720 (?) Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemmba
    • January 2008
    • 432

    #91
    Ursprungligen postat av Limmet
    Satte upp mitt 720 kar för nu ca 2 månader sedan. I det går 50 troffar sen en månad tillbaka. Dock har det enda sen starten (tror jag...) varit lite smådimmigt i vattnet. Detta relativt mitt 320 kar som har riktigt "kristalklart" vatten. 320 Karet blev flyttat vid uppstarten av det nya karet så de har varit igång lika länge. Dock var ju filtret i 320 redan inkört.

    Jag tänkte att klarheten på vattnet skulle förbättras men så verkar inte bli fallet. Något måste därmed hittas på... :S

    Listar "egenskaperna" på karen så kanske det blir lättare att hitta felet:

    720 L:

    50 tropheus 3-6cm
    Biltema blästersand
    3000 L/h genom ca 5-10 L Grov svart filtermatta
    2000 Liter Hydor koraila för ytomrörning
    Power Glo -lysrör
    Svart bakgrund med moduler
    320L

    10 tropheus 5-8cm 3 Leilupi och ca 20 multisar i olika storlek.
    Rådasand finkorning
    Fluval 4+ 1000 L/h som filterar genom sin filterpatron.
    Philipps Aquarelle -lysrör
    Nästan bara BTN modulbakgrund


    Mina personliga teorier är att ljuset har ingen betydelse då man ser dimman även med släkt ljus.

    Så...

    Är filtermattan för grov? Vad kan man filtrera över för att få klarare vatten?
    Kan det vara blästersanden som dammar av sig på nått vis? Jag tvättade den, om än inte så noggrant, före jag slängde i den.

    Kan det vara någon alg fritt i vattnet eller liknande?

    Tacksam för alla idéer! Detta ska lösas och vattnet ska bli kristalklart det har jag bestämt mig för!
    Jag tror att du har för grov filtermatta.
    Har själv haft samma problem fast i ett mindre kar och där tyckte jag filtermattan såg lite för grov ut så jag bytte mot en med 10 ppi och problemet försvan över en natt.

    jävligt snyggt kar i övrigt !!

    //Niklas
    Senast redigerad av Jemmba; 11 January 2009, 11:11. Anledning: stavning
    När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

    Kommentar

    • Limmet
      • December 2003
      • 217

      #92
      Ursprungligen postat av Jemmba
      Jag tror att du har för grov filtermatta.
      Har själv haft samma problem fast i ett mindre kar och där tyckte jag filtermattan såg lite för grov ut så jag bytte mot en med 10 ppi och problemet försvan över en natt.

      jävligt snyggt kar i övrigt !!

      //Niklas
      Tack för tipset Niklas.

      När jag kollar på pwss.se Så räknas 10 ppi som "grov". Jag ska inte försöka ha ännu finare då?

      Jag måste nog åka till akvarieaffärn och jämföra lite för har faktiskt inte en aning om vad min har för ppi.
      Mitt Tanganyika-projekt
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #93
        Ursprungligen postat av Limmet
        Tack för tipset Niklas.

        När jag kollar på pwss.se Så räknas 10 ppi som "grov". Jag ska inte försöka ha ännu finare då?

        Jag måste nog åka till akvarieaffärn och jämföra lite för har faktiskt inte en aning om vad min har för ppi.
        Nej det tror jag inte du behöver för det är den från pwss som som är 10ppi jag kör med och den funkar fint här.

        //Niklas
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • Limmet
          • December 2003
          • 217

          #94
          Får inte bukt på skiten som nu med 100% visat sig vara svävalger. Så idag åkte ett UVC-filter i efter ett STORT (80%) vattenbyte, använde för en gångs skull vattenberedningsmedel för att fiskarna ska klara stressen med mkt nytt vatten.
          Detta stora byte pga jag tror det kan bli en näringsexplosion när alla svävalger dör och ska brytas ned så bättre att få ut så många som möjligt av algerna innan jag tar död på dem.

          Planerar ta ut uvc-filtret om 1-2 v när algerna är väck. Det är en mobil enhet.

          Har även byggt ett eget filter av en 5 litersdunk och placerat i ena hörnet och fyllt denna med finkoringare filtermatta och lite "bio-sten" med mkt plats för bakterier. Detta för att förbättra den biologiska nedbrytningen i karet. Tror jag har haft alldeles för liten filtervolym innan.


          Efter bytet blev troffe-hanarna vilda Försökte spänna upp sig för varenda hona och locka till lek. Tyvärr är de för små/unga ännu men om ett par månader så är det nog inga större problem att få yngel på dessa...

          Ska försöka orka fixa lite med digitalkameran imorgon.


          i 320-karet går nu fem-sex multishonor med yngel. Har dock noterat att Apelsincikliderna har börjat käka lite yngel... kanske bara bra... inte bestämt mig än. Tror det är rätt lätt att sälja/ge bort multisar så kanske åker APelsinerna ut.
          Mitt Tanganyika-projekt
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

          Kommentar

          • Limmet
            • December 2003
            • 217

            #95
            UVc-filtret har nu gått i drygt en vecka.... och vattnet är KRISTALKLART... Undertbart....

            Känns som Kirizorna färgade ut mycket mer efter att vattnet blev klart. Fler o fler börjar få klara fina band utan svart i och jag tror att inom 2 månader är de första honorna könsmogna. Vissa hanar är nog redan... spännande...
            Mitt Tanganyika-projekt
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

            Kommentar

            • Big_Sal
              • March 2008
              • 470

              #96
              Tjenare... Ser riktigt najs ut detta... Såg på en av de första sidorna att du hade kört ner doppvärmaren i filtermodulen i direktkontakt med filtermattan... har tänkt på att göra samma sak men var lite fundersam i fall värmaren kanske smälter mattan?
              Har du upplevt några problem med detta?
              //Salle

              Kommentar

              • DAHLBERG
                • September 2008
                • 1598

                #97
                Ursprungligen postat av Big_Sal
                Såg på en av de första sidorna att du hade kört ner doppvärmaren i filtermodulen i direktkontakt med filtermattan... har tänkt på att göra samma sak men var lite fundersam i fall värmaren kanske smälter mattan?
                Har du upplevt några problem med detta?
                Tror inte att det är något problem. Vattnet runt om tar ju upp största delen av värmen. Värmaren blir max några grader varmare än vattnet. Stoppa ner handen och prova
                DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                540 liter kulfisk - T. lineatus
                120 liter salt - Koraller och fisk

                Kommentar

                • Big_Sal
                  • March 2008
                  • 470

                  #98
                  coolt tack ska du ha dahlberg... då är det bara att införskaffa värmaren... ännu ett steg närmare uppstart... Yipppiiee!!!
                  //Salle

                  Kommentar

                  • Limmet
                    • December 2003
                    • 217

                    #99
                    Som Dahlberg sa så "kyler" vattnet värmaren mer än nog. I mitt fall visade det sig dessutom att pumparna/lysrören värmer karet till 25*C utan hjälp av doppvärmaren så denna har jag kopplat ur.

                    Imorgon kommer en vän med systemkamera så då ska det bli lite nya bilder av hög klass (förhoppningsvis)!
                    Mitt Tanganyika-projekt
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      Visst är det super med systemkamera, men det är ändå skiten bakom som tar bilderna
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • Limmet
                        • December 2003
                        • 217

                        Dags för lite bilder då. Teknikprylarna som syns mellan modulerna är det temporära uv-filtret som snart ska ut. Till höger i karet har jag byggt in en 5-litersdunk med en cirkulationspump för att få lite extra filtervolym.

                        Troffarna växer till sig mer och mer och färgar mer för var dag. Dock känns det som att de alltid har finare färger när man suttit still vid tvn i soffan ett tag och de simmar runt "normalt" och spelar o spänner för varandra. Rör man sig i rummet så tror de genast att det är mat och de sitter klistrade mot framrutan och då tappar de genast lite färg. Undra varför... stress kanske
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Limmet; 31 January 2009, 13:36.
                        Mitt Tanganyika-projekt
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Härliga bilder!
                          Ser att du fått med lite reflektioner (av dig själv?) i bilden näst längst ner.
                          Jag tycker det ser rätt fränt ut!
                          Själv skulle jag snajda mig med att ta en "snygg bild" och fick med fönsterreflektioner och ett jädra fult skumgummi - som skall kläs in.
                          Ja, ibland är det lika bra att vänta till det är mörkt i rummet...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Limmet
                            • December 2003
                            • 217



                            Det är inte jag men en vän som kom o låna ut sin kamera

                            Dina verkar liksom mina hålla ihop i en grupp när man närmar sig karet? (Och tigger mat). Lite irriterande ibland att man får smyga in i rummet och sitta still 10 minuter för att få se dem bete sig "normalt"
                            Mitt Tanganyika-projekt
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Limmet


                              Det är inte jag men en vän som kom o låna ut sin kamera

                              Dina verkar liksom mina hålla ihop i en grupp när man närmar sig karet? (Och tigger mat). Lite irriterande ibland att man får smyga in i rummet och sitta still 10 minuter för att få se dem bete sig "normalt"
                              Exakt!!!
                              Jag kan inte röra mig i rummet förrän alla står och trycker vid framrutan - tätt ihop. Jag har även märkt det du skriver om att färgerna blir lite blekare just när de gör på det här sättet. Mina blir kolsvarta och djupt purpur-röda om jag sitter helt still en bit ifrån karet - gärna när det är mörkt i rummet för övrigt.
                              Jag tror detta syns ganska bra i den senaste filmen jag la upp i 960-tråden.

                              Det är ett mycket fint kar och jättegranna troffar du har - en ren fröjd att kolla på!

                              Kommentar

                              • Limmet
                                • December 2003
                                • 217

                                Satt ikväll och såg en film med sambon i soffan. För första gången sen jag skaffa karet känner jag mig nöjd med det och känner att nu är det inget mer direkt som behöver "ordnas" så nu äntligen ska det verkligen få gå in sig och man kan börja njuta av att fiskarna växer till sig o så småningom förhoppningsvis leker!

                                Härlig känsla!
                                Mitt Tanganyika-projekt
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                                Kommentar

                                Arbetssätt...