150L Malawi odling + 75L yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #31
    Måndag och skola igen!

    Idag blev det lite tester av vattnet:

    Hårdhet: mätte vi med något tyskt test som vi hittade i NVförråden mätte upp 3 "d" grader, vilket är väldigt mjukt vatten och det beror antagligen på att skolan kör med avhärdare

    så ni som sitter inne med hur man, på ett bra/smidigt sätt, kan höja vattnets hårdhet och buffertförmåga får gärna dela med sig av sin vetskap

    Nitrit: mätte vi upp till 0,0028mg/l med spektrofotometer. Vilket, om jag fattar rätt, är ingenting alls att oroa sig för.

    BILD! http://abbee.bilddagboken.se/p/show....5&directlink=1

    Fiskarna skall i denna vecka! stay tuned!
    Senast redigerad av Albinfiskare; 25 August 2008, 18:57.

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #32
      Bikarbonat är bra och billigt. tror en vanlig liten burk kostar 6-7-8-9-10 kronor på närmasta mataffär, finns bland bakartiklarna.
      Tror typ en matsked per 100 liter är lagom.
      Prova lite, det är bara att hälla på lite i akvariet så tar du ett test efter några minuter...
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #33
        Ursprungligen postat av hlafk
        Bikarbonat är bra och billigt. tror en vanlig liten burk kostar 6-7-8-9-10 kronor på närmasta mataffär, finns bland bakartiklarna.
        Tror typ en matsked per 100 liter är lagom.
        Prova lite, det är bara att hälla på lite i akvariet så tar du ett test efter några minuter...
        ja de har man ju hemma med har varit inne o nosat på lite olika "bättre-buffrings-metoder"

        det lutar nog åt bikarbonat vid vattenbyte PLUS lite marmorkross i filtret

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #34
          [quote=hlafk;1183449]
          Tror typ en matsked per 100 liter är lagom.
          [quote]

          bra och vetenskapligt

          får helt enkelt testa oss fram, om ingen annan kan bekräfta att man skall använda "typ en matsked per 100L "

          Kommentar

          • Erik Österlund
            • December 2004
            • 139

            #35
            [QUOTE=Albinfiskare;1183490][quote=hlafk;1183449]
            Tror typ en matsked per 100 liter är lagom.

            bra och vetenskapligt

            får helt enkelt testa oss fram, om ingen annan kan bekräfta att man skall använda "typ en matsked per 100L "
            Det är ju svårt att svara på hur mycket som behövs i den burken, bästa är att prova sig fram lite. Tänk på att byta vatten samtidigt som du häller i birkarbonaten annars kan vattnet bli giftigt för fiskarna. Tänk också på att nitriten inte kommer förrän efter vattnet har cyklat. Efter tre veckor om jag inte kommer ihåg fel (har inte startat igång någon ny burk på länge) Håll koll på nitriten nu i början, kolla om du har nitrat för då vet du att processen är igång. Mata väldigt lite i början. Lycka till, roligt projekt!
            Malawifreak

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #36
              Ursprungligen postat av Erik Österlund

              Det är ju svårt att svara på hur mycket som behövs i den burken, bästa är att prova sig fram lite. Tänk på att byta vatten samtidigt som du häller i birkarbonaten annars kan vattnet bli giftigt för fiskarna. Tänk också på att nitriten inte kommer förrän efter vattnet har cyklat. Efter tre veckor om jag inte kommer ihåg fel (har inte startat igång någon ny burk på länge) Håll koll på nitriten nu i början, kolla om du har nitrat för då vet du att processen är igång. Mata väldigt lite i början. Lycka till, roligt projekt!
              Tackar för upplysningarna!
              jo vi tänkte byta vatten och tillsätta bikarbonaten på samma gång.
              sedan kan vi ju mäta nitraten med förstås.

              En fråga bara.. var kommer nitraten från?

              i "verkligheten" kommer det ifrån övergödda åkrar osv ju:P men det är ju ingen speciell "näring" i ett nyinrett kar menar jag..

              tror knappast att det skulle komma från luften.. fast iof de mesta luften innehåller är väl just kväve.. men ändå
              Senast redigerad av Albinfiskare; 25 August 2008, 20:19.

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #37
                Det kommer från mat växter och fiskbajs när inte dom goda bakterierna kommit igång riktigt.
                Det kan vara bra att starta med en ancistrus eller nått för att få fart på bakterierna.
                Agneta

                Kommentar

                • hlafk
                  • August 2007
                  • 202

                  #38
                  [quote=Albinfiskare;1183490][quote=hlafk;1183449]
                  Tror typ en matsked per 100 liter är lagom.

                  bra och vetenskapligt

                  får helt enkelt testa oss fram, om ingen annan kan bekräfta att man skall använda "typ en matsked per 100L "
                  ja det kan ju variera lite men vad jag vet så stannar väll bikarbonat på 8.3 i ph och det dör ju inte malawi av jag tror jag har 8 med ungefär 1 msk per 100 liter med göteborgsvatten då...och högre kh som jag inte minns får jag också... 7-8 kanske det var ..?
                  var länge sen jag testade mitt vatten
                  Vad vet jag...

                  Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #39
                    Efter mycket plaskande i Kalles (han som donerar Aceierna) 600L kar fick vi upp de två liven, blev dessutom väldigt Blöt på kuppen.

                    de var stora och riktigt fina (hanen 14-15cm och honan 12-13cm) , större än vad jag kommer ihåg

                    just nu håller de på att göra sig hemmastadda i karet, och hanen har redan "vibbrerat" för honan^^

                    är kommer en BILD på hanen, men kvaliteten är inte mkt att hurra för..



                    Men skall ta med D80n o plåta lite bättre bilder innom kort!

                    stay tuned

                    Kommentar

                    • Simon--B
                      • May 2008
                      • 720

                      #40
                      Fina fiskar har också blivit lite sugen på Malawi nu när jag läst denna tråden :P Haha Mvh Simon

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #41
                        Tre nya bilder håll till godo! tagna med bättre utrustning

                        1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....2&directlink=1


                        2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....5&directlink=1

                        3. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....3&directlink=1

                        Hanen jagar honan lite, och hon ligger mest och trycker.

                        skulle det vara ide att lägga till 2-3 honor i karet?

                        Kommentar

                        • Passat
                          • February 2008
                          • 611

                          #42
                          Kul projekt att läsa igenom. Ser riktigt fint ut
                          Ser framemot bilder på de kommande ynglen.
                          Lycka till!
                          240L SA
                          70L
                          54L

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #43
                            Ursprungligen postat av passat
                            kul projekt att läsa igenom. Ser riktigt fint ut
                            ser framemot bilder på de kommande ynglen.
                            Lycka till!

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #44
                              Bilder!


                              1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....7&directlink=1

                              2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....5&directlink=1

                              3. http://abbee.bilddagboken.se/p/show....6&directlink=1

                              Håll till godo!

                              upprepar min fråga om vi borde köpa 2 honor till?, För att fördela hanens påträngande kärleksförklaringar.

                              kan meddela att pH i karet ligger på 8.2 (marmorkross i filter), Nitrithalterna är låga och tempen ligger på 26grader.
                              belysningen är på mellan 7 och 17.

                              testmatade lite i fredags och det åts med stor aptit på det lilla som bjöds.

                              vattenbyten skall ske måndagar varje eller varannan vecka.

                              Kommentar

                              • Raskens
                                • April 2006
                                • 933

                                #45
                                Visst är dom fina Mary gold. Ett par honor till är nog bra att köpa.
                                Då blir även chansen till att projektet lyckas större.
                                Bra att du fått upp ph värdet.
                                Jag väntar med spänning på den första tuggande honan
                                Agneta

                                Kommentar

                                Arbetssätt...