Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Ursprungligen postat av ToveTott
    Ingen affär här verkar ha medicinen Sera Nematol som tydligen ska hjälpa mot camallanus. Nu har jag beställt från PWSS. Hoppas att det kommer snabbt!

    Alla vid liv fortfarande. Förbereder evakueringen av räkor och snäckor. Kom på att jag måste fixa ett lock till lådan så att dom inte hoppar ur!
    Jag håller tummarna för att det ska gå snabbt, för ibland kan det ta sin lilla tid från det där stället, tyvärr

    Det jag gillar med ditt kar är den öppna ytan i mitten på burken. Dock borde det vara den enda öppna ytan för att du ska få den mysiga effekten av att det är en hel djungel där bak som fiskarna kan gömma sig i. Ta och kolla Vallisneria som bakgrundsväxt? Eller kanske en Hygrophila Corymbosa "siamensis", har ett stort överskott av den växten hemma i 540, så hojta till om du är sugen så kan jag posta ner några skott.

    Lycka till i allt elände, och fortsätt uppdatera som du gjort!

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      Hjälp på väg men för sent för vissa

      Tack för uppmuntran Johanski. Har faktiskt funderat på Vallisneria som bakgrundsväxt, eller möjligtvis vattenpest. Hade två sorters hygrophila i början (namnen står i början på tråden men jag orkar inte titta efter), men tyvärr ville dom inte riktigt ta sig. Några bara löstes upp.

      Igår var det inköpsrunda:
      • Rötter till karantänskaret
      • Lock till lådan
      • Luftpump och syresten (för att vid behov kunna köra en hink samtidigt som karantänskaret
      • Extra filtermaterial
      • Nitrivec
      • Vattenberedning
      • Räkmat
      Nu på kvällen fick sambon hjälpa till med avliva den sjukaste tetran. Kom till den hemska slutsatsen att det som hängde ut ur den nog var det som var kvar av tarmarna
      Prognosen ser dålig ut för två av de fyra kvarvarande tetrorna.

      Fick samtal från PWSS idag. Jag hade beställt en plastväxt (karantänskaret) samtidigt med Nematolen och just den växten var slut så hon ringde för att fråga hur jag ville göra och för att säga att dom kunde skicka på posten mot faktura så jag slapp betala postförskott. Så nu ska medicinen vara på väg plus en annan plastväxt. Vilken service
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        Ursprungligen postat av ToveTott
        Tack för uppmuntran Johanski. Har faktiskt funderat på Vallisneria som bakgrundsväxt, eller möjligtvis vattenpest. Hade två sorters hygrophila i början (namnen står i början på tråden men jag orkar inte titta efter), men tyvärr ville dom inte riktigt ta sig. Några bara löstes upp.


        Igår var det inköpsrunda:
        • Rötter till karantänskaret
        • Lock till lådan
        • Luftpump och syresten (för att vid behov kunna köra en hink samtidigt som karantänskaret
        • Extra filtermaterial
        • Nitrivec
        • Vattenberedning
        • Räkmat
        Nu på kvällen fick sambon hjälpa till med avliva den sjukaste tetran. Kom till den hemska slutsatsen att det som hängde ut ur den nog var det som var kvar av tarmarna
        Prognosen ser dålig ut för två av de fyra kvarvarande tetrorna.

        Fick samtal från PWSS idag. Jag hade beställt en plastväxt (karantänskaret) samtidigt med Nematolen och just den växten var slut så hon ringde för att fråga hur jag ville göra och för att säga att dom kunde skicka på posten mot faktura så jag slapp betala postförskott. Så nu ska medicinen vara på väg plus en annan plastväxt. Vilken service
        Suss är grymt serviceinriktad, och det är jättebra service på PWSS. Har dock själv haft en dålig erfarenhet av dem när jag fick vänta på en ramp i ca. 5 månader. En gång var det en trasig en, nästa gång var det fel, men allt var inte deras fel. Men det löste sig tillslut Och jag fick rejäl rabatt på rampen också.

        Trist att behöva avliva fiskar. Bara du kommer igenom den här krisen så kommer akvaristiken vara så mycket roligare.

        Lycka till!

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          Akvarieprat

          Måste bara skriva om besöket hos lokala zoobutiken igår. Jag skulle bara titta in snabbt för att se om han hade några fina små rötter, eftersom dom oftare är billigare där än i den större affären där jag köpte en dom andra grejerna, eftersom utbudet är lite större där och en del andra saker är billigare.

          I alla fall tog ja ju såklart en koll i akvarierna och ägaren kom fram och började prata. Jag nämde att mina fiskar var sjuka och då började han prata om att det var så bra att köra satvattensakvarium eftersom man så sällan fick sjukdomar. Han har fått upp några fina saltkar med bland annat en drakfisk

          Jag nämnde att min lillasyster blev förälskad i ett saltvattensakvarium men att mamma inte ville att hon skaffar något akvarium alls eftersom det kommer sluta med att mamma får sköta det. Då gick han igång om hur dyrt det var med saltvatten och hur mycket det hade kostat när han byggde sitt akvarium på 400 L. Han pekade att bara en rörkoppling kostade 200 och sen började han räka hur många han hade använt i systemet i butiken..osv...

          Tror att det tog nästan en halvtimme att köpa två små rötter
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Ursprungligen postat av Johanski
            Suss är grymt serviceinriktad, och det är jättebra service på PWSS. Har dock själv haft en dålig erfarenhet av dem när jag fick vänta på en ramp i ca. 5 månader. En gång var det en trasig en, nästa gång var det fel, men allt var inte deras fel. Men det löste sig tillslut Och jag fick rejäl rabatt på rampen också.

            Trist att behöva avliva fiskar. Bara du kommer igenom den här krisen så kommer akvaristiken vara så mycket roligare.

            Lycka till!
            Tror att det kan gå fort när det är saker som är lätta och skicka och som dom har hemma. Har fått uppfattningen att dom som fått vänta länge oftare beställt större saker.

            Förut har jag skött alla avlivningar själv men efter sista persen med neontetrorna kände jag att jag inte orkade. Men det kändes inte rätt att den fick gå där och plågas när det inte fanns nån changs att den skulle överleva. Så sambon fick rycka in.

            Håller modet uppe genom att planera vad jag ska göra när krisen är över. Klarar jag det här klarar jag nog det mesta. Planerna beror ju lite på vilka fiskar som överlever. Är lite orolig för påverkan på vattenkvalitén när Nematolen eventuellt tar kol på alla snäckor som jag inte lyckas plocka upp. Men jag måste ju ändå göra ett stort vattenbyte efter medicinering så det borde väl ordna sig.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              Oj, hur kan jag ha missat denna tråd!

              Nu har jag läst den från början till slut och jag känner igen mig i mångt och mycket från när jag startade upp mina.

              Ge inte upp, det kommer att lösa sig! Det är blod, svett och tårar ibland men har man gett fan på att ro båten i land så kommer man dit!

              Det är ett snyggt kar du har!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                Tack för uppmuntran Tina, det värmer

                Nematolen kom idag!!! Vågade inte änns hoppas att det skulle gå så snabbt. Nu måste jag bara gå till macken och hämta den också...usch, ser ut att vara oväder på väg.

                Så nu gäller det att lyckas fånga in alla räkor och så många snäckor jag kan och orkar innan medicinen ska i.
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  Pust!

                  Nu är fem räkor och ett okänt antal snäckor (säkert mindre än en tiondel) infångade och flyttade till sitt hem för de närmaste veckorna. Ska nog jaga rätt på lite fler stenar och sånt att ha i evakueringskaret, är väldigt kalt nu med bara tre små rötter och en plastväxt.

                  Just nu sköter en luftpump med syresten rörelsen i vattenytan. Syrestenen ska sen i akvariet för att få bättre ytrörelse under medicineringen. Hos räkorna ska den lilla pumpen vara, den måste bara rengöras först. Imorgon fortsätter räkjakten!
                  Senast redigerad av ToveTott; 09 May 2009, 15:02.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #&@%#¤"¤"%&# räkor!!!

                    Nu är alla 11 räkorna flyttade till evakueringslådan och den har fått ett lock får att hindra rymning som jag har borrat en massa hål i för syrets skull.

                    Bild på lådan utan lock
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,3 KB
ID: 2106832

                    Men för att få upp de återstående räkorna fick jag riva ur nästan hela akvariet. Trodde räkor skulle vara lättare att fånga än fiskar men icke
                    Här är några bilder på kaoset:

                    Akvariet
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 390,3 KB
ID: 2106833

                    Rötter ovanpå evakueringslådan
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 392,8 KB
ID: 2106834

                    Stora roten
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0001_8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 440,6 KB
ID: 2106835

                    När jag höll på och rev runt upptäckte jag att det fanns fler yngel än jag först trodde. Upptäckte också att det var väldigt skitigt så det blev att slamsuga nu när det ändå var lätt att komma åt. Rengjorde filtret också. Jag vet att man normalt inte ska göra båda samtidigt men det kändes nödvändigt nu.

                    Gjorde ett försök att flytta över tetran som gått i hinken tills nu, den som hade svampinfektionen, men den bara la sig på botten och flämtade. Såret efter svampen hade inte heller läkt det minsta så det blev avlivning tyvärr Undersökte den lite efteråt och det är ingen tvivel om att det är Camallanus som har drabbat mina fiskar, såg tydligt små röda trådar.

                    Just nu är akvariet nersläckt så att fiskarna får stressa av lite innan medicineringen. Syrestenen är i för att förbättra ytrörelsen.

                    Håller tummmarna för att allt ska gå bra nu!
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      Det finns hopp!

                      Nematolen hälldes i akvariet igår kväll och bara ca en timme senare upptäckte jag en rödrosa mask som hängde fast i en växt. Hoppas att dom dör nu. Hittade den här bilden på dom små monstrena... http://www.nem.wur.nl/UK/In+the+pict...allanus+cotti/

                      Tror att jag såg en tetra ta ett yngel. Tetran gjorde plötsligt ett blixtsnabbt utfal mot något vid botten nära framrutan.

                      I morse var det med viss oro som jag kikade in i akvariet men som tur var är alla fiskar vid liv
                      Ser ingen skillnad på svärbärarna, som ju inte visat några symptom under hela tiden, men de tre kvarvarande tetrorna verkar piggare
                      Dom simmar omkring mer än jag tycker de gjort förut och orkar gnabbas lite och spärra ut fenorna mot varandra. Håller tummarna för att det ska fortsätta att gå bra!

                      Har funderat om jag borde efterbehandla med bakteriedödande. Har för mig att jag har läst nånstans att det ska vara bra. Fast jag vill ju inte slå ut filtret i onödan

                      Luftpumpen vibrerar och för en massa oväsen, ställer jag den direkt på bordet står den inte still utan vibrerar iväg. Undrar om det är normalt eller om det är något fel på min
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        Gjorde en liten sökning i forumet och kom fram till att luftpumpen nog är normal...tyvärr....i alla fall när det gäller ljudet.

                        Ja ja...den är ju bara till för att användas vid speciella omständigheter. Imorgon kväll efter det stora vattenbytet ska den stängas av

                        Funderar om jag skule skaffa lite aktivt kol att filtrera över för att slippa byta 80 % av vattnet.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          Håller på och gör vattenbyten nu för att få bort medicinen. Har bestämt mig för att göra 3 st så att fiskstackarna inte får för stor chock. Hoppas att Nematolen har fungerat som den ska. Snäckorna verkar inte ha tagit någon skada, men tetrorna äter vilket borde vara ett gott tecken

                          När vattenbytena är klara ska jag ha i pmdd så växterna blir lite glada.
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            Dom gömmer sig!

                            Bestämde mig för att medicinera med Ektol fluid eftersom en tetra verkade bli sämre och jag tror att det beror på någon följdsjukdom.

                            Har nu haft i halva dosen och alla fiskar gömmer sig på botten! Vet inte vad jag ska göra nu La in en fråga under mitt första akvarium, hoppas att nån svarar!
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              Medicinen i!

                              Har inte fått något svar i andra tråden men valde ändå att ha i resten av medicinen.

                              Fiskarna verkade bli lite mindre skygga när jag släkte lampan och nu när jag tände i rummet för att se något var det ett par som kom fram och kikade tillbaka . En av dom var den glupskaste honan, dom fick ju ingen kvällsmat idag .

                              Syrestenen är också i igen, i alla fall under natten, för säkerhets skull. Hoppas att det går bra nu!
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • ToveTott
                                • July 2007
                                • 558

                                Har inte hänt så mycket sen senast. Fiskarna har kommit över sin rädsla och beter sig normalt igen. Ser mer och mer av ynglen som blivit så stora att dom inte behöver gömma sig längre. Ser något mindre yngel då och då men har ingen aning on hur många det är totalt. Väldigt söta är dom i alla fall (så klart).

                                Medicineringen verkar ha tagit död på andmaten Flera växter ser också rätt risiga ut. Nu märks det att räkorna gör nytta, det blir mer och mer alger. Tyvärr får ju akvariet lite morgonsol.

                                Den sjuka tetran verkar inte bli bättre, men inte direkt sämre heller. Den är med och fajtas om den minimala matransonen dom får nu. Vet inte om jag borde dosera medicin igen som det står att man kan göra efter 5 dagar. Det kanske inte alls är bakterier som är problemet

                                Ska i alla fall köpa aktivt kol så att jag kan få bort medicinrester utan att behöva göra så stora vattenbyten. Även om snäckorna inte visar några tecken på att må dåligt vill jag inte riskera räkorna.
                                Biolog men inte allvetande

                                102L
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                                Kommentar

                                Arbetssätt...