Vilken fisk ska jag sova med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargadottir
    • May 2008
    • 75

    Vilken fisk ska jag sova med?

    En etta på 42 Kvm. Lagom stort kök, toalett och hall och mitt "allrum/sovrum" är tillräcklig för en simpel person som mig och i detta vackra kök står mitt 100 L på köksbönken och strålar och stjäl mina gästers uppmärksamhet. Köket är komplett.

    Men när man stiger in, i det rum jag har min dator, min TV och min säng och där jag påminns om min ensamhet fast jag ändå har min gul-gröna vän, undulaten Arne, vid min sida så känns inte mitt liv komplett. Man kan skaffa en mänsklig sambo? Men nej, jag vill varken skaffa hundvalp eller sambo. Principen är densamme.

    Lösning: 540 L akvarie.

    Frågan är, vilken fisk jag ska dedikera detta akvarie till? Vilken fisk som ska få bli min partner, min kärlek och den jag alltid beundrar medans den glufsar i sig lite flingor, eller på lördagskvällen lite artemia.

    Första tanken var ormskinnsgurami, för dom ser "vilda" ut och inte ut som Nemo eller Doris. Men 540 L till ormskinn och där jag inte kan finna riktigt mycket fiskar att göra ett läckert biotop till. Fick nu förslaget med röd fengädda. En fisk, som kan bli en trogen vän ett bra tag framöver och på ett sätt "egen"..

    Men nu vill jag fråga er därute, kära zoopetare, vilken fisk ska jag sova med? Vilken fisk ska få ta "sambons" plats och bli min trogne vän?

    Vill ha en fisk, som ser vild ut, och inte påminner mycket om akvariefisk såsom ciklider eftersom de är oftast väldigt färg glada. Utan vill ha en fisk, som lever i lite mer bland rötter och annat.

    Behöver er hjälp!

    Ge mig alla förslag ni kan komma på, även om du vart medlem i mindre än en vecka till att du är en trogen Gold Member sedan 1800-frost!

    Om det är någon plats man ska vända sig till, så är det hit.. Jag litar på er och hoppas på att ni sitter med ideér och förslag till mitt 540 L kar.
    100 L = "Elixir Akvariet"
    45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Även om du skrev att du inte ville ha ciklider kommer jag tipsa dig om 2-4 Påfågelciklider även kallad Oscar. De är grymt personliga och kommer vara din partner i många, många år. Du kan även få dem ganska tama med lite handmatning, träning och tålamod. De är inte särskilt färgranna som vanliga ciklider oftast är och ser vilda ut . Det var iaf den fisken jag kom att tänka på när du förklarade din önskan . Även nån Segelfenspleco och några typ Synodontis eller Långsträckta pansarmalar hade funkat som städpatrull eftersom de skitar ner en del.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      En fengädda kanske? de är liksom söta och vilda på samma gång.

      eller ngn channa (ormhuvudsfisk)

      mina förslag iaf

      Edit: missade att du redan fått tips om fengädda.

      tusan vad du var snabb Nina^^ trodde att jag var ensam om att sitta på zoopet så här sent ;D
      Senast redigerad av Albinfiskare; 11 August 2008, 22:14.

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Näp jag brukar till höra de senaste av de sena.... Mitt förslag är TADAA " Pleco" trevliga fiskar lite skygga men lite nyfikna, finns i flera varianter och storlekar, lever länge äter tråkiga alger från karets rutor (slipper den tråkiga alg skrapaningen) gillar grönt och lite larver i bland typ mjölmask. De Ser lite farliga ut med sina vassa taggar på bröstfenorna och sina haj ögon =)
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Vargadottir
          • May 2008
          • 75

          #5
          Fengäddan leder elt klart. Ormhuvud är också ett bra förslag.. Men är inte guld medlem så har ingen aning hur stort kar dom behöver och etc. Fengädda är ju verkligen en förjd för ögat, och påminner lite om våra vilda gäddor.

          Påfågel ciklider är ju en bra idé.. Men innehåller tyvärr mer färg än vad jag vill ha. Vill ha en fisk som inte stciker ut färgmåssigt, gärna storleksmässigt eller beteende mässigt så sett. Annars hade den nog blivit en bra konkurrent till fengäddan i mitt projekt.

          Är det någon som kan berätta lite mer om fengäddor, som har haft en?
          100 L = "Elixir Akvariet"
          45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Nyckelhålsciklider sticker ju inte direkt ut färgmässigt...
            Annars altum scalare kanske.. (svåra att få tag på dock...)

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #7
              Channor finns i alla storlekar, har en kompis som har 7 st guacha som är runt 20cm i ett 540L (som för övrigt nog är till salu tror jag)

              men det finns ju små channor med, bleheri tror jag inte ska bli så stor, men vi får nog ha hjälp av goldisar för min vetskap sträcker sig inte så långt när det gäller rek. akvarie storlek för dessa firrar..
              Senast redigerad av Albinfiskare; 11 August 2008, 22:38.

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #8
                Något häftigt och riktigt personligt så skulle jag föreslå discus. De är lite egna personligheter även fast de äter som grisar och är skygga till att börja med. Men väldigt majestätiska där de seglar omkring i akvariet. Samtidigt är de också husdjur som hund eller katt och kräver som de sin skötsel lite mer än de vanliga fiskarna. Kan alltså inte nonchaleras för då mår de inte bra.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Du kan ha Channa asiatica (400L), Channa bleheri (160L), Channa gachua (200L) och Parachanna obscura (375L)
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #10
                    Nimbochromis livingstonii

                    Färg: brunfläckig
                    Storlek: 25cm
                    kräver: ca 160cm och 500L

                    gillar kanske inte att simma bland allt för mkt stockar, men man kan ju inte få allt

                    kollar zoopets artbeskrivning! http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=77

                    ps. känner en som har sådana och vill bli av med dem och är kompis till channa-killen^^

                    Kommentar

                    • Zwitta
                      • October 2006
                      • 406

                      #11
                      Jag tycker du borde skippa akvariet och skaffa en undulatkompis till din undulat istället.
                      Senast redigerad av Zwitta; 11 August 2008, 23:08.

                      Kommentar

                      • Vargadottir
                        • May 2008
                        • 75

                        #12
                        Nimbochromis livingstonii var den närmsta cikliden i min smak.. Och channor, jo tanken har slagit mig. Vet dessvärre inte så mycket om channor förutom "faktan" om hur stort kar dom ska ha och etc. Skulle vilja ha lite mer kött på benen om hur de beter sig.
                        100 L = "Elixir Akvariet"
                        45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                        Kommentar

                        • Freakmange
                          • January 2006
                          • 319

                          #13
                          jag måste ju då säga Black ghost "Apteronotus albifrons" Där har du en underbar fisk =)
                          Shovel Power

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #14
                            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845 Den här pusskanonen skulle väl passa som din "sambo" snacka om blöt puss... På mitt förra jobb fanns en sån här papegojfisk och den var skrämmande intelligent på blicken, den blicken var inte tom... gick man nära sån svarade den med att simma fram och backade jag gjorde den detsamma Inte nån naturlig fisk på nåt vis och de färginjicerade tycker jag man ska bojkotta, men riktigt trevlig
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Den enda tänkbara fisken som kan bli partner och ersätta kärleken blir ju kyssguramin. Klockan är mycket men logiskt förslag eller stening meddelst algbeklädda skifferplattor?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...