160 liter möjligheter [Nystart av akvarium]

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    #61
    Ursprungligen postat av Johanski
    Fiskar utan långa fenor Finns många firrar du kan ha, men man måste ju få veta vad du är intresserad av? Möjligtvis en Ancistrus kanske? Fast den lär mumsa i sig dina svärdsplantor med god aptit.
    Den fisk jag verkligen skulle vilja ha är Guldgurami men jag är tveksam till att den kommer trivas ihop med tigrarna Dock har jag sökt väldigt mycket på nätet om information kring tigerbarber och det sägs väldigt mycket olika vad man kan blanda dem med för fiskar, jag hittade en sida på internet där det stog att tigerbarber och guramis går utmärkt att ha i samma kar, även en del användare kommentarer här och där på nätet påpekar att deras Guramis går bra ihop med Tigerbarber Om man kollar till det geografiska, så håller ju faktiskt Guldgurami till i Thailand trakterna och det är ju väldigt nära Malackahalvön (som jag fattar det som är Tigerbarbernas hemtrakter).

    Hur många tigerbarber kan jag ha i mitt akvarium tror ni? jag hade tänkt mig runt 10-12 stycken eftersom jag i nuläget inte kommer på någon mer fisk som jag skulle kunna tänka mig skaffa, har läst att pansarmalar och danios passar bra ihop med mina tigerbarber. Dock hoppar danios och jag har inget täckglas på mitt akvarium...

    Jag har lite Malaysia tema på mitt akvarium har jag upptäckt, Tigerbarber och Malaysiska sandsnäckor undrar vart mina växter kommer ifrån och ifall sten och finkornig vit sand hör till naturen i Malaysia
    Senast redigerad av Axelsson; 27 October 2008, 23:48.

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #62
      Att stoppa ner guramis med tigerbarber är väl att ta en risk, helt klart. Deras spröt lär se ut som godis för barberna. Dock finns det ju alltid undantag, och jag tror att om man håller ett nog stort stim så funkar tigerbarber med de flesta fiskarna, det är därför man ofta får höra så mycket olika om dem. Detta är dock bara mina spekuleringar och ingen vetenskap

      10-12 stycken bör funka utmärkt i ditt akvarium. Pansarmalar är ju helt klart en bra firre att ha, städer botten på foderrester och de flesta är jättefina. Inga fiskar verkar ge sig på dem heller, de kanske vet att de inte smakar bra? Har iaf sett pansarmalar gå tillsammans med lite större rovfiskar utan några som helst problem.

      Kommentar

      • Axelsson
        • August 2006
        • 136

        #63
        Jaa det är just deras spröt jag är lite orolig för isåfall Men det hade varit trevligt med iallfall en fiskart till i karet, har funderat på khuli ål men de hoppar precis som danios gör, även regnbågsfiskar ägnar sig åt sånt...

        Pansarmalar kanske är trevliga fiskar, jag har inte hunnit läsa så mycket om dem ännu, äter de upp mina växter så är det ju lite trist...

        Praktbotian är ju tydligen bästa kompisar med tigerbarber, vem vet kanske är det för att dom delar ungefär samma färger men jag har läst att de till och med stimmar ihop! Tyvärr kräver de stora akvarium

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #64
          Pansarmalarna kommer nog inte ge sig på dina växter, så du kan vara lugn

          En praktbotia skulle ju däremot inte funka i ditt akvarium. De vill helst vara minst 6 st i ett stim, och ha rätt bra fart på vattnet. Då ser man de ofta leka i strömmen. Sen blir de 30 CM och de är väldigt snabba fiskar som kräver mycket yta att sträcka ut sig på. Ett 540L minst för fullvuxna praktbotior, och då helst ganska långt skulle jag säga.

          Kommentar

          • Axelsson
            • August 2006
            • 136

            #65
            Mina Tigerbarber verkar stortrivas i mitt akvarium och jag känner redan att jag i slutändan vill ha 10-15 stycken tigerbarber i karet. Hur länge dröjer det innan jag kan köpa 10st tigerbarber till? Nu har jag visserligen bara haft 5st i mitt kar i en dag...

            Jag håller på att hälla i Nitrivec dagligen och förhoppningsvis får jag min PMDD imorgon då mina växter snart börjar bli lite sura på mig Mest orolig är jag för mitt gräs (Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae är lite osäker på arten) att de inte skall trivas i den finkorniga sanden.

            Eftersom jag dumt nog inte tog namnet på växterna när jag köpte dem så har jag hört mig omkring lite på internet och fått hjälp att åtminstone identifiera släktena på dem, sen vilken exakt art det är svårt att säga just nu.

            Växter:
            #1 - Echinodorus bleheri
            #2 - Javaormbunke (Microsorum pteropus)
            #3 - Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae
            #4 - Echinodorus Brevipedicellatus eller Echinodorus bleheri

            Växt #1 och 2
            Växt #3
            Växt #4

            Dagens PH och Nitrit halter i mitt kar:
            PH 7,5 - 8.0
            NO2- <0.3mg/l
            Senast redigerad av Axelsson; 31 October 2008, 16:12.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #66
              Ursprungligen postat av Axelsson
              Mina Tigerbarber verkar stortrivas i mitt akvarium och jag känner redan att jag i slutändan vill ha 10-15 stycken tigerbarber i karet. Hur länge dröjer det innan jag kan köpa 10st tigerbarber till? Nu har jag visserligen bara haft 5st i mitt kar i en dag...

              Jag håller på att hälla i Nitrivec dagligen och förhoppningsvis får jag min PMDD imorgon då mina växter snart börjar bli lite sura på mig Mest orolig är jag för mitt gräs (Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae är lite osäker på arten) att de inte skall trivas i den finkorniga sanden.

              Eftersom jag dumt nog inte tog namnet på växterna när jag köpte dem så har jag hört mig omkring lite på internet och fått hjälp att åtminstone identifiera släktena på dem, sen vilken exakt art det är svårt att säga just nu.

              Växter:
              #1 - Echinodorus bleheri
              #2 - Javaormbunke (Microsorum pteropus)
              #3 - Lilaeopsis brasiliensis eller Lilaeopsis novaezealandiae
              #4 - Echinodorus Brevipedicellatus eller Echinodorus bleheri

              Växt #1 och 2
              Växt #3
              Växt #4

              Dagens PH och Nitrat halter i mitt kar:
              PH 7,5 - 8.0
              NO3 <0.3mg/l

              Du kanske skulle tagit stimfisken sist, så hade du haft alla på en gång.

              Dock kan du ju inte göra något åt det nu. Du kan iallafall se fram emot fler spännande fighter om ledarskapet sen när 10 till kommer i. (Inte så dom skadar varandra, utan bara styrke mätning)

              Jag tycker du kan vänta 3-4 veckor innan du släpper i mer fisk. (om du inte har klämt ut filtergojs ur annat akvarium till dethär förut förstås?)

              Och om du vill kan du ju fråga din fiskhandlare om han kan klämma ut lite skit ur ett filter och hälla i en fisk transport påse till dig, sen häller du ner det i ditt vatten, så kan du nog ha i resten (Eller iallafall mycket) av fisken redan i morgon/om några dagar
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • Axelsson
                • August 2006
                • 136

                #67
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Text
                Tror du det är så dumt att köra igång nitratcykeln med tigerbarber som säger du? Eftersom jag antagligen bara kommer kunna köra med ett stim pansarmalar som sällskap till dessa rackare så är det väll sak samma?

                Haha jaa herregud vad dessa firrar är livliga av sig :P hela tiden gör de något finurligt och jag har sett olika former av intressanta maktkamper mellan individerna i gruppen hehe

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #68
                  Jag blev å tänka såhär när jag såg ditt akvarium:"Jävlar vad snyggt*smile*" xD Det var riktigt fint :P AquaSafe är som du redan vet vattenberedningsmedel. Dock vet jag inte om det i överdoser blir farligt för fiskarna.

                  Men, du har lyckats med utseéndet Sanden, var det köpt från akvariebutik sa du ?
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • JojjeN
                    • June 2008
                    • 3567

                    #69
                    Ursprungligen postat av Axelsson
                    Tror du det är så dumt att köra igång nitratcykeln med tigerbarber som säger du? Eftersom jag antagligen bara kommer kunna köra med ett stim pansarmalar som sällskap till dessa rackare så är det väll sak samma?

                    Haha jaa herregud vad dessa firrar är livliga av sig :P hela tiden gör de något finurligt och jag har sett olika former av intressanta maktkamper mellan individerna i gruppen hehe
                    Menar att tigerbarber ofta blir aggressiva om dom bara är 5 stycken, därför borde du ta dom sist så du kunde köpa alla 15 på samma gång.
                    Tillbaks efter paus.

                    Kommentar

                    • Axelsson
                      • August 2006
                      • 136

                      #70
                      Ursprungligen postat av Stoffe.B
                      Men, du har lyckats med utseéndet Sanden, var det köpt från akvariebutik sa du ?
                      Tack så mycket! Inget jag bör göra mer tycker du?

                      Jag funderar ju på att köpa någon snygg flytväxt, gärna en som blommar! men flytväxter blockerar ljus för mina Lilaeopsis som behöver massvis med ljus...

                      Jag vill gärna ha något kortväxande som liknar gräs i botten av karet som jag har nu, samtidigt som mina fiskar vill ha flytväxter för att få ett dämpat ljus Tror det är pga det starka ljuset som de nästan enbart håller sig till botten när de simmar och inte mellan nivåerna just nu.

                      Sanden jag har i akvariumet är köpt på Hornbach, Vit finkornig sand i 25kg säck.

                      Kommentar

                      • JojjeN
                        • June 2008
                        • 3567

                        #71
                        Inga flytväxter!

                        Iallafall jag tycker inte det, visst, vissa fiskar loves it, men såååå fult.
                        Tillbaks efter paus.

                        Kommentar

                        • Axelsson
                          • August 2006
                          • 136

                          #72
                          Kris och panik!

                          Jag fick ett samtal idag av mina förvaltare för lägenheten, tapeten min hall skall tapetseras om, dvs där mitt akvarium står!

                          PROBLEMET LÖST
                          Jag köpte mig en 50liters plastbox och två 10liters hinkar. Sparade så mycket vatten som möjligt och flyttade akvariumet in till mitt vardagsrum Jag kör utan doppvärmaren men filtret snurrar givetvis även om insugets koppling går ovanför vattenytan under dessa två dagar

                          Jag fick för övrigt min PMDD idag men jag tror jag väntar att ge växterna denna näring tills akvariumet är fullt fylld med vatten igen

                          Bilder:
                          Så här skall akvariumet stå i två dagar
                          Hallen innan tapetsering #1
                          Hallen innan tapetsering #2
                          50 liters plastbox och två stycken 10liters hinkar
                          Senast redigerad av Axelsson; 29 October 2008, 17:56. Anledning: Löste mitt problem

                          Kommentar

                          • Stoffe.B
                            • November 2007
                            • 459

                            #73
                            Ursprungligen postat av Axelsson
                            Tack så mycket! Inget jag bör göra mer tycker du?

                            Jag funderar ju på att köpa någon snygg flytväxt, gärna en som blommar! men flytväxter blockerar ljus för mina Lilaeopsis som behöver massvis med ljus...

                            Jag vill gärna ha något kortväxande som liknar gräs i botten av karet som jag har nu, samtidigt som mina fiskar vill ha flytväxter för att få ett dämpat ljus Tror det är pga det starka ljuset som de nästan enbart håller sig till botten när de simmar och inte mellan nivåerna just nu.

                            Sanden jag har i akvariumet är köpt på Hornbach, Vit finkornig sand i 25kg säck.
                            Finns säkert massor man kan göra! Men om jag vore du skulle jag ha det såhär ett tag :P Kanske någon liten rot, som ser ut som den drivit dit på någe vis Men inget annat.(DU hade ju redan en rot!!!)

                            Flytväxter är fint, tycker jag. Tror nog inte att det är någon fara för gräset ^^ Man kan ju alltid hålla beståndet på flytväxterna nere.

                            Anledningarna till att fiskarna håller sig nere kan vara att de trivs bättre där(det mesta skyddet finns där), de kanske är bottenlevande fiskar(?).
                            54L ---------
                            222L

                            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                            Kommentar

                            • Axelsson
                              • August 2006
                              • 136

                              #74
                              Akvariumet tillbaka på sin vanliga plats igen!

                              Goda nyheter! Det tog bara en dag att tapetsera hallen och det blev riktigt snyggt i hallen med den nya tapeten och det förbättrade helheten ännu ett snäpp

                              Nu har jag startat upp akvariumet igen och väntar på att temperaturen skall nå +22°C så att mina firrar kan släppas i karet igen

                              Har äntligen fått i mina första 16ml PMDD i karet och jag hoppas att mina växter nu skall trivas lite bättre framöver! Jag kommer i fortsättningen att dosera 16ml PMDD i veckan i samband med 30% vattenbyte.

                              Rutiner veckovis:
                              Vattenbyte 30%
                              16ml Aquasafe
                              16ml NO3
                              16ml
                              KH2PO4
                              16ml
                              NutriSi/Mikromix

                              Varannan dag rutiner:
                              Mata fiskar
                              Kontrollera PH värde (PH dropptest)
                              Kontrollera Nitrit halten (NO2- dropptest)

                              Varje dag rutiner:
                              Allmän kontroll av fiskar och växter
                              Allmän kontroll över karet och tillbehör.

                              Bilder:
                              Ny tapet i hallen och akvariumet har fått en liten trärot och jag struntade att fästa javaormbunke på träroten eftersom växten ändå står så snällt själv på sandytan.
                              Senast redigerad av Axelsson; 31 October 2008, 16:07.

                              Kommentar

                              • Stoffe.B
                                • November 2007
                                • 459

                                #75
                                Ursprungligen postat av Axelsson
                                Goda nyheter! Det tog bara en dag att tapetsera hallen och det blev riktigt snyggt i hallen med den nya tapeten och det förbättrade helheten ännu ett snäpp

                                Nu har jag startat upp akvariumet igen och väntar på att temperaturen skall nå +22°C så att mina firrar kan släppas i karet igen

                                Har äntligen fått i mina första 16ml PMDD i karet och jag hoppas att mina växter nu skall trivas lite bättre framöver! Jag kommer i fortsättningen att dosera 16ml PMDD i veckan i samband med 30% vattenbyte.

                                Rutiner veckovis:
                                Vattenbyte 30%
                                16ml Aquasafe
                                16ml NO3
                                16ml
                                KH2PO4
                                16ml
                                NutriSi/Mikromix

                                Varannan dag rutiner:
                                Mata fiskar
                                Kontrollera PH värde (PH dropptest)
                                Kontrollera Nitrat halten (NO3 dropptest)

                                Varje dag rutiner:
                                Allmän kontroll av fiskar och växter
                                Allmän kontroll över karet och tillbehör.

                                Bilder:
                                Ny tapet i hallen och akvariumet har fått en liten trärot och jag struntade att fästa javaormbunke på träroten eftersom växten ändå står så snällt själv på sandytan.
                                Tapeten ser bra ut, bättre än den förra Så du matar bara varannan dag ? Kanske vore något att göra så, fiskarna lär ju inte dö, om det inte blir något med vattnet eller så.

                                Men annars ser ju schemat bra ut

                                Mvh
                                Stoffe.B
                                54L ---------
                                222L

                                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...