ifall man tar bort något och vad som kan få något att rubbas. Sen gäller det väl att försöka återskapa det i en miniatyr och det kan nog fan bli svårt =) Speciellt då det enbart rör sig om ett halvår ungefär.

                              Men kör hårt i med- och motgång!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...