Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #31
    Ursprungligen postat av Johanski
    Nitriten börjar visa sig, alltså börjar din nitrifiering starta. Mata ytterst sparsamt nu, och jag menar varannan / var tredje dag och då ytterst lite. Nitrit är aldrig bra.

    Tycker förövrigt ditt kar ser härligt naturligt ut, riktigt snyggt!
    Ok. Ska mata försiktigt. Vet inte exakt hur mycket nitrit men dropptestet är gult (<0,3 mg/l) vilket är det lägsta det kan visa. Har provstickor också, dom visar ingen nitrit alls. Gör dropptest varannan dag för att hålla koll. Pytsar i Nitrivec också.

    Vad kul att du gillar karet!
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #32
      Ah, det lägsta alltså. Då har du nog ingen nitrit Mitt nitrittest har en färgskala för 0, därför jag blev lite förvirrad.

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #33
        Ny bild

        Så här ser akvariet ut just nu. Inte världens snyggaste bild med taklampan som speglar sig men men...

        Klicka på bilden för större version

Namn: 24053934.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,8 KB
ID: 2105397
        Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:33. Anledning: Infoga bild
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #34
          &quot;Flytväxter&quot;

          Två nya Hygrophila dwarf drabbades av dom konstiga trådarna. Tog upp dom och tog bort alla ruttna blad, bara något enstaka blad blev kvar så vi får se om dom klarar sig.

          Dom flyter nu omkring tillsammans med alla andra av samma sort. Hoppas på att dom på så sett ska få maximalt med ljus och börja växa lite. Ser lite konstigt ut men fiskarna vill ju ha flytväxter så dom borde gilla det.

          Flyttade även om bland mina H.stricta tai så att alla ska få lite ljus. Fiskarna verkar gilla det och pilar omkring i sin nya glesare skog.
          Ska nog köpa bättre belysning när jag får tid men det är ju inte så lätt att veta vad man ska ha.

          När vattnet klarnat lite får jag ta en bild på hur det ser ut efter omplanteringen...
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            #35
            Akvariet under lupp

            Pust...mycket att göra så här i tentatider Det har hänt några saker sen sist även om jag haft fullt upp.

            Nästan alla hygrophilorna är planterade igen. Lät två flyta som blivit av med nästan alla blad, en flyter fortfarande men den den andra dog. En av dom som planterades har också strukit med...håller tummarna för att resten klarar sig.

            En av fantomerna har blivit skadad och saknar lite av "överläppen". Hon står mest och trycker i ett hörn men när det är matdags är det full fart så jag vet inte hur orolig jag ska vara.

            Nu till vad som har hänt idag och är anledningen till rubriken. Det började med att jag satte upp aluminiumfolie som provisorisk reflektor, det blev faktisk skillnad Men ja såg hur smutsig framrutan var och när jag tittade närmare upptäckte jag en minisnäcka..och sen en till Och sen såg jag två små prickar på bara drygt en mm. Det var bara att ta fram luppen och visst var det två småttingar till

            Upptäckte även andra saker i luppen. Två små vita larver som jag inte vet var det är men dom verkade äta alger och det är ju trevligt. Dessutom upptäckte jag att det växer någonting som ser ut som små vita kvastar på rutan. Någon som vågar gissa vad det är?

            Hade tänkt att rengöra rutan men den verkar ju så populär hos snäckorna Fast det är ju trevligt att kunna se in också...

            Imorgon blir det nog ett första litet vattenbyte och nästa helg är det kanske dags för nya invånare. Fast vilka??? Det tål ju att funderas på...
            Senast redigerad av ToveTott; 23 August 2009, 15:13.
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #36
              Åh nej!

              Idag ville den skadade fantomen inte äta. Hon bara stod kvar i sitt hörn och "flämtade" Ser ut som om hon fått en liten vit prick vid skadan också. Svamp? Vad ska jag göra????
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • ToveTott
                • July 2007
                • 558

                #37
                Första dödsfallet

                Flyttade ut den skadade fisken i går em eftersom jag blev varnad för att det kunde var munröta som är väldigt smittsamt. Jag fick lite panik ett tag men tror att det var svamp i såret. Fick rådet att avliva i vilket fall eftersom det är dyrare att behandla än att skaffa en ny. Men medans jag velade så dog hon

                Får väl försöka bli lite mindre blödig så att fiskar slipper lida i onödan i framtiden. Men det är ju så svårt att bedöma om fisken kan klara sig när man inte är van...
                Biolog men inte allvetande

                102L
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                Kommentar

                • ToveTott
                  • July 2007
                  • 558

                  #38
                  Två till tetror har fått avlivas.
                  Vet inte om övriga tre kommer klara sig heller. Jag får hålla noga koll. Dom är skyggare nu när dom är så få.

                  Räkorna verkar däremot gilla att det är mindre fiskar som far runt. Dom är framme och simmar mycket mer nu.

                  Får ingen ordning på "trådarna" heller. Såg idag att javaormbunken var angripen. Tog upp den och klippte bort alla sjuka blad och passade samtidigt på att skura rent roten. Hoppas att den klarar sig. Just nu verkar snäckorna och räkorna var dom enda som trivs.
                  Biolog men inte allvetande

                  102L
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #39
                    Inga sjuklingar än så länge men jag vågar inte börja hoppas än. Honorna har lite bleka fenor men jag vet inte om det beror på sjukdom eller om det är för att hanen jagar dom så. Nästa vecka kommer det flytväxter och javamossa. Får försöka rensa bort alla trådangripna blad innan dess men det kommer inte bli lätt.

                    Upptäckte en skojig filur som kröp omkring på glaset idag. Tror det är någon slags snäcka...den har liksom toppigt skal som en liten hydda över sig. Fotade den idag. Får lägga upp en blid och se om någon kan hjälpa mig...
                    Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:53.
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #40
                      Dom tre återstående fiskarna är fortfarande vid liv Men två till hygrophilor håller på att ruttna bort. Är rätt säker på att trådarna logiskt nog är trådalger

                      Har massor med planer på ommöbleringar nu. Tror inte att många av dom växter jag har kommer gilla flytväxterna. Skulle vilja ha en till liksom spretig rot och en till javaormburke. Dessutom skulle jag vilja ha en stor anubias och hornsärv som jag läst ska klara låga ljusnivåer.

                      Längtar tills mina växter kommer
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #41
                        Vattenbyte

                        Idag var det dags för andra vattenbytet. Mätte pH och nitrit innan. pH fortfarande mellan 7.5 och 8 och ingen mätbar nitrit

                        Tog också bort alla dvärg-hygrophila eftersom dom verkar vara dom mest känsliga mot trådalger. Misstänker att det är främst på dom som trådalgerna växer till sig och sen sprider sig till andra växter.

                        Måste beställa växtnäring. Flera växter har börjat få hål i bladen vilket jag misstänker beror på brist på något näringsämne.

                        Idag ska det bli en tur till affären. Vågar inte skaffa några fler fiskar förrän jag är helt säker på att det inte är någon fara men ska nog skaffa några till räkor
                        Senast redigerad av ToveTott; 26 October 2008, 06:59.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #42
                          Ommöblering

                          Igår blev det ommöblering i karet Kunde inte låta bli att köpa ett par nya växter och en liten rot. Så här blev resultatet:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 24348320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,9 KB
ID: 2105403

                          Ett av lysrören är utbytt mot ett philips aquarelle, kommer nog att byta det andra också. Nästan hela rampen är täckt med aluminiumfolie för att reflektera så mycket som möjligt.

                          I affären hade dom neontetror för 5kr styck. Blev väldigt sugen men vågade inte eftersom jag inte är helt säker på att mina fantomer är fullt friska. När ska jag våga köpa nya fiskar

                          Tre amano fick i alla fall följa med hem och dom kilar nu glatt omring med dom andra även om dom blev lite skrämda i början när jag rotade runt för fullt

                          Har anmält mig som goldmedlem så snart blir det bilder direkt i tråden
                          Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:43. Anledning: bild
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #43
                            Att jag inte kan hålla fingrarna borta!

                            Nu var jag där igen med ett "tänk om" och var så klart tvungen att prova Tror inte att det var ett så lyckat infall den här gången. Blir kanske att försöka flytta tillbaka igen. Så här ser det ut i alla fall:

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 24350298.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,1 KB
ID: 2105404

                            Edit: jämförde bilderna och tycker att det var mycket bättre innan senaste förändringen Och det beror inte bara på att det är olika kameror (suck)
                            Senast redigerad av ToveTott; 23 February 2009, 14:44. Anledning: bild
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #44
                              Yes!

                              Var nere och fixade runt igen...ingen lugn och ro för invånarna i mitt akvarium

                              Jag bytte plats på nya roten och stenen igen och vände på stenen så att det som tidigare var baksida blev framsida. Sidan som är framåt nu är randigare och riktigt snygg

                              Tror att jag fick till det den här gången - fast vi får väl se hur länge det håller

                              Tänker inte lägga upp någon bild förrän sambon kommer hem med systemkameran som kan göra akvariet rättvisa...
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #45
                                Jag vet hur det känns när man aldrig blir riktigt nöjd, oerhört frustrerande. Fast det är kul när man väl lyckas enligt en själv. Ska bli kul att se hur det blev sen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...