Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Matte! Tack skall du ha! Har du vägarna förbi så är du hjärtligt välkommen!

    Ansjo! Jaaaa.... jag säger då det... Det är nästan så att ögonen tåras - vilka fina Scalarer alltså... Vi syns på Onsdag! Jag har precis skickat iväg en treliters thermoskanna med extra starkt Bonna-Kaffe. Det går via expressbud. Har du inte lite kläder jag kan tvätta också?

    Så får jag väl bjuda på en bild till då. Jag har flyttat ett par rötter - för att balansera den stora roten till höger i karet som lutar lite. Den kan jag inte ha ståendes lodrät för den är typ en meter hög (orkar inte såga). Nu har jag placerat en rot i vänstergaveln som lutar åt andra hållet - detta väger upp linjerna och skapar lite mer harmoni.
    By the Way - är det någon mer än TastY som märker någon skillnad...?
    Läs; småsten på vaxduk!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #32
      Alltid lika roligt att följa dina projekt
      (även om jag oftast bara läser utan att skriva)

      Ser jättefint ut, och det blev stor skillnad med den nya bakgrunden, mycket snyggare Och rötterna sen... Vill ha...
      Fast jag skulle nog vilja se lite mer grönt däri (syftar inte på alger)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #33
        Snyggt Mats, men jag håller inte med Solid då jag tycker det är riktigt snyggt som det är nu!
        Den enda förändringen jag skulle gjort är att flytta en av Crinumlökarna mot hörnet för att täcka tekniken lite mera.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #34
          Det här ser verkligen lovande ut, gillar rötterna skarpt

          Men ska du inte ha någon svärdsplanta till Scalarenas rom Det brukar ju vara deras favorit.

          Sen undrar jag lite över sällskapet till Scalererna, med dessa malar och tetror lär väl varken rom eller eventuella yngel bli så gamla
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #35
            Ursprungligen postat av Solid
            Alltid lika roligt att följa dina projekt
            (även om jag oftast bara läser utan att skriva)

            Ser jättefint ut, och det blev stor skillnad med den nya bakgrunden, mycket snyggare Och rötterna sen... Vill ha...
            Fast jag skulle nog vilja se lite mer grönt däri (syftar inte på alger)
            Ja, det blev riktigt bra med den homogent svarta bakgrunden. Det är lite lustigt, för jag har alltid haft svarta eller mörkt blå bakgrunder i alla kar under årens lopp - vet banne mig inte varför det blev den här bakgrunden... Det var väl någon idé om att det skulle se lite "djungelvilt" ut - sedan har jag ju blivit hemmablind och faktiskt inte sett att det sett en aning crazy ut - men visst, det är en jävla skillnad nu - äntligen.

            Instinktivt vill jag också ha lite mer grönt i karet men jag skall börja med att lägga eklöv på bottnen, runt rötterna framför allt - sedan vet jag att Anubiasbuskarna och Javaormbunkarna kommer att svälla upp till riktigt feta bollar - det är bara lite tålamodsväntan på det. Någon Cryptecorine kommer säkert att hitta ner i sanden lite här och var!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Snyggt Mats, men jag håller inte med Solid då jag tycker det är riktigt snyggt som det är nu!
              Den enda förändringen jag skulle gjort är att flytta en av Crinumlökarna mot hörnet för att täcka tekniken lite mera.
              Planerar en avlång, hög rot där, framför tekniken!

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #37
                Ursprungligen postat av MaxB
                Ja, det blev riktigt bra med den homogent svarta bakgrunden. Det är lite lustigt, för jag har alltid haft svarta eller mörkt blå bakgrunder i alla kar under årens lopp - vet banne mig inte varför det blev den här bakgrunden... Det var väl någon idé om att det skulle se lite "djungelvilt" ut - sedan har jag ju blivit hemmablind och faktiskt inte sett att det sett en aning crazy ut - men visst, det är en jävla skillnad nu - äntligen.

                Instinktivt vill jag också ha lite mer grönt i karet men jag skall börja med att lägga eklöv på bottnen, runt rötterna framför allt - sedan vet jag att Anubiasbuskarna och Javaormbunkarna kommer att svälla upp till riktigt feta bollar - det är bara lite tålamodsväntan på det. Någon Cryptecorine kommer säkert att hitta ner i sanden lite här och var!
                Jag tycker det låter toppen
                Blir kul att följa det här och se hur det utvecklas!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #38
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Det här ser verkligen lovande ut, gillar rötterna skarpt

                  Men ska du inte ha någon svärdsplanta till Scalarenas rom Det brukar ju vara deras favorit.

                  Sen undrar jag lite över sällskapet till Scalererna, med dessa malar och tetror lär väl varken rom eller eventuella yngel bli så gamla
                  Njaoe, jag skall erkänna att jag funderat på svärdsplantor, men... Mina funderingar går så här; Scalarerna skall få en hel del andra ställen, eller rättare sagt, skall få hitta ställen själva om de bli leksugna - förutom detta vill jag ha det lite Amazonflodsmurrigt med enbart rötter som de kan simma in och ut igenom/mellan.

                  I det här karet kommer (antagligen) ett eller två par kunna gå efter utparning - om dessa leker och drar upp ungar kommer jag helt enkelt låta dom vara ifred. Jag är inte intresserad av dra upp yngel från Scalarerna i det här karet. Men, det blir ett antal Scalarer över (förutom de eventuella paren), som kommer att flyttas - det är då de utomordentligt bra Kub-karen kommer in i bilden - där kan det få gå enskilda Scalarepar och deras yngel (om det blir några) kan man fokusera lite på och försöka dra upp till vuxna individer.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Tack för att du diskade Mats, men maten var lite för salt!
                    Här kommer de utlovade bilderna:
                    [ATTACH]13535[/ATTACH]
                    [ATTACH]13536[/ATTACH]
                    [ATTACH]13537[/ATTACH]
                    [ATTACH]13538[/ATTACH]
                    Och när du tittat färdigt på dessa kunde det vara gott med en kopp kaffe.
                    Är det inte "yngel" som Kaj.P lyckades dra upp som du visar Anders liknar dem i alla fall
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #40
                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Njaoe, jag skall erkänna att jag funderat på svärdsplantor, men... Mina funderingar går så här; Scalarerna skall få en hel del andra ställen, eller rättare sagt, skall få hitta ställen själva om de bli leksugna - förutom detta vill jag ha det lite Amazonflodsmurrigt med enbart rötter som de kan simma in och ut igenom/mellan.
                      Amazonflodsmurrigt, vilket härligt ord Förstår precis vad du menar!

                      Är inne på ett liknande tema till mitt survatten, men jag har inte "hittat" rätt riktigt ännu. Får se vilken väg det tar.



                      Ursprungligen postat av MaxB
                      I det här karet kommer (antagligen) ett eller två par kunna gå efter utparning - om dessa leker och drar upp ungar kommer jag helt enkelt låta dom vara ifred. Jag är inte intresserad av dra upp yngel från Scalarerna i det här karet. Men, det blir ett antal Scalarer över (förutom de eventuella paren), som kommer att flyttas - det är då de utomordentligt bra Kub-karen kommer in i bilden - där kan det få gå enskilda Scalarepar och deras yngel (om det blir några) kan man fokusera lite på och försöka dra upp till vuxna individer.
                      Tänkte väl det
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #41
                        Jätte snyggt kar Max det har du verkligen lyckats med,gillar ju rötter så jag klagar inte ett par till hade inte varit helt fel i ditt 600 Liters...
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #42
                          Ursprungligen postat av Patrik Steen
                          Jätte snyggt kar Max det har du verkligen lyckats med,gillar ju rötter så jag klagar inte ett par till hade inte varit helt fel i ditt 600 Liters...

                          Tack Patrik!
                          Ja, jag har ju gjort en riktig rot-renovering nu... (ujujuj - varning; Göteborgs-"humor"...) och det kommer nog att adderas några till!

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #43
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Tack Patrik!
                            Ja, jag har ju gjort en riktig rot-renovering nu... (ujujuj - varning; Göteborgs-"humor"...) och det kommer nog att adderas några till!
                            Vackert....Vackert säger jag bara
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Amazonflodsmurrigt, vilket härligt ord Förstår precis vad du menar!

                              Är inne på ett liknande tema till mitt survatten, men jag har inte "hittat" rätt riktigt ännu. Får se vilken väg det tar.

                              Vad har du funderat på för inriktning i survattnet? Discus eller nåt annat?

                              Jag har alltid tyckt att det ser så jädra gôtt ut med de här nakna grenarna och en "översvämmad" säsongskänsla när man ser bilder från det riktiga Amazonas - fastän mitt kar är låååååångt ifrån någon egentlig Amazonflodsmiljö så är det kul att försöka få till det där "råa" man ser på olika bilder från området.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Vad har du funderat på för inriktning i survattnet? Discus eller nåt annat?
                                Apistogramma borellii och Schackbräden

                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Jag har alltid tyckt att det ser så jädra gôtt ut med de här nakna grenarna och en "översvämmad" säsongskänsla när man ser bilder från det riktiga Amazonas - fastän mitt kar är låååååångt ifrån någon egentlig Amazonflodsmiljö så är det kul att försöka få till det där "råa" man ser på olika bilder från området.
                                Jag vill uppnå en kombination av det nakna utan växter, men trotts det ha växter Hur det nu ska gå till

                                Men den grundläggande tanken är att lämna den traditionella layouten med "linjer" som för blicken in till centrum av karet med hjälp av växter eller rötter. Vill få till en layout som löper "längst med" karet så man får en känsla av bäck, detta dock utan att det är något strömmande vatten.

                                Ja, det här blev mest svammel, inte lätt att med ord beskriva bilder som bara finns inne i huvet

                                Dessutom i ett huvud som är lite stukat eftersom jag kom hem 06.30 i morse efter 12 timmars party

                                En gammal man gör så gott han kan
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...