Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av MaxB
    Det är främst två gula honor som sitter där och suger...

    Dom är inte på något annat i växtväg - utan just svärdsplantorna...
    Välkommen till klubben!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Hur går det med dina skalarer mats? Blivit några par ännu?

      Jag köpte ju mina 5 efter dig, men nu har faktiskt 2 redan bildat par och dom andra 3 får ganska rejält med däng. Det som förvånar mig lite också är att paret redan börjat att visa lektendenser, där båda har lite utav äggläggningsröret framme trots att dom bara kanske är ca 6 cm utan fenorna då.

      Får hoppas att dom håller sig ett tag till, så att dom får växa till sig lite till iallafall.

      MVH/Freddan

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Hur går det med dina skalarer mats? Blivit några par ännu?

        Jag köpte ju mina 5 efter dig, men nu har faktiskt 2 redan bildat par och dom andra 3 får ganska rejält med däng. Det som förvånar mig lite också är att paret redan börjat att visa lektendenser, där båda har lite utav äggläggningsröret framme trots att dom bara kanske är ca 6 cm utan fenorna då.

        Får hoppas att dom håller sig ett tag till, så att dom får växa till sig lite till iallafall.

        MVH/Freddan
        Nej, jag har inte sett några par- eller lektendenser ännu hos mina... De har ändå, tycker jag, blivit rätt biffiga. De är pigga och glada, äter massvis - men, som sagt, de går i samlad tropp alla nio... ännu så länge...

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          Ursprungligen postat av maxb
          nej, jag har inte sett några par- eller lektendenser ännu hos mina... De har ändå, tycker jag, blivit rätt biffiga. De är pigga och glada, äter massvis - men, som sagt, de går i samlad tropp alla nio... ännu så länge...


          biiiiiilllllldddeeeeerrrrrr !!!!!!!!


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Kensa
            biiiiiilllllldddeeeeerrrrrr !!!!!!!!


            .

            Jasååå... jaha... Jamenvisst, då får jag fixa till detta!

            Är inte hemma just nu, men lite senare!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Kensa! Här är några bilder!
              Lustigt, idag såg jag faktiskt lite tendenser till "måttande" och fajt - inte att dom har parat ut sig eller nåt utan bara en uppdelning - det är kanske grejer på gång?

              Lägger upp en youtubesnutt också - den kommer senare och är antagligen sådär mörk och trist, men ändå...

              Bilderna är tagna med blixt och ser därför ut därefter - skitiga rutor och allt...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, här är en snutt också...
                Riktigt så här mörk och rött är det alltså inte i verkligheten...

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  De se rut att ha växt på sig ganska duktigt, Mats. Men det är kanske inte så konstigt med allt levandefoder du serverar dem?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Ja, här är en snutt också...
                    Riktigt så här mörk och rött är det alltså inte i verkligheten...

                    http://www.youtube.com/watch?v=Kolw88myz0M
                    Fasen vad mäktigt det är med många scalarer i samma kar, stiliga när de simmar runt så där. Mina småttingar, (ca 3 cm på höjden) simmar runt med helt utspända fenor hela tiden.
                    Vad mäter dina ungefär?

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      inte alls avundsjuk....nääääädååå inte alls.....


                      nice fishes....


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag skulle uppskatta att de största sex är cirka 12 cm mellan fenspetsarna - kan givetvis diffa på någon cm. Sedan är det tre stycken som i början hamnade på efterkälken, men som jag med lite handmatarmetoder - beskrev detta i ett tidigare ganska långt inlägg - fick igång till slut. Dessa tre är nog hälften så stora. Man kan se en av dessa små på bilderna, som även är en av två stycken som har de här väldigt vackra, ljusreflekterande fjällen.
                        Fjällen på dessa två är inte riktigt jämna utan ser nästan lite "buckliga" ut - jag tror det är någon form av mutation och jag har sett det på många Scalarer tidigare. Kul att två av mina har dom här fjällen - det ser ju lite speciellt ut.

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          MaxB, efter att jag började utfodra med "Hikari tropical algae wafers" är faktiskt inte våra ancistrus intresserad av svärdsplantorna längre, återgick till sneak wafers under en veckas tid med resultatet att dom genast bosatte sig på bladen och började knapra, har nu åter införskaffat storpåse med orginalet och svärdsplantorna mår riktigt bra.

                          Hikari, Making Species Specific Diets For Decades! Offering a wide range of scientifically forumulated diets for all your aquatic pets, providing them complete and excellent nutrition they need to live a long health-filled life!


                          1kg påsen på bilden, värd varendaste krona..
                          Bifogade filer
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Tackar ödmjukast för tipset, Gaffel!
                            Dom chipsen skall jag kolla upp och köpa.
                            Jag var nere på ICA-Maxi, av alla ställen..., och såg att de hade en burk med "plantchips" för fiskar på djuravdelningen - jag köpte en burk och det verkar som om Ancistrusarna blir väldigt nöjda med dessa och de har, hör och häpna, inte gått på Svärdsplantorna sedan dess - men jag skall ändå ta och köpa de chips som du rekommenderar.
                            Återigen, Tack för tipset!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              MaxB, efter att jag började utfodra med "Hikari tropical algae wafers" är faktiskt inte våra ancistrus intresserad av svärdsplantorna längre, återgick till sneak wafers under en veckas tid med resultatet att dom genast bosatte sig på bladen och började knapra, har nu åter införskaffat storpåse med orginalet och svärdsplantorna mår riktigt bra.

                              Hikari, Making Species Specific Diets For Decades! Offering a wide range of scientifically forumulated diets for all your aquatic pets, providing them complete and excellent nutrition they need to live a long health-filled life!


                              1kg påsen på bilden, värd varendaste krona..
                              Blir nog en påse för mig med
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag önskar er lycka till!
                                Mina Ancistrus är för ouppfostrade för att sluta med gnaget på svärdsplantorna trots detta foder.
                                Har de väl börjat gnaga på plantorna är det svårt att få dem sluta med det, då är nog det lättare att kränga dem istället.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...