I våg? Inom felspannet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Term
    • September 2008
    • 54

    I våg? Inom felspannet?

    Har byggt en bänk av lecablock och laminatköksskiva och försöker få in så att det är skapligt bra i våg.

    Har fyllt i 20 liter och måtten upp till vattennivån i de olika hörnen är

    4.5-----5.0
    |--------|
    4.4-----4.9

    Således lutar det 5 mm åt höger och 1 mm bakåt. Är detta nog i våg? Måtten borde väl innebära att det inte skevt på tvären eller hur man ska uttrycka det? Att det är plant? För det är väl bara när det är skevt på tvären som man behöver vara orolig?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är måtten på karet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Term
      • September 2008
      • 54

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vad är måtten på karet?
      Det är ett Juwel Rio 180,
      100 Längd, 40 Djup, 50 Höjd

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är säkert inga problem. Tänk bara att 5 mm på den korta biten gör att du bör fylla så du inte ser kanten på vattenytan, då du säkerligen kommer att reta dig på den annars och 5 mm på det viset är ganska mycket.
        Kan du rätta upp bänken ett par mm till så är mycket vunnet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Term
          • September 2008
          • 54

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är säkert inga problem. Tänk bara att 5 mm på den korta biten gör att du bör fylla så du inte ser kanten på vattenytan, då du säkerligen kommer att reta dig på den annars och 5 mm på det viset är ganska mycket.
          Kan du rätta upp bänken ett par mm till så är mycket vunnet.
          Ska ändå ha ner karet för att fixa till frigoliten så att den blir svart så jag ska se om jag kan kapa ett par millimeter på lutningen. Har aldrig lagt märke till att golvet lutat tidigare och nu har jag ändå redan pallat upp nära en centimeter. Lutar hela rummet likadant kan det säkert skilja 6-7 cm från vägg till vägg.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tur du inte har ett kar på två meter då!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Nostalgi i mina öron, i en lägenhet på landsvägsgatan kunde man släppa en puttekula på golvet vid köksfönstret för att se den accelerera och rulla ut i hallen och in i sovrummet för att där slå i golvlisten med en jädra smäll, tror höjdskillnaden låg på 28cm på en sträcka av 8 meter, och jag kännde ingen i Haga under dom åren som hade akvarier..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Term
                • September 2008
                • 54

                #8
                Så var det dags för rond två i våg-letandet

                Nu har jag knappt någon lutning alls men i gengäld har jag fått en svag skevhet, finns det någon tolerans för skevhet alls?

                Nu är måtten så här med ca 40 liter vatten i:

                7.0---7,1
                |------|
                7,1---7,3

                Nedre högra hörnet är alltså skamfläcken som gör att det inte är 100 % plant. Är en millimeter hit eller dit inte någon fara eller bör jag fortsätta trixa med det här? För 7.2 i högra nedre borde väl betyda att det är plant?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Skulle vara intressant att se vad du har för lutning på karet om du fyller det.
                  Nu är det bara vad jag tror, men den differensen du har på 2mm kommer säkert att försvinna om du fyller karet helt. Prova så får du se.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Term
                    • September 2008
                    • 54

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Skulle vara intressant att se vad du har för lutning på karet om du fyller det.
                    Nu är det bara vad jag tror, men den differensen du har på 2mm kommer säkert att försvinna om du fyller karet helt. Prova så får du se.
                    Det funkade fint!

                    Det lutar fortfarande en smula men nu är det plant i alla fall och det är ju det viktigaste.

                    Nu lutar det 1 mm framåt och 1 mm till höger, det får man väl tolerera.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det låter fint det.
                      Den differensen är inte mycket att gnälla över, jag har varit med om värre.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...