Projekt: Lyckat första försök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    Projekt: Lyckat första försök

    Hade tänkt att jag skulle starta en tråd här på projekt i samband med att jag startade mitt akvarium, det första jag någonsin haft. Dock hamnade jag i tidsnöd och det blev inte av. Därför skriver jag nu "ikapp" så att säga. Idag när jag skriver detta har akvariet varit igång i tre och en halv vecka.

    Kommer plita ner det i kronologisk ordning och möjligtvis kan det falla sig så att vissa detaljer eller bildlänkar är av begränsat intresse för andra än mig själv men förhoppningsvis kan någon finna nåt kul i att läsa lite tankar från någon vars kunskap verkligen nyss börjat från noll.

    Har i omgångar varit nära att skaffa akvarium tidigare men det har inte blivit av, främst pga att jag inte lockats av att köpa något alltför litet. Både för att det ryktas vara svårare med mindre kar men även för att jag uppfattat att man blir så begränsad i val av fiskar och budgeten har varit för tajt för att ha råd med ett någorlunda stort kar. För att klargöra kan jag påpeka att min uppfattning av stort nog skiljer sig från många av er akvarierävars, i min värld är över 100 liter ganska stort.

    Då jag och tjejen båda inte var helt förtjusta i de akvariemöbler vi kunde finna så blev även tillverkande av möbel en del i projektet.

    Detta får räcka som presentation av min tråd

    mvh Term
  • Term
    • September 2008
    • 54

    #2
    Hittade in hit på forumet i samband med att jag surfade runt på internet efter akvarium och har således varit här och framförallt läst med även ställt en och annan fråga från dag 1.

    Alla tankar inför köp av akvarium, placering av akvarium och läckagerisk kokade den 26 september ner till frågan på länken nedan:

    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123553&highlight=Term


    För varje svar man fick uppenbarade det sig nya frågor och saker som skulle tas hänsyn till. Tydligen är inte ekparkett det bästa underlaget för ett akvarium, hade själv trott att det nästan skulle vara idealiskt. Svikt och ojämnheter kan ställa till problem.



    Att ha karet stående i dagsljus (ej solljus) skulle dock inte vara något problem. Dessutom blev man upplyst om att Hornbach tydligen säljer akvarium (?) och till bra pris dessutom.



    Efter ett par dagars ivrigt informationssökande började valet av akvarium falla på plats. Med största sannolikhet skulle det bli ett Juwel RIO 180. Eftersom prisjakt.se oansvarigt nog inte har jämförelser av akvariepriser fick jag göra en egen lite undersökning. 1400:- på Hercules Zoo på Hisingen för ett Juwel RIO 180 utan skåpet, 1399:- på Hornbach. Då var det avgjort, Hornbach får det bli! Den kronan kan jag ha mycket kul för. Jämfört med vad man kan hitta för priser på internet så verkar det nästan vara bättre priser i Göteborg.



    Efter att ha beslutat vad det skulle bli för akvarium var det dags att börja lura på allvar på vad det ska bli för fiskar i karet. Min okunnighet vad gäller vilka fiskar som fungerar att ha tillsammans blir hyggligt tydlig i frågan nedan jag ställde den 30:e september där jag luftar min tilltänkta fiskbesättning:




    Här fanns uppenbarligen mycket att lära...
    Senast redigerad av Term; 10 November 2008, 11:55.

    Kommentar

    • Term
      • September 2008
      • 54

      #3
      På mindre engagerande föreläsningar har olika idéer på akvariebänkar infunnit sig och följande ritning blev produkten av ointresse för det processteoretiska perspektivet på ledarskap och organisation:



      Den fjärde oktober bar det av till Hornbach för att förhoppningsvis inhandla akvarium och material till att bygga min akvariebänk. Akvarium finns verkligen i överflöd på Hornbach men vad gällde material på byggavdelningen var det svårare, men mest för att det var svårt hitta hjälp av personalen. Väl hemma med akvariet märker jag nästa dag att det är vad som ser ut som en spricka eller repa i botten på karet och glädje byts till besvikelse. Följande frågepost lägg ut på forumet (med bild).

      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123843


      Som bil-lös 27 åring blir det först när farsan har tid ett par dagar senare som det blir aktuellt att åka iväg och byta karet. Farsan tar en titt i karet och känner lite på repan, efter att ha applicerat en stadig tumme försedd med lite saliv på repan så är den borta (?), visade sig vara en extremt tunn sträng med ljus silikon. Pinsamt! Kan tillägga att jag själv varit där och skrapat med en smörkniv i trä tidigare eftersom jag också tyckt "sprickan" känts lite underlig, men den var omöjlig att få bort. Trots att det var lite pinsamt så var det ju dock goda nyheter att man slapp kånka ut skiten till bilen. Dagens utflykt fick istället gå till det mer kundvänliga Bauhaus för inhandling av byggmateriel till bänken. Lecablock inhandlades och bänkskiva beställs. Planen har förändrats en smula och nu är planen att ha köksskiva överst och att mellanplanet skall vara i glas. Glaset måttbeställs hos glasmästare.
      Senast redigerad av Term; 10 November 2008, 12:28.

      Kommentar

      • Term
        • September 2008
        • 54

        #4
        Helgen den 11-12 oktober har allt materiel kommit och byggandet av bänken kan börja.

        Lecablocken behöver kapas en decimeter för att skivan ska kunna hänga ut en några centimeter på fram och baksida. Smidigt nog kan man kapa dem med en vanlig fogsvans. Påpekas bör dock att det första blocket är bedrägligt lättsågat men allteftersom man sågar så blir man tröttare och tröttare och sågen slöare och slöare så när man kommer till det åttonde blocket så är det vråltungt.

        Nästa uppgift är att stryka på laminatfilm på snittytorna på köksskivan, inga problem, smidigt och snabbt.

        För att skydda golvet och glasskivan mot blockens vassa kanter läggs ett par lager wellpapp under/emellan. Med skivan på plats kommer så den största motgången hittills. Att det inte skulle vara helt plant var man beredd på men här var det rejält snett. Det visar sig också att det inte är min möbel som är sned, det är hela lägenheten.

        Metallbleck inhandlas och läggs emellan och efter några timmars precisionsarbete tycker jag mig fått till det ganska plant och lastar upp akvariet på bänken för att använda en mätteknik med linjal om jag läst om på forumet. Resultatet känns inte helt solklart och den 12:e oktober luftar jag frågan i forumet enligt nedan.

        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124052

        Som framgår av länken görs ytterligare en korrigeringsomgång innan resultatet känns tryggt. Man vill ju inte riskera läckage.

        Bild med tomt kar på bänken:


        Vågade trots karets bruksanvisning inte ställa det direkt på bänken utan frigolit. Slog in frigoliten i svart tyg så att den vita kanten inte skulle synas.

        Kommentar

        • zebrafisk76
          • October 2007
          • 77

          #5
          Man kan måla leccablock om man vill!, se bild
          Fin konstruktion! lycka till!
          Bifogade filer
          Mvh Jo

          Kommentar

          • Term
            • September 2008
            • 54

            #6
            Ursprungligen postat av zebrafisk76
            Man kan måla leccablock om man vill!, se bild
            Fin konstruktion! lycka till!
            Snygg bänk, är den din?

            Övervägde att måla blocken med beslöt mig för att låta bli. Har en del mörka möbler redan och dessutom är bänkskivan mörk och akvariets detaljer svarta.

            Kommer bild på hur det ser ut idag med igångsatt akvarium på när jag skrivit ikapp till nutid, den gör sig inte riktigt rättvisa i det halvfärdiga skick den är i på denna bilden.

            mvh Term

            Kommentar

            Arbetssätt...