Ett vanligt räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mich
    • April 2008
    • 57

    Ett vanligt räkkar

    Tjenis, tänkte dra upp och dela med mig av mitt projekt. Det är ett litet akvarium på 50 liter som jag tänkte ha lite räkor i. Fick det av en kompis, eller snarare en kompis mamma, som hade tröttnat på akvariumet och ville ha ett större. Så det var bara att tacka och ta emot.

    När jag fick det så var det rätt så risigt, så jag var tvungen att skrapa bort alla döda alger och rena det. Just nu håller jag på att måla det, från gammal grön färg till svart. Har även införskaffat mig en BTN-Slimline som ska sätta fast snart.

    Tekniken jag ska köra med är ett vanligt bottenfilter kopplat till en pump med en kapacitet av 370l/h. Och ett lysrör från Philips, Aquarelle 15 W.




    Stay tuned!
    Senast redigerad av Mich; 27 August 2008, 15:31.
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Roligt att fixa till gammla kar!
    Dock så är jag skeptisk till att du skall förflytta 12xKarets vattenmängd/h speciellt inte i ett räkkar, kör på någonting ställbart med kring halva den kapaciteten.
    Lycka till!
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Mich
      • April 2008
      • 57

      #3
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Dock så är jag skeptisk till att du skall förflytta 12xKarets vattenmängd/h
      Ah, misstag av mig. Fick för mig att det var, gick och tittade nyss så var pumpen på 370l/h. Tack för att du uppmärksammade mig.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        SKall bli trevlig och förlaj ett mer vanligt projekt, håller själv på och startar upp ett räkkar. Lycka till
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mich
          • April 2008
          • 57

          #5


          Såja, nu är bakgrunden på plats. Ska nog fylla på vatten nästa lördag.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Snygg bakgrund , vad heter den?
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Det är ju Back To Nature Slimline, Röd Gnejs.

              Trevligt att du ska köra bottenfilter, se till så du har ordentligt med grus, 4-5cm av 3-5mm skulle jag rekommendera. Sen så kan du ju med fördel köra på luftpump om du vill. Inte för att det är något fel med pumphuvud...

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Mich
                • April 2008
                • 57

                #8
                Hmh, nu är det så att jag har fått en cirkulationspump då. Men vad är det för skillnad mellan pumphuvud och luftpump? Fördelar och nakdelar.

                Har en likadan cirkulationspump (fast kraftigare då) till mitt 230 liters. Har funkat utan några problem.

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Asså, det är ju lite olika trycka på dom bara. Samma princip om du kopplar dom till bottenfilter. Menar blott, räkor är ju inte så stor biologisk belastning så en simpel luftpump skulle räcka lixom

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Ahlqvist
                    • January 2008
                    • 661

                    #10
                    Ser ut att kunna bli riktigt fint

                    "
                    So Long, and Thanks for All the Fish
                    "
                    Douglas Adams
                    Spana in NVSA's Webbsida!

                    Kommentar

                    • Mich
                      • April 2008
                      • 57

                      #11
                      Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                      Asså, det är ju lite olika trycka på dom bara. Samma princip om du kopplar dom till bottenfilter. Menar blott, räkor är ju inte så stor biologisk belastning så en simpel luftpump skulle räcka lixom

                      //C
                      Jaha, det är så du menar. Nåja, har jag ett bottenfilter med pump liggandes hemma så varför inte använda det? :P

                      Har dock en fråga innan jag kör igång. Ska man först köpa någon fisk som får göra inkörningsfasen eller i med räkorna på direkten? Nybörjare på det här.

                      Ursprungligen postat av Ahlqvist
                      Ser ut att kunna bli riktigt fint
                      Tackar, vi får se hur det blir i slutändan. Än så länge har jag inga idéer alls.

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mich
                        Jaha, det är så du menar. Nåja, har jag ett bottenfilter med pump liggandes hemma så varför inte använda det? :P

                        Har dock en fråga innan jag kör igång. Ska man först köpa någon fisk som får göra inkörningsfasen eller i med räkorna på direkten? Nybörjare på det här.



                        Tackar, vi får se hur det blir i slutändan. Än så länge har jag inga idéer alls.
                        Jag fick rådet att starta upp räkkar med snäckor , jag har nu haft i posthorns snäckor ca en månad men det är inte nödvändigt med så lång start upp tid men ett par veckor behövs nog annar kan radioaktiva räkan allt du behöver veta =)
                        Var i vecka och köpte ett hörn filter till yngel kar från -90 talet kostade 70kr med flterull . Den driver jag med en membran luftpump från sena järnåldern, skall byta ut den mot en mer tyst gående. men filtret är inte riktig moget än fat jag har släppt i en Anc och en kuhli, som skall flytta till ny ägare inomkort.
                        Lite mer bilder vore inte fel.
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        Arbetssätt...