Bräckvattensbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias_
    • August 2008
    • 10

    #16
    Några dagar efter att jag planterade in mangroven i akvariet så började den bli lite hängig. Trodde att plantorna skulle pigga upp sig efter ett tag men dem har fortfarande inte gjort det. De stod i sötvatten innan, kan det blivit lite av en chock att planteras in i bräckvattnet? Eller har någon annan en idé vad problemet kan vara?

    Länkar med lite bilder.



    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias_
      Några dagar efter att jag planterade in mangroven i akvariet så började den bli lite hängig. Trodde att plantorna skulle pigga upp sig efter ett tag men dem har fortfarande inte gjort det. De stod i sötvatten innan, kan det blivit lite av en chock att planteras in i bräckvattnet? Eller har någon annan en idé vad problemet kan vara?

      Länkar med lite bilder.



      http://farm4.static.flickr.com/3061/...226cfa7b_b.jpg
      snyggt kar!! funderar själv på att skapa ett bräckvattenskar (har skaffat mangroveplantor). dock inte så stort som ditt. jag ''tror'' dina plantor har fått en chock. hade satt dom i sötvatten och sedan börjat vänja dom vid bräck sakta. eller spara hälften där och se om dom hämtar sig och sen sätta hälften i sötvatten.

      ser frammemot fler bilder på det!

      Kommentar

      • Mathias_
        • August 2008
        • 10

        #18
        Ursprungligen postat av Flaxss
        snyggt kar!! funderar själv på att skapa ett bräckvattenskar (har skaffat mangroveplantor). dock inte så stort som ditt. jag ''tror'' dina plantor har fått en chock. hade satt dom i sötvatten och sedan börjat vänja dom vid bräck sakta. eller spara hälften där och se om dom hämtar sig och sen sätta hälften i sötvatten.

        ser frammemot fler bilder på det!
        Du tror inte att dom hämtar sig i akvariet om dom får stå där nu?

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          jag vet inte om dom kan hämta sig, och som jag skrev så skrev jag ''tror'' att dom fått en chock. har aldrig odlat mangrove innan. jag hade haft dom först i sötvatten sedan vant som sakta till bräckvatten. mangrove har ju ''anpassat'' sig till att leva i salt-bräckt vilket betyder att dom inte måste ha det.

          Kommentar

          • Mathias_
            • August 2008
            • 10

            #20
            Så, idag var jag och hämtade mina 10 sprutfiskar. De är väl ca 2,5 - 3 cm stora. Dem har inte sprutat något än men eftersom de är så små och nyinköpta så det kanske tar ett tag innan dem blir tillräckligt stora eller kommer till rätta.

            Kanske lägger upp några bilder lite senare.

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #21
              Ursprungligen postat av Mathias_
              Kanske lägger upp några bilder lite senare.
              Eeeeller så gör du det nu på studs Är nog inte bara jag som är nyfiken!
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Mathias_
                • August 2008
                • 10

                #22
                Ursprungligen postat av DAHLBERG
                Eeeeller så gör du det nu på studs Är nog inte bara jag som är nyfiken!
                Haha, akvariet har stått släckt under kvällen och ska få göra det under resten av kvällen och natten nu. Dem verkar ganska så stressade så för att inte öka den så får det stå släckt till imorgon.

                Men bilder kommer imorgon.

                Kommentar

                • Mathias_
                  • August 2008
                  • 10

                  #23
                  Så nu har jag försökt att fota sprutfiskarna, och det är ingen lätt uppgift! Dem är snabba, små och ganska nervösa i sitt beteende nu. Dem har inte visat något beteende på att vilja spruta än, är det pga av att dem är små eller för att dem inte är "tränade" till det?

                  Här är iaf bilderna jag fick:



                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias_
                    Så nu har jag försökt att fota sprutfiskarna, och det är ingen lätt uppgift! Dem är snabba, små och ganska nervösa i sitt beteende nu. Dem har inte visat något beteende på att vilja spruta än, är det pga av att dem är små eller för att dem inte är "tränade" till det?

                    Här är iaf bilderna jag fick:



                    http://farm4.static.flickr.com/3050/...88a58f.jpg?v=0
                    väldigt vackra fiskar!! man får inte se en bild på hela karet och bygget ?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...