Försök till start på mitt gamla Zooline Dala 105 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Försök till start på mitt gamla Zooline Dala 105 liters akvarium

    Hej!

    Jag har under den senaste veckan blivit sjukt sugen på att dra igång med ett akvarium igen, jag är nu 5 år äldre än senaste gången mitt akvarium var igång, det gick iförsig bra då trots att jag var 16-17år men jag tappade lusten efter några månaders underhåll på akvariumet

    Jag har alltid tyckt akvarium är väldigt snyggt och det ger mig någon härlig ro och lugn. Jag vill dock inte att jag skall tröttna på det lika fort som jag gjorde första gången jag startade upp mitt Zooline Dala 105 liters akvarium, ge mig gärna tips på hur jag skall klara detta!
    Åh nu till akvariet!

    Modell: Zooline / Dala aluminiumkar
    Antal liter: 105
    Längd: 75 cm
    Höjd: ???
    Bredd: ???

    Jag har alltid varit lite knepig av mig och jag kommer nu posta bilder på ett litet experiment jag hade för några år sedan, när jag skulle prova om jag kunde optimera suckulenters tillväxt genom att förse dem med bra ljus, näring och luftfuktighet i mitt akvarium ni får skratta om ni vill...



    http://bayimg.com/BaFdPaABl (Skitet Täckglas -> hur rengöra?)
    http://bayimg.com/BafDGaabl (Lysrörsarmatur med ett ljusrör -> byta ut?)
    http://bayimg.com/bAfDIaaBL (Lysröret till växten: Sylvania Gro - Lux F18W / Gro)
    http://bayimg.com/cafDiAABL (Sylvania förpackning och det gamla lysröret som jag hade till mitt akvarium)

    Skrattat klart ännu?

    Iallafall... Jag har en gammal doppvärmare och innefilter/pump som jag även fick med när jag köpte detta kompletta akvariepacket, men jag vet inte om pumpen borde bytas ut direkt emot en extern? Kanske även doppvärmaren?

    Lysrörsarmaturen är enligt mig inte okej, jag minns att mitt första akvarium inte var riktigt snyggt tack vare att belysningen inte gav ett snyggt ljus, tror det var dovt gult eller väldigt starkt blått... Borde jag köpa en ny armatur, kanske möjlighet till dubbla lysrör(klicka länk)? Tips på bra lysrör tas gärna emot också

    Jag har även ett stort problem just nu och det är att jag inte har någon bänk/ramp/ställning/stativ till akvariumet och jag vet inte om det säljs till mitt akvarium numera?

    När jag har fått hjälp med själva tekniken skall jag berätta för er vad mina planer är med akvariumet se det som en morot!

  • it_mutt
    • November 2006
    • 88

    #2
    Ser inte riktigt vad skiten på dina täckglas är. Är det kalk, så lite ättikssprit på en skrubb gör jobbet kanon (fungerar mot annat också, men ja, det luktar ju apa så)

    1 rör á 18w på 100L tycker jag nog är aningens lite. Alternativet är ju att leta tag i en billig ramp begagnad. Hittar man ingen som är "snygg" går det ju alltid att åtgärda med fix-it eller färg.

    Ytterfilter ist för innerfilter. Ptja, jag gillar ytterfilter; tar ingen plats i karet och har större filtervolym. Fördelen med innefilter är väl kanske då att det är billigare framför allt (om man nu ska köpa nytt) och risken med att det läcker ut hela karets vattenvolym på golvet är ju i princip obefintlig.

    O gällande vad man ska ha för rör, ptja, det är väldigt från person till person. Själv vet jag "många" som åker till en akvarieaffär. Tittar runt, när dom ser ett kar med "rätt ljus" så säger dom till personalen att dom vill ha just "det röret". Kan ju vara ett tips


    Nåja, bara lite snabbtankar såhär rakt av miss i nassen

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av it_mutt
      1 rör á 18w på 100L tycker jag nog är aningens lite. Alternativet är ju att leta tag i en billig ramp begagnad. Hittar man ingen som är "snygg" går det ju alltid att åtgärda med fix-it eller färg.
      Finns det snygga ramper? Ge mig gärna lite tips på hur man kan fräscha till ett akvarium som mitts helhets intryck

      Ursprungligen postat av it_mutt
      Ytterfilter ist för innerfilter. Ptja, jag gillar ytterfilter; tar ingen plats i karet och har större filtervolym. Fördelen med innefilter är väl kanske då att det är billigare framför allt (om man nu ska köpa nytt) och risken med att det läcker ut hela karets vattenvolym på golvet är ju i princip obefintlig.
      Jag har hört att eheim externa pumpar skall vara bra och destutom håller de akvariumet mer rent än vad ett halv taskigt innerfilter gör? Tips på modeller?

      Ursprungligen postat av it_mutt
      O gällande vad man ska ha för rör, ptja, det är väldigt från person till person. Själv vet jag "många" som åker till en akvarieaffär. Tittar runt, när dom ser ett kar med "rätt ljus" så säger dom till personalen att dom vill ha just "det röret". Kan ju vara ett tips
      Tack för tipset! Skall göra detta, då får man antagligen det rätta ljuset som man letar efter
      Senast redigerad av Axelsson; 14 October 2008, 23:44.

      Kommentar

      • Axelsson
        • August 2006
        • 136

        #4
        Jag köpte ett begagnat akvarium med massa tillbehör, startar en ny tråd eftersom omständigheterna har ändrats helt och hållet Länk till det nya projektet

        Kommentar

        Arbetssätt...