720 (?) Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    • December 2003
    • 217

    #61
    Ursprungligen postat av MaxB
    Gôtt att du fått lite Multisyngel!


    (Jag har "snott" din idé med den där krusiga, långbladiga... Cryptecorynen?)


    Minst 3 till har fått yngel nu. Syns yngel nere bland snäckskalen överallt.

    Ger mig fasen på att det är samma stora hane som är farsa till alla kullarna...

    Jag tror min koloni nu består av 5-6 könsmogna honor... en jättestor hane.. och 2-3 småhanar +~10 "ungdjur". De hanar som börjar bli könsmogna förpassas till utkanterna av kolonin som gränsförsvar. Honorna får de absolut inte vistas med de behåller han för sig själv... mycket roligt att kolla på.


    720 karet har börjat låta nått förjävligt. Måste försöka dämpa vibrationerna mellan powerheads/modul med mer filtermaterial. Fast det är trångt. Funderar allvarligt på att byta till mindre pumphuven. Typ Maxijet 1000 som jag fick tips om på ett annat forum... + Kanske gömma ett vanligt innerfilter i ena hörnet liggandes bakom de orangea rören.
    Mitt Tanganyika-projekt
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Men du är ju TA!

      Inget fel med det, men jag är ju SA!

      Minsta gemensamma länken är vatten i glasburk, typ
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #63
        Jaha, så vaken var du
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #64
          Ursprungligen postat av Limmet


          Minst 3 till har fått yngel nu. Syns yngel nere bland snäckskalen överallt.

          Ger mig fasen på att det är samma stora hane som är farsa till alla kullarna...

          Jag tror min koloni nu består av 5-6 könsmogna honor... en jättestor hane.. och 2-3 småhanar +~10 "ungdjur". De hanar som börjar bli könsmogna förpassas till utkanterna av kolonin som gränsförsvar. Honorna får de absolut inte vistas med de behåller han för sig själv... mycket roligt att kolla på.


          720 karet har börjat låta nått förjävligt. Måste försöka dämpa vibrationerna mellan powerheads/modul med mer filtermaterial. Fast det är trångt. Funderar allvarligt på att byta till mindre pumphuven. Typ Maxijet 1000 som jag fick tips om på ett annat forum... + Kanske gömma ett vanligt innerfilter i ena hörnet liggandes bakom de orangea rören.

          Just det där vibrationsproblemet har jag haft också... och då menar jag; Haft!
          I min tråd beskriver jag detta ingående... men, iom att 960-tråden är lång och numera (antagligen) döende - kan vi diskutera detta akustiska problem via PM. Jag har massor av idéer och lösningar på varför och hur pumpskallar och filter (både inom- och utombordare) kan tystas och fås att "låta" mindre!
          Du dämpar absolut inte vibrationerna med mer filtermaterial - det är akustiken i rummet runt, över och under karet som är boven!
          Jag driver ett jävla stort filtermedia bakom BTN-bakgrunden utan "skallar" i mitt kar - allt går via "utombordare" - och numera är det käfttyst!
          Vi hörs om detta!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #65
            Ursprungligen postat av MaxB
            Du dämpar absolut inte vibrationerna med mer filtermaterial - det är akustiken i rummet runt, över och under karet som är boven!
            Här kommer du med värsta löpet och så ska du ta det internt?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Limmet
              • December 2003
              • 217

              #66
              Utombordare is not an option. Litar inte på dem helt enkelt För går väl aldrig att HELT 100% vara säker på att inte få läckage?

              Som du säger. Ljudnivån ökar när täckglas och heltäckande rampen åker på. De lixom förstärker vibrationerna. Men det är som det är de grejerna byter jag inte...

              Viss dämpning gör allt filtermattan när man lägger dem mellan glas o pump alternativt modul och pump. Kanske finns det något mer dämpande material... typ en disktrasa eller nån form av skumgummi... förslag?

              Har även fått reda på i ciklid.se att pumpen jag har eheim compact 3000 är väldigt högljydd av sig... Men ger inte upp än ska experimentera lite...

              Skiter det sig så blir det ju helt enkelt att byta till något tystare märke och sälja dehär grejerna...

              Sorry C90368 missade att du svara :
              Mitt Tanganyika-projekt
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

              Kommentar

              • Limmet
                • December 2003
                • 217

                #67
                Haft troffarna i 2 veckor nu. Glupskare fiskar har jag nog sällan skådat. Alla 50 drar upp som en blixt till mathålet när man kommer in i rummet... All mat man släpper i tar slut på nolltid.

                Inte orkat göra något åt de låtande pumparna... Imorgon har jag lite tid över så då ska experimenteras lite.
                Mitt Tanganyika-projekt
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                Kommentar

                • Limmet
                  • December 2003
                  • 217

                  #68
                  Hittade lite tid idag. Så det blev vattenbyte och mixtra lite med pumparna.

                  MaxB vet vad han talar om. Lyckades placera min stora Eheim 3000 så att det enda den nuddar är den filtermatta den står på. Dvs ingen isolering runtomkring eller kontakt med modulen eller nått... Och den blev om inte tyst väldigt mycket tystare... skönt. Nu slipper jag byta pumparna.
                  Mitt Tanganyika-projekt
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Ursprungligen postat av Limmet
                    Hittade lite tid idag. Så det blev vattenbyte och mixtra lite med pumparna.

                    MaxB vet vad han talar om. Lyckades placera min stora Eheim 3000 så att det enda den nuddar är den filtermatta den står på. Dvs ingen isolering runtomkring eller kontakt med modulen eller nått... Och den blev om inte tyst väldigt mycket tystare... skönt. Nu slipper jag byta pumparna.

                    Gôtt att du fick väck lite av brummet!
                    I vatten transporteras ljud väldigt bra - detta vet vi ju sedan tidigare, valsång, delfinkvitter o.s.v. hörs på riktigt långa avstånd. En vibrerande t.ex. pumpskalle låter dock nästan ingenting när man sänker ner den i ett hyfsat stort kar, helt för sig, utan att den nuddar något (därför att vi inte befinner oss i och under vattnet och kan höra) - ljudvågorna finns där dock och tas upp av plana ytor som glasrutorna. Luftrummet mellan vattenytan och täckglas/ramp skapar ett akustiskt rum som förstärker vibrationerna. Mellanrummet mellan bakrutan och väggen är ytterligare en sådan förstärkarfälla. Låter man skallen nudda något är det torsk!
                    Sedan har vi då en heltäckande bakgrund som faktiskt fungerar som ett stort högtalarmembran - dels blir det kraftiga vibrationer i vattenutrymmet bakom bakgrunden - men själva bakgrunden vibrerar dock duktigt den också och kontentan blir att i rummet där karet står bildas basfrekvenser som slår mellan väggarna, förstärks upp och upplevs som jobbigt brum.
                    När man nu lyckats installera pumpskallen på ett bra sätt bakom bakgrunden gäller det att inte låta skallens utblåsslang - om man nu har en sådan - nudda själva bakgrunden, för då uppstår brum ändå - även nätkabeln till skallen skall man försöka att låta löpa så "nuddfritt" ur karet som möjligt.
                    Ja, det finns fler aspekter och detaljer när det gäller detta - men kan man arrangera skallens placering o.s.v. så som du har gjort Limmet, så är man på god väg att eliminera ganska mycket brum.

                    Kommentar

                    • Limmet
                      • December 2003
                      • 217

                      #70
                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Gôtt att du fick väck lite av brummet!
                      I vatten transporteras ljud väldigt bra - detta vet vi ju sedan tidigare, valsång, delfinkvitter o.s.v. hörs på riktigt långa avstånd. En vibrerande t.ex. pumpskalle låter dock nästan ingenting när man sänker ner den i ett hyfsat stort kar, helt för sig, utan att den nuddar något (därför att vi inte befinner oss i och under vattnet och kan höra) - ljudvågorna finns där dock och tas upp av plana ytor som glasrutorna. Luftrummet mellan vattenytan och täckglas/ramp skapar ett akustiskt rum som förstärker vibrationerna. Mellanrummet mellan bakrutan och väggen är ytterligare en sådan förstärkarfälla. Låter man skallen nudda något är det torsk!
                      Sedan har vi då en heltäckande bakgrund som faktiskt fungerar som ett stort högtalarmembran - dels blir det kraftiga vibrationer i vattenutrymmet bakom bakgrunden - men själva bakgrunden vibrerar dock duktigt den också och kontentan blir att i rummet där karet står bildas basfrekvenser som slår mellan väggarna, förstärks upp och upplevs som jobbigt brum.
                      När man nu lyckats installera pumpskallen på ett bra sätt bakom bakgrunden gäller det att inte låta skallens utblåsslang - om man nu har en sådan - nudda själva bakgrunden, för då uppstår brum ändå - även nätkabeln till skallen skall man försöka att låta löpa så "nuddfritt" ur karet som möjligt.
                      Ja, det finns fler aspekter och detaljer när det gäller detta - men kan man arrangera skallens placering o.s.v. så som du har gjort Limmet, så är man på god väg att eliminera ganska mycket brum.
                      Hmm det där med slangen hade jag inte tänkt på. Kanske gör sitt det med. Jag har silikonat fast skarvmuffar i borrade hål i modulen som jag trär på slangen ifrån powerheadet ifrån...

                      Och ja man ska akta sig för hur man lägger sladden... om den får för sig att nudda täckglaset så blir ljudnivån avsevärt mycket högre så den får man placera med omsorg...
                      Mitt Tanganyika-projekt
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #71
                        Ursprungligen postat av Limmet
                        Hmm det där med slangen hade jag inte tänkt på. Kanske gör sitt det med. Jag har silikonat fast skarvmuffar i borrade hål i modulen som jag trär på slangen ifrån powerheadet ifrån...

                        Och ja man ska akta sig för hur man lägger sladden... om den får för sig att nudda täckglaset så blir ljudnivån avsevärt mycket högre så den får man placera med omsorg...

                        Japp - och det är just utblåsslangen som nästan alla som monterar skalle bakom bakgrund glömmer bort, inklusive jag själv, senast i 960-karet...
                        Man är jädrigt noga med att placera skallen så att den inte skall nudda bagrund m.m. men tänker inte på att utblåsslangen vidarebefordrar skallens vibrationer till bakgrunden - vilket i sin tur får densamma att börja vibrera och uppföra sig som ett högtalarmembran. Tänk en stor bashögtalare, subwoofer eller liknande - och försök dämpa dom basfrekvenserna med filtermaterial...
                        I och med att nätkabeln också sitter monterad på själva skallen, vidarebefordrar kabeln svängningar till allt den nuddar.
                        Vad det handlar om här är inte att själva skallen, i sig, för speciellt mycket väsen - utan det är de vibrationer, ljudvågor, svängningar som förstärks via glas, akvariet i sig, det akustiska rummet ovanför vattenytan via täckglas och ramp, mellanrummet bakom bakrutan och väggen (som akvariet oftast står placerat vid), vattenutrymmet bakom bakgrunden - och som sedan vidarebefordras till själva rummet karet står i, med alla dess vägg-vinklar som i sin tur kastar och förstärker, speciellt basfrekvenserna.
                        Gå runt i rummet där karet står, så kan du hitta "live"- och "dead"-spots - där brummet hörs tydligare och på vissa ställen inte alls.
                        Ofta har man karet i ett vardagsrum med TV o.s.v. och vid tv-soffan brukar det kunna bli ganska fritt från brum - detta berorpå att soffans konstruktion och dess utrymmen undertill fungerar som basfälla. Basfrekvenserna "samlas" upp under soffan och känns mer än hörs. Därför brukar man gärna placera subwoofers, till t.ex. hemmabioanläggningar just under, eller bredvid soffan.
                        Om du någon gång varit i en inspelningsstudio - eller tittat på bilder - så ser man ofta en rejäl soffa ståendes några meter bakom mixerbordet, det är inte alltid för att artisterna skall kunna sitta där och gotta sig, utan för att soffan effektivt fasar ut och döljer, suger upp, jobbiga basfrekvenser - en basfälla helt enkelt (sedan är ett bra mixerrum såklart byggt och designat för att "fel" frekvenser inte skall höras, eller vara störande...)

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #72
                          Som sagt, det här är inga tassemarker för Mats, märks att han vet vad han pratar om

                          Väldigt intressant det där med bas och soffa...
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #73
                            Ursprungligen postat av c90368
                            Som sagt, det här är inga tassemarker för Mats, märks att han vet vad han pratar om

                            Väldigt intressant det där med bas och soffa...
                            Ja, tassemarkerna är "ingådda" efter x-antal år som gigande musiker. På olika scener får man vackert lära sig att hantera, speciellt basfrekvenser. På en del ställen är själva scenen ofta en stor "låda" som dessutom är tom - ljudet ute i publiken kan låta extremt bra men uppe på scenen går det knappt att vistas - för man leveterar nästan av alla de djupa basfrekvenser som genereras i "klanglådan".
                            Under åren som gått har jag överfört de akustiska lärdomarna till problemen med brummade pumpar o.dyl.
                            Jag skall ge ett exempel på ett litet, men lösbart, problem jag har här hemma;

                            Mina två 960- och 600-kar står bredvid varandra. 600-karet står bå en bänk med två luckor/skåp (för förvaring av div. akvarieprylar i). I ena skåpet står en EHEIM-2250, denna går nästan helt tyst och genererar egentligen inte så mycket brum. Problemet är den EHEIM Prof.3. som står under 960-karet. Prof.3:an brummar rejält mycket och jag har fått klä in utrymmet där den står med bitar från en IKEA-madrass som har en "taggig", "toppig", "äggkartong"-liknande struktur på ena sidan. Den "toppiga" strukturen har jag vänt inåt mot pumpen - och på detta sätt dämpat brummadet så mycket det går... Det brummar dock fortfarande något i rummet - och det tog et tag innan jag hade lokaliserat var brummadet uppstår (med 2250-filtret till 600-karet avstängt, såklart) - jo, brummet kommer från det andra skåpet i bänken under 600-karet. Det skåpet är nästan tomt och bildar en akustisk "slav"-kammare som vibrerar - jag kommer alltså att få klä in även innanmätet på detta skåp för att bli av med ytterligare brummande basfrekvenser.


                            De flesta soffor är ju i sin konstruktion ihåliga och har ett ganska stort basfångande utrymme undertill och i själva rygg- och armstödet/n. Frekvenserna fastnar, så att säga, i soffan och hela möbeln blir en vibrerande baskammare/fälla.


                            Edit; det är ju givetvis så att i inspelningsstudios är inte själva soffan satt bakom mixerbordet för att fungera som basfälla - lyssningsrummet är konstruerat på så vis att en nisch i väggen fungerar som basfälla. Det är däremot väldigt behagligt att sitta (i en soffa) i denna nisch och lyssna - då ljudet är extremt befriat från störande frekvenser. Soffan "arbetar" trots detta som en ypperlig fälla i hemmiljö då den i sin konstruktion skapar nästan samma ljudbetingelser som studions basfällenisch - ståendes mot en plan vägg.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 December 2008, 11:24.

                            Kommentar

                            • Limmet
                              • December 2003
                              • 217

                              #74
                              Intressanta funderingar ni Lyckades dock inte höra någon skillnad i soffan... den är dock relativt liten så...


                              Ljudnivån är klart acceptabel nu så nu till nästa grej som stör mig. Jag tycker vattnet i mitt 720 kar relativt mitt 320 kar är mycket oklarare.

                              Undra vad detta beror på. I 320 karet drar en fluval 4 plus eller nått runt 1000 liter i timmen genom sin filterpatron.

                              Medan i 720 karet kör jag nu senaste 4 dagarna 3000 liter i timmen genom en BTN modul fylld med åtminstone 10 liter svart filtermatta. Den är relativt grov men det går definitivt inga partiklar igenom den. Plus en cirklulationspump som drar ytterligare 2000 liter men inte genom nått filter.

                              Det enda som skiljer är väl möjligen lysrören men tror inte klarheten i vattnet påverkas såpass beroende på dem. Några teorier någon? Finns det något filtermaterial som är känt att göra vattnet klarare som jag kan köra ned lite av i modulen?
                              Mitt Tanganyika-projekt
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Ursprungligen postat av Limmet
                                Intressanta funderingar ni Lyckades dock inte höra någon skillnad i soffan... den är dock relativt liten så...


                                Ljudnivån är klart acceptabel nu så nu till nästa grej som stör mig. Jag tycker vattnet i mitt 720 kar relativt mitt 320 kar är mycket oklarare.

                                Undra vad detta beror på. I 320 karet drar en fluval 4 plus eller nått runt 1000 liter i timmen genom sin filterpatron.

                                Medan i 720 karet kör jag nu senaste 4 dagarna 3000 liter i timmen genom en BTN modul fylld med åtminstone 10 liter svart filtermatta. Den är relativt grov men det går definitivt inga partiklar igenom den. Plus en cirklulationspump som drar ytterligare 2000 liter men inte genom nått filter.

                                Det enda som skiljer är väl möjligen lysrören men tror inte klarheten i vattnet påverkas såpass beroende på dem. Några teorier någon? Finns det något filtermaterial som är känt att göra vattnet klarare som jag kan köra ned lite av i modulen?

                                Är lite osäker på klarheten i vattnet.... men, först; det är inte alltid lågfrekvent brum minskar vid soffor - det beror lite på hur rummet är möblerat i övrigt och var i rummet karet står - hur väggarna transporterar och förstärker brummet o.s.v. Jag har fått hyfsat tyst på brummandet i det rum där mina kar står - men det låter ganska starkt i trappan/trapphuset till övervåningen... crazy. Det jag skriver i inläggen innan är inga "vetenskapliga" grejer utan mer iaktagelser i brumkampen...
                                Vissa får problem med brum, andra inte - är du nöjd med den nivå du har nu så är det toppen!

                                Klarheten i vattnet varierar väl lite beroende på hur mycket "skit" det faktiskt finns i karet och hur mycket fiskarna bökar runt - men som jag förstått det så måste det finnas goda förutsättningar för bra genomströmning om man har filtermedia bakom en bakgrund - alltså många eller väl tilltagna raster o.s.v. Jag fick detta råd när jag för första gången skulle montera in BTN i 960-karet; Fler rasteröppningar, för god filtrering och genomströmning.

                                Sorry - inga speciellt bra råd från mig Hoppas någon annan kan ge dig specifika svar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...