70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av ansjo
    Du får skylla på att det är lördag....

    Pssscchhhtt... och där öppnades ytterligare en ölburk...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Hmmm, fest eller? Var är brudarna?

      Om jag går tillbaka till kuben igen så har det kommit en massa alger de senaste två veckorna, trådalger och toffsalger utan att jag förstår riktigt varför men hittade orsaken idag när jag skulle kalibrera min pH-controller. Den var inställd på 5,6 och är något som den aldrig kommer ner till så det har varit ett ganska duktigt bubblande på gasen den senaste tiden.
      Hur den blev inställd på detta är mig en gåta, men kanske det blev något galet vid förra kalibreringen. Hoppas att algerna går tillbaka sakta med säkert nu när det blivit ordning på torpet igen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Här är ett par bilder på doldisarna, förhoppningsvis blir det bättre bilder när de känner sig mer hemma.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2788.JPG
Visningar: 1
Storlek: 170,6 KB
ID: 2109887

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2789.JPG
Visningar: 1
Storlek: 272,3 KB
ID: 2109888
        Och ett par kort på en av mina 3 finingar, Ancistrus sp. L-089:

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2785.JPG
Visningar: 1
Storlek: 332,7 KB
ID: 2109889

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2769.JPG
Visningar: 1
Storlek: 406,6 KB
ID: 2109890
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ja, inte är det Subbarna som bestämmer i detta karet iaf, lejonskallarna är faktiskt bossarna numera.
          Men faktum är att det är väldigt lugnt i karet trots att de har sina revir ganska nära varandra, och jag hoppas innerligt att de fortsätter på den lugnt inslagna vägen...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Lite uppdatering sedan sist. Trådalgerna är numera inget hot och har blivit borta. Men däremot har det kommit en hel del toffsalger, trots jämnt pH och PMDD, och jag anar starkt att det är belysningen som är boven i dramat.
            Det blir troligen en liten make-over i detta kar snart med lite snabbväxare som kan konkurrera ut algerna i längden...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              släng ner vattenpester Eller de där fiskarna vi pratade om
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jag får se hur jag gör och isf när jag gör det.
                Jag har lärt mig att det är ett långsiktigt kar som ger bäst resultat, och att greja med karet för mycket bara skapar obalans.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Nu är jag 100% säker på att mina subbar har lekt igen. De försvarar sin lilla grotta något helt otroligt, och nåde den fisk som råkar komma i närheten. Släppte i lite frysfoder och detta råkade komma ner framför hannen som gick loss på fodret som den värsta hulliganen på en Englandsmatch i fotboll!
                  Sedan om han var extra hungrig eller om han såg det som en inkräktare vet jag inte, men kul såg det ut!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    Läckert Anders....glömt denna tråd litegrann
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jo, man får uppdatera trådarna själv då många läser men inte skriver, så de hamnar lite offside i trådträsket.
                      MaxB är duktig på att hålla sina trådar vid liv, då han gillar att filma men själv är jag mer åt fotohållet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jo, man får uppdatera trådarna själv då många läser men inte skriver, så de hamnar lite offside i trådträsket.
                        MaxB är duktig på att hålla sina trådar vid liv, då han gillar att filma men själv är jag mer åt fotohållet.
                        Ja, jag gillar såklart max's filmer men bilder vill jag nog oftast ha.
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jag tror att flertalet föredrar foton. Jag har läst en del "artiklar" om just detta i bloggvärlden och liknande. Trots att man idag klistrar in en filmsnutt i en blogg eller forum så upplever många att det är jobbigt att klicka på filmen och spendera några minuter just där. De flesta vill ha den snabba information som en bild ger, utan "effort" så att säga. Jag är ju rysligt gammaldags och gillar långa texter (böcker), filmer som tar god tid på sig - där scenerna är långa och liksom kramar ur innehållet (Bergman är en favorit... nä, inte Marit!) - och för min del, i mina trådar, är det så att det ledsamma faktum att jag är en helt värdelös fotograf gör att jag hellre filmar - liksom regisserar en lång bild!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 16 October 2009, 07:54.

                          Kommentar

                          • Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Jag tror att flertalet föredrar foton. Jag har läst en del "artiklar" om just detta i bloggvärlden och liknande. Trots att man idag klistrar in en filmsnutt i en blogg eller forum så upplever många att det är jobbigt att klicka på filmen och spendera några minuter just där. De flesta vill ha den snabba information som en bild ger, utan "effort" så att säga. Jag är ju rysligt gammaldags och gillar långa texter (böcker), filmer som tar god tid på sig - där scenerna är långa och liksom kramar ur inehållet (Bergman är en favorit... nä, inte Marit!) - och för min del, i mina trådar, är det så att det ledsamma faktum att jag är en helt värdelös fotograf gör att jag hellre filmar - liksom regisserar en lång bild!
                            Jag gillar både och....tex underbart att få se yngel som simar runt sina föräldrar eller en argsint ap. hona som försvarar sitt revir....dom är tråkiga att fånga på bild...Men jag gillar helhetsbilder på akvarier och 1fisk eller ett par , ja du förstår.
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Markus1984
                              Jag gillar både och....tex underbart att få se yngel som simar runt sina föräldrar eller en argsint ap. hona som försvarar sitt revir....dom är tråkiga att fånga på bild...Men jag gillar helhetsbilder på akvarier och 1fisk eller ett par , ja du förstår.
                              Sorry Ansjo att vi OT:ar lite!
                              Jo, jag gillar ju bilder otroligt mycket jag också - slänger ju ofta in helhetsbilder på burkarna och så där - inget utesluter det andra! Jag hajar precis vad du menar!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Vadå OT, det vet du att det brukar alltid gå åt det hållet i våra trådar förr eller senare ändå. Sedan tycker jag detta har att göra med tråden i allra högsta grad!
                                Jag håller med Markus, men jag förstår även vad du menar Mats.
                                Ibland tittar man på filmerna bara en kort snutt medans man ibland vill att de inte ska ta slut. Sedan beror det på många anledningar och den största är givetvis om man är intresserad av innehållat av filmen.
                                Ser man däremot en bild så kan man snabbt se om den är värd att klicka på för att titta närmare på, eller om man bara gluggar på den och tänker, jaha.

                                Gillar du Bergman Mats, så skriver jag inte mer här trots att inlägget egentligen är två sidor nu, tänk på Tystnaden!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...