Bräckvattensbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias_
    • August 2008
    • 10

    Bräckvattensbygge

    Hejsan,

    Började med mitt bräckvattensbygge för lite mer än en månad sen. Jag byggde akvariet med två kompisar, vi en strand i akvariet och en bakgrund till akvariet.

    Vi började att ställa akvariet på en tjock frigolitskiva, för att skymma frigoliten satte vi sedan en träram.



    Sedan började vi med bakgrunden. Vi skruvade fast trästammar och grenar på plyfaskivorna. Sen sprutade vi på med fogskumm.



    När fogskummet hade torkat så fäste vi torv på bakgrunden.



    Medan torven fäste ordentligt så började vi med taket där belysningen ska ligga på. För att taket ska bli mer stabilt så fäste vi ett galler över plåten.



    Som belysning använder vi en metallhalogenarmatur eftersom lampan kommer sitta 2 meter från golvet.



    När taket var fäst så vände vi upp bakgrunden, och sköt in den till sin plats.



    När bakgrunden var på plats och efter ohyggligt mycket damsugande så sköt vi tillbaka akvariet på plats. Då var det tid för att sätta en den stora grenen. Nu fyllde vi även på med sand och planterade mangroveplantorna. Nu ser man stranden som vi även byggde upp.



    Efter en vecka ser det nu ut såhär. Vi har nu planterat två stycken hoyor på bakgrunden för att ge lite grönare inslag ifrån torven. Vi satte även in en gren till för att få akvariet lite mer utfyllt.



    Till akvariet har vi en Fluval 405.
    Om några veckor ska det köpas in sprutfiskar och slammkrypare.

    Vad tycker ni om akvariet?
    Finns det några förslag hur akvariet kan förbättras?

    Mvh
    Mathias
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Vore kul att se mer "in" i karet.. Hur stort är karet?
    / Rickard

    Kommentar

    • Mathias_
      • August 2008
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av rick
      Vore kul att se mer "in" i karet.. Hur stort är karet?

      Här ser man in lite mer i det:



      Akvariet är 75*75*60

      Mvh
      Mathias

      Kommentar

      • Markus1984
        • November 2008
        • 2606

        #4
        Riktigt bra gjort!

        Om du ska ha fler än 1 slamkrypare måste du dock ha nån mer "strand"..annars tror jag inte att dom kommer trivas.

        Lycka till!
        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

        Kommentar

        • jarecki68
          • September 2005
          • 453

          #5
          Fantastiskt projekt ,riktigt bra gjort tycker serskild mycket om den sista bilden .
          Härligt
          jarecki

          Kommentar

          • jarecki68
            • September 2005
            • 453

            #6
            Vad skulle nu säga om att plantera riktiga-
            jarecki

            Kommentar

            • jarecki68
              • September 2005
              • 453

              #7
              sorry missade det med att nu har redan planterat mangroveplantor.
              jarecki

              Kommentar

              • jarecki68
                • September 2005
                • 453

                #8
                Hur går det Mathias någonting nytt med projektet ?
                jarecki

                Kommentar

                • Mathias_
                  • August 2008
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av jarecki68
                  Hur går det Mathias någonting nytt med projektet ?
                  Nej just nu står det ganska så stilla, det enda som har hänt är att några spindlar har flyttat in. Men när pengarna kommer in nästa månad så tänkte jag gå och beställa fiskarna.

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #10
                    Jag trodde bakgrunden skulle ner i akvariet. Det hade varit läckert. Coolt med bräckvatten!
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Annika
                      • January 2002
                      • 2518

                      #11
                      Åh, coolt!
                      Tycker att det blev riktigt snyggt.
                      Jag hade skippat slamkryparen. Har själv haft en och tror inte att den skulle funka så bra ihop med sprutfiskarna.

                      Kommentar

                      • jarecki68
                        • September 2005
                        • 453

                        #12
                        Inga nya bilder Mathias ?
                        Inte ens på spindlar som flyttade in ?
                        Väntar faktiskt på fortsättning , ganska spännande projekt.
                        jarecki

                        Kommentar

                        • Mathias_
                          • August 2008
                          • 10

                          #13
                          Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                          Jag trodde bakgrunden skulle ner i akvariet. Det hade varit läckert. Coolt med bräckvatten!
                          Om bakgrunden skulle sänkas ner i akvariet så skulle vi behöva lackat träskivorna och lackat över torven för att få den att sitta kvar och inte sänka ph-värdet. Så den enkla lösningen var att sätta den på utsidan för att få en mildare budget också.

                          Ursprungligen postat av Annika
                          Åh, coolt!
                          Tycker att det blev riktigt snyggt.
                          Jag hade skippat slamkryparen. Har själv haft en och tror inte att den skulle funka så bra ihop med sprutfiskarna.
                          Okej av vilka anledningar tänker du då? Olika vattenvärden? eller utav något annat skäl?

                          Ursprungligen postat av jarecki68
                          Inga nya bilder Mathias ?
                          Inte ens på spindlar som flyttade in ?
                          Väntar faktiskt på fortsättning , ganska spännande projekt.
                          Haha nej spindeln som flyttade in har gjort ett fint litet när men är på tok för liten för att få med på bild . Nu har jag beställt 10 små sprutfiskar, skulle gissa på ca 5 cm eller liknande från akvarielagret som kommer nästa onsdag, så då blir det lite liv i lådan.

                          Mvh
                          Mathias

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #14
                            Karet ser mindre ut än vad det är! Tänkte bara "oj, 10 sprutisar i det där lilla"... Haha när jag räknade så var det ju ca 340 liter XD

                            Förresten, mycket snyggt akvarium! Ska du täcka sidorna så du kan ha flugor till sprutfiskarna? Vilken spindel har "flyttat in"? I akvariet, på bakgrunden? Om den är på tok för liten för att få med på bild och du har inte täckt sidorna så skulle jag inte vilja sova där
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • Mathias_
                              • August 2008
                              • 10

                              #15
                              Ursprungligen postat av DAHLBERG
                              Karet ser mindre ut än vad det är! Tänkte bara "oj, 10 sprutisar i det där lilla"... Haha när jag räknade så var det ju ca 340 liter XD

                              Förresten, mycket snyggt akvarium! Ska du täcka sidorna så du kan ha flugor till sprutfiskarna? Vilken spindel har "flyttat in"? I akvariet, på bakgrunden? Om den är på tok för liten för att få med på bild och du har inte täckt sidorna så skulle jag inte vilja sova där
                              Sidorna hade jag inte tänkt att täcka. Jag odlar insekter sen tidigare så det är tänkt att jag ska mata med dem. Men för att slippa att man har massor med insekter lösa i huset så ska jag lägga ett lager vaselin på grenarna där det inte syns, så insekterna inte kan komma längre än så eftersom det inte får något fäste på vaselinet.

                              Haha spindlar finns det redan gott om här så en till i akvariet gör ingen större skillnad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...