Nybörjare med 102L sällskapsakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #61
    Ursprungligen postat av ToveTott
    Det är grönare i verkligheten än vad det ser ut på bild. Min belysning med 2x18W Philips Aquarelle gör det också mer rödaktigt. Men det är väldigt bra för växterna

    Tror inte att mitt akvarium någonsin kommer bli riktigt i din smak JojjeN eftersom du mest verkar gilla stilrena asiatiska kar medan det här är lite mer av en murrig djungel. Men det skulle ju bli väldigt tråkigt om alla hade samma smak

    Idag har jag tillsatt PMDD, hoppas att växterna ska börja må lite bättre.

    En av neontetrorna har en vit fläck på en skada på stjärtfenan som jag misstänker är svamp Prövade att ge den ett saltbad med en matsked salt i 1 L vatten. Instruktionen jag läste sa att den skulle vara i badet ca 15 minuter eller tills den la sig på sidan. Men min neontetra la sig på sidan och flämtade efter ca 1-2 minuter så det blev ett väldigt kort bad. Vet inte om jag vågar pröva igen Den verkar pigg och stimmar med sina kompisar i skydd av växterna.

    Den öppna ytan patrulleras av en svart fantomtetre-hona. Så länge det inte är mat på gång håller hon alla på avstånd. Hoppas att övriga fiskar ska våga komma fram lite mer efter ett tag.
    Nejdå, jag gillar många sydamerikanska och andra akvarium, bara det att jag gillar när det är växter [mellanrum]växter i akvariumet, så inte växter överallt hela vägen, utan mer [Massor av växter-Bara där bak-Massor av växter]
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #62
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Nejdå, jag gillar många sydamerikanska och andra akvarium, bara det att jag gillar när det är växter [mellanrum]växter i akvariumet, så inte växter överallt hela vägen, utan mer [Massor av växter-Bara där bak-Massor av växter]
      Aha...tror jag förstår hur du menar. Jo det är snyggt men tyvärr verkar inte mina fiskar vara förtjusta alls i öppna ytor. Men det kanske bara beror på den ettriga honan som jagar dom

      Själv är jag nog lite av en djungelfantast...i alla fall när et gäller det här akvariet
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • ToveTott
        • July 2007
        • 558

        #63
        Lyckades hålla mig från zoopet ett hel dygn Har inte hänt så mycket sen senast. Jag har klippt bort en massa angripna blad från den gamla javaorbunken, den har växt fast vid roten nu.

        För att hålla koll på flytväxternas utbredning har jag spänt en fiskelina över vänstra hörnet. Då kan jag bestämma lite mer var jag vill att flytväxterna ska hålla till. Måste säga att det fungerar väldigt bra

        Vet inte vad som ska bli nästa steg i fiskväg. Just nu har jag ju 3 svarta fantomtetror, 6 neontetror, 7 amanoräkor och X antal snäckor av åtminstone 4 olika arter. Speciellt en liten platt snäcka som förökar sig i massvis och kryper omkring på glaset. Jag lägger upp en blid så kanske någon vet var det är. Tyvärr är bilden underifrån men ovansidan ser ut som en platt oval med en topp i mitten.

        Slänger upp en bild på hela akvariet också.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av ToveTott; 06 November 2008, 16:29.
        Biolog men inte allvetande

        102L
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

        Kommentar

        • ToveTott
          • July 2007
          • 558

          #64
          Tror att jag måste byta bakgrund till en helsvart. Det har kommit in vatten mellan glas och bakgrung och som man kan se är resultatet inte precis snyggt Var ju så pilligt att få dit den så jag ser inte fram emot att göra det igen...suck
          Biolog men inte allvetande

          102L
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #65
            Ditt nästa steg borde vara att utöka tetra stimmen, dom mår mycket bättre om dom får vara 7 fantomtetror och 6 neontetror till.,
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #66
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Ditt nästa steg borde vara att utöka tetra stimmen, dom mår mycket bättre om dom får vara 7 fantomtetror och 6 neontetror till.,
              Utökning av stimmen är planerad
              Svarta fantomtetror är inte så utpräglade stimfiskar som många andra tetror men dom ska bli åtminstone tre till. Hade ju sex stycken förut men förlorade tre av dom. Tror att jag ska börja med att skaffa fler neoner så kanske dom känner sig lite tryggare när fantomerna sätter igång att slåss...
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #67
                Jag tyckte burken var väldigt snygg i början men efter diverse bakslag och pillande är det inte riktigt lika snyggt längre. Men bara för det är det ju inte "fult" heller. Bra gjort med inredningen

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #68
                  Här var det som snyggast tycker jag.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • ToveTott
                    • July 2007
                    • 558

                    #69
                    Ursprungligen postat av Vimsa
                    Jag tyckte burken var väldigt snygg i början men efter diverse bakslag och pillande är det inte riktigt lika snyggt längre. Men bara för det är det ju inte "fult" heller. Bra gjort med inredningen
                    Tack - tror jag. Kan hålla med om att det var snyggt i början när allting var välordnat och alla växterna fina. Nu är det värre än någonsin. Flytväxterna håller på att ta över helt och hållet och hygrophilorna ser hemska ut. Vid nästa rensning ska jag nog ta bort dom helt.
                    Biolog men inte allvetande

                    102L
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                    Kommentar

                    • ToveTott
                      • July 2007
                      • 558

                      #70
                      Ursprungligen postat av JojjeN
                      Här var det som snyggast tycker jag.
                      Ja, där såg det riktigt välordnat ut Men växter växer ju och fiskarna jag har trivs bättre med lite tätare växtlighet. Hur det ser ut just nu vill jag inte änns visa. Planer på total ommöblering finns men jag har varit sjuk den senaste veckan så det dröjer nog ett tag till.
                      Biolog men inte allvetande

                      102L
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                      Kommentar

                      • ToveTott
                        • July 2007
                        • 558

                        #71
                        Suck!

                        Har varit sjuk den senaste veckan och tyvärr verkar det gälla för fiskarna också. Har avlivat en neontetra och tror tyvärr att övriga fem kommer gå samma väg . Dom har vita fläckar på fenorna och på någon även vid munnen. Hoppas att det inte är columnaris. Fast då hade de kanske gått fortare? Har fått för mig att den sjukdommen har ett ganska snabbt förlopp . Dessutom har den svarta fantomhanen matvägrat i tre dagar . Vet inte riktigt vad jag ska göra åt eländet.

                        Räkor och snäckor verkar trivas finfint liksom flytväxter och anubias. Javaorbunkarna börjar se lite bättre ut igen men hygrophilorna ser hemska ut och jag tror jag helt enkelt slänger ut dom. Vill gärna hitta en till rot och möblera om igen men det får nog vänta ett tag till.
                        Biolog men inte allvetande

                        102L
                        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                        Kommentar

                        • ToveTott
                          • July 2007
                          • 558

                          #72
                          Vad kalt det blev!

                          Gjorde vattenbyte idag och tog bort alla hygrophila. Det blev väldigt kalt och fiskarna verkar inte riktigt veta var dom ska ta vägen. Vill skaffa en till rot och andra växter men vet inte när jag ska få tid!
                          Biolog men inte allvetande

                          102L
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                          Kommentar

                          • ToveTott
                            • July 2007
                            • 558

                            #73
                            Uppdatering

                            Ojoj...verkligen dags för en uppdatering!

                            Precis som jag trodde blev neontetrorna bara sämre så jag bestämde mig för att avliva dom

                            Istället utökade jag antalet svarta fantomtetror till 10 (2+8) och vilken fart det blev!

                            Under julen var jag bortrest och gav fiskarna någon slags kaka som skulle räcka länge men den år dom inte av så det var magra fiskar jag kom hem till. En tetra låg tyvärr och flöt på ytan. För ett par dagar sedan dog ena hanen, troligen av ett sår han fått.

                            Nuvarande invånare är 8 fantomtetror, 7 amanoräkor och massa snäckor.

                            När det gäller växterna är det inga hygrophila kvar. Istället har jag skaffat fler anubias och en till javaorbunke. Flytväxterna förökar sig som tusan så det blir att ränsa ofta. När jag har tid får en del följa med till föräldrarnas sköldpaddor. Där överlever dom inte så länge men det blir ju grönt och fint ett tag i alla fall .

                            Jag har skaffat tre mindre rötter och ställt framför pump och värmare. På en har jag satt fast en anubias och på dom två andra javamossa. Hoppas på att dom ska bli helt täckta av mossa på sikt.

                            Får lägga upp någon bild i kväll när jag har bytt vatten och rensat lite.

                            Nästa fisk på tur att flytta in är några riktigt snygga gula svärdbärare. Tyvärr har dom fått vitaprick i affären så jag måste vänta på att dom blir friska
                            Senast redigerad av ToveTott; 17 January 2009, 11:07.
                            Biolog men inte allvetande

                            102L
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                            Kommentar

                            • ToveTott
                              • July 2007
                              • 558

                              #74
                              Det blev ingen bild igår eftersom jag fick för mig att möblera om och grumlade till vattnet nåt fantastiskt. Det slutade med att allt hamnade ungefär där det var från början. Den stora roten och stenen flyttade jag aldrig på. Här kommer i alla fall en bild på hur det ser ut just nu. Jag är inte så nöjd med mina Pistia stratiotes. Jag tycker inte att rötterna är så snygga och dom tar lätt över hela akvariet. Men akvarieinvånarna verkar gilla dom och dom blir kvar åtminstone till sommarn när mina föräldrar ska få dom till sin damm. "Svärmor" vill också ha några till en kruka i trägården.
                              Bifogade filer
                              Biolog men inte allvetande

                              102L
                              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

                              Kommentar

                              • Vimsa
                                • November 2008
                                • 768

                                #75
                                Jag tycker om det, flytväxternas rötter skymmer dock sikten lite Jag tycker du ska skaffa palettciklider ist. för svärdbärare Köp en kokosnöt, karva ur den och borra ett hål, sätt ner i sanden och paletterna blir övetlyckliga. Paletter har ju lite intressantare yngelvård är svärdbärarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...