150L Malawi odling + 75L yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    #46
    Ursprungligen postat av Raskens
    Visst är dom fina Mary gold. Ett par honor till är nog bra att köpa.
    Då blir även chansen till att projektet lyckas större.
    Bra att du fått upp ph värdet.
    Jag väntar med spänning på den första tuggande honan
    vi skall bara skramla loss lite pengar ur skolkassan för två honor då^^

    sen får jag nog inreda ett kar här hemma för mellanlandning för affären har bara öppet efter kl 5..

    Kommentar

    • Raskens
      • April 2006
      • 933

      #47
      Hur går det med insamlingen?
      Får ni loss lite snuspengar
      Agneta

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #48
        Ursprungligen postat av Raskens
        Hur går det med insamlingen?
        Får ni loss lite snuspengar
        hehe, jo det skall nog gå^^

        men vi har inte varit iväg och köpt ngra honor än

        Kommentar

        • Albinfiskare
          • November 2007
          • 1399

          #49
          Update!

          fiskarna verkar ha vant sig vid den nya vattenkemin, men är fortfarande väldigt skygga.

          hanen kommer fram när det vankas mat, men är väldigt vaksam och simmar upp och hugger maten för att sedan slinka in i skiffergrottorna igen.

          vi är rätt övertygade om att fler fiskar måste inhadlas för att de skall bli mindre skygga av sig.

          MEN frågan är om vi skall köpa flera av samma art eller köpa ngn annan malawi som är där bara för att de inte skall vara så skygga?

          Kommentar

          • Raskens
            • April 2006
            • 933

            #50
            En tanke
            Om man köper 2+1 rödzebror. Så är chansen till yngel större och ni kan visa upp dom ifall plan Acei inte lyckas.
            Agneta

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #51
              Ursprungligen postat av Raskens
              En tanke
              Om man köper 2+1 rödzebror. Så är chansen till yngel större och ni kan visa upp dom ifall plan Acei inte lyckas.
              jo men rödzebror är så vanliga:P dessutom skall 2orna ha det i deras "klasskar" men förstår din tanke!

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #52
                Ofta är det ju så att dom som är lättast att odla är vanligast.

                Hur går det med Mary Gold? Börjat leka än?
                Agneta

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #53
                  Ursprungligen postat av Raskens
                  Ofta är det ju så att dom som är lättast att odla är vanligast.

                  Hur går det med Mary Gold? Börjat leka än?
                  nepp men har som sagt inte haft tid att hämta flera honor.
                  Affären har öppet 17.00-20-00 på vardagar så det är lite svårt att pasa de tiderna med skolan, så jag skall har dem i mitt blivande tanganyika-kar en natt innan de blir transporterade till skolan.

                  Men hanen är nära på att lära sig att hand = mat och det är ett positivt tecken iallafall

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #54
                    Ursprungligen postat av Albinfiskare
                    nepp men har som sagt inte haft tid att hämta flera honor.
                    Affären har öppet 17.00-20-00 på vardagar så det är lite svårt att pasa de tiderna med skolan, så jag skall har dem i mitt blivande tanganyika-kar en natt innan de blir transporterade till skolan.

                    Men hanen är nära på att lära sig att hand = mat och det är ett positivt tecken iallafall
                    jag tycker det låter som perfekta tider att matcha med skolan...eller?
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #55
                      Ursprungligen postat av hlafk
                      jag tycker det låter som perfekta tider att matcha med skolan...eller?
                      jo iof men då måste vi snacka med lärarna så de håller rummet öppet osv,

                      var iaf och köpte 3 (förhoppningsvis) honor idag, de går i mitt 240L blivande tanganyika

                      Bild!

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #56
                        jaja nu hänger jag med
                        Akvariet står i skolan...då blir det klart svårare.
                        Annars är det ju perfekt att dom öppnar vid 17 för då går man ju direkt från svenskalektionen och hänger på låset

                        Fisken såg riktigt bra ut hörru!
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #57
                          Ursprungligen postat av hlafk
                          jaja nu hänger jag med
                          Akvariet står i skolan...då blir det klart svårare.
                          Annars är det ju perfekt att dom öppnar vid 17 för då går man ju direkt från svenskalektionen och hänger på låset

                          Fisken såg riktigt bra ut hörru!
                          hehe precis!

                          tackar tackar, fiskarna mår jädrigt bra för att bli nedstoppade i ett kar som bara varit igång ca 1-2 timmar. De är riktigt nyfikna o gräver o har sig, okej de har lite häftig andhämtning men inte mera än normalt vid inkoppning.

                          Kommentar

                          • Albinfiskare
                            • November 2007
                            • 1399

                            #58
                            de tre nyiköpta aceierna i Tanganyika karet^^



                            eller 2 av dem iaf

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #59
                              Tråkiga nyheter Jag drar historien från början...

                              Jag är på väg till lektion, märker att det står 3 hotellresuturangelever utanför det rummet som akvariet står i, Och när jag går förbi hör jag något om att fiskana kommer ligga o flyta och någonting med hälla.
                              Tänkte Hjälp och gick in till karet och fiskarna verkade må bra och jag såg inget onormalt, sedan fortsätter jag till lektionen.

                              Efter 40min så går jag till toan, men blir stoppad halvvägs av min handledare som säger att det är en Katastrof, och ja nu kommer det..

                              Alla fiskar låg och chippade efter andan förutom den minsta som redan var död, inom loppet på 20 min är alla fiskar döda, trots att vi försökte med att "spola" av dem med rent vatten och lägga dem i ett annat akvarie som stod i klassrummet brevid.

                              Jag och två lärare kallade in de två HR killarna som jag sett tidigare, och de blånekade "ena killen: Va har fiskarna dött? vi har inte gjort ngt, vi skulle aldrig skada nemo. andra killen: nä jag hade aldrig gjort så, jag har själv fiskar hemma.

                              Vi har inga bevis mot killarna tyvärr, men jag är rätt stensäker på att de var dem.

                              när vi sedan testade vad som kan ha varit mordvapnet, hittade vi en diskmedelsflaska brevid karet, och när vi sedan rörde om i karet så bildades det rejält med skum på ytan...

                              tack för att ni läste och hoppas att ni hatar sabotörerna lika mycket som jag.

                              Kommentar

                              • hlafk
                                • August 2007
                                • 202

                                #60
                                Skolor är väll för härliga, ungdomar också, eller tom människor ibland

                                Vad händer nu då? Nya fiskar i låst rum? Eller kanske nya fiskar i låst rum hemma?
                                Vad vet jag...

                                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...