1125 liter Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TheRoblin
    • July 2007
    • 310

    #61
    snyggt kar!!!

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #62
      Hade du svårigheter i att hitta dina VF Fjärilar?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #63
        Tack TheRoblin

        Sultanen... Jag fick höra mig för och på flera ställen tar de beställningar.. Tydligen var det dock säsong i höstas och precis när jag letade så skulle de få in på Akvarielagret i bromma (10min från mitt jobb). 60kr/styck

        Kommer inte ihåg vad kedjan heter (stor) men de har lila skylt. Där hade någon beställt VF och fått. Kanske någon kan komma på vad de heter?
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #64
          Djurkompaniet var det visst. Sedan har Imazo VF Fjärilar på sin lista till och från. (Imazo är en leverantör som säljer till lokala butiker)
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #65
            Passade på att fixa natt/mån-belysning till akvariumet i dagarna. Köpte en ljusslinga för nån liten julgran med 40st 60mW-LED Tejpade sen slingan i rampen. Låter inte mycket till 1125L men nattbelysningen är helt perfekt. Är det mörkt i rummet lyser det mycket svagt men vackert. Har man bara TV på så ser det mörkt ut i akvariumet. Perfekt om man vill slippa krångel med nattlampor vid yngel. Kanske bättre också om man vill slippa skrämma och stressa fiskarna när ljuset går direkt från max till noll.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #66
              Ursprungligen postat av sme_h
              Passade på att fixa natt/mån-belysning till akvariumet i dagarna. Köpte en ljusslinga för nån liten julgran med 40st 60mW-LED Tejpade sen slingan i rampen. Låter inte mycket till 1125L men nattbelysningen är helt perfekt. Är det mörkt i rummet lyser det mycket svagt men vackert. Har man bara TV på så ser det mörkt ut i akvariumet. Perfekt om man vill slippa krångel med nattlampor vid yngel. Kanske bättre också om man vill slippa skrämma och stressa fiskarna när ljuset går direkt från max till noll.
              Detta skriver du veckan för jul och vi har inte fått se det på bild ännu
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #67
                Har börjat nytt jobb så jag har undvikit detta forum ett tag. Tar för mycket tid när man väl fått några inlägg här och där att följa upp

                Det som hänt med akvariumet sedan sist är att en discus är borta! Ruttnar nog nånstans. Märkligt att en så stor fisk bara försvinner.

                VF Fjärilarna dog av svamp när jag sänkte temperaturen till 25C. Tidigare när jag hade 25C fick de också svamp men då höjde jag och de blev friska. Nåt att tänka på om ni har fjärilar. Varmt ska de ha alltså.

                3 fd borellii-yngel överlevde till vuxen storlek. Däremot är Hanen borta så jag får skaffa en ny om jag vill ha fler (vilket jag vill). Ganska anmärkningsvärt med 40 tetror och discus att en 3cm-hona kan försvara och dra upp yngel. Detta var lite mitt mål med ett stort akvarium.

                Mina Kurvciklider vallar ett 100-tal yngel mitt i djungeln till höger i akvariumet. Där får de vara ifred men vi får se om de blir alltför äventyrliga eller om de kan ryka av matbrist eller dyl. Föräldrarna vaktar skitbra och turas om. Riktigt snygga och agressiva (fick borellii-hanen erfara).

                Roten vil inte sjunka men tillräckligt för att kunna spärras mot täckglaset och hållas nere.

                Ska lägga upp lite nya bilder asap men det är svårt att nå in med blixt och fokus på ynglen i djungeln. Månljuset skickar jag upp när det släcks ikväll.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #68
                  En sak till:

                  Skaffade 11 Rödmunnar på rea för några veckor sedan. Gillar dem men jag vågade inte skaffa fler pga deras förmodade yngel-aptit
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #69
                    Gott

                    Det lönar sig att tjata lite!

                    Det är ju dessa, vad händer sen, rapporter vi längtar efter. Att det sedan inte alltid går som planerat är ju något vi alla kan lära av.

                    Hoppas att dina fjärilar klara sina yngel inne i buskarna!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Marsipulami
                      • September 2008
                      • 203

                      #70
                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Hade du svårigheter i att hitta dina VF Fjärilar?
                      Har för mig att Åled hade hemma i höstas.

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #71
                        Åleds har vf fjärilar hemma nu oxå
                        I allafall hade dom det i förrgår när jag var där !
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #72
                          Okey
                          Ingen som vet om Imazo brukar ha det på sin lista? Lokala akvariehandlaren jag brukar handla av köper sin fisk därifrån.
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #73
                            Ursprungligen postat av sme_h
                            Djurkompaniet var det visst. Sedan har Imazo VF Fjärilar på sin lista till och från. (Imazo är en leverantör som säljer till lokala butiker)
                            Till dig Sultanen

                            Jo jag frågade en kille på Zoonen som fick sina därifrån.
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #74
                              Ursprungligen postat av sme_h
                              Till dig Sultanen

                              Jo jag frågade en kille på Zoonen som fick sina därifrån.
                              Ahaa, och förlåt på samma gång=) Skulle tro att det finns risk att det blir VF Fjärilar igen
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...