Växtakvarium 7L & 40L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Växtakvarium 7L & 40L

    Jag har tänkt starta upp två mindre växtakvarium hos en nära vän, valde att börja med kar i liten skala (då det är mina första växtkar), dvs. ett på 40l och ett på ca 7l
    Jag har restaurerat två äldre ramakvarium, tagit bort någon form av gammalt akvariekitt som de var fogade med och valde att behålla ramen på det "större", måla den silverfärgad samt limma 7L karet till ett helglaskar.

    7L
    Har införskaffat mig en luftpump med luftdrivet filter. Som filter valde jag grovporig filtermatta, ca 1/4L hittils, bör väl vara tillräckligt?
    Som bottensubstrat kommer jag troligen välja en sand jag har hemma, kommer inte ihåg namnet men den är väldigt lik rådasand 0,8-2mm kornstorlek

    40L
    Byggt en filterhörna där jag kommer sätta filtermatta, det blev en pump på max 250l/h, fullt justerbart flöde.
    Kommer troligen ha samma bottensubstrat som 7L karet.


    Jag har tyvärr inte så mycket bilder ännu, men det finns inte så mycket att se ännu. Glömde att ta bilder under arbetets gång och på filterkammaren m.m. men det kommer.

    Bild1
    40L karet, var en del att sätta tänderna i
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00512 (Medium).JPG
Visningar: 1
Storlek: 85,2 KB
ID: 2177100

    Bild2
    7L karet, med ram och läckande men i övrigt i bra skick
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00514 (Medium).JPG
Visningar: 1
Storlek: 49,0 KB
ID: 2177101

    Bild3
    Suddig bild på 40L karet ommålat och nästan färdigsiliconat
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00517 (Medium).JPG
Visningar: 1
Storlek: 44,9 KB
ID: 2177102

    Jag har ju en hel del kvar, det som är omnämnt ovan är väl egentligen det enda jag har bestämt mig för ännu, bland annat är väl det här kvar:
    • Belysning, skall bygga hela rampen, så en ritning är första steget. Råd om denna ytterst viktiga bit av bygget? Vilka rör, hur många och vilken effekt?
    • Planering av växterna, senare även inköp av dem.
    • Val av invånare i karen, tankarna går väl åt Galaxy, och antingen Black Crystal eller bumblebee räkor Vad tycker ni?
    Tar gärna emot alla tips och tankar som kan vara viktiga för att få ett lyckat växtakvarium?
    Jag kommer försöka satsa på att ialla fall till en början inte ha någon form av Co2/Mäsk anläggning, så det behöver ni inte ta med i beräkningarna

    MVH
    Sultanen
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • nojsen
    • July 2007
    • 60

    #2
    ska bli xtra inressant att se vad du gör med 7L, eftesom jag har ett likadant stående men inte vet vad jag ska göra med det.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Ursprungligen postat av nojsen
      ska bli xtra inressant att se vad du gör med 7L, eftesom jag har ett likadant stående men inte vet vad jag ska göra med det.
      Kul att du tycker det, hoppas du kan få ut någonting av tråden då
      Det kommer inte hända någonting nu på iaf en vecka då vi åker till Trysil och står i backen på söndag Planerna i det lilla karet går väl dock åt att köra ett fåtal olika arter av framförallt lågvuxna mossor och kanske någon form av gräs, men vi får se hur det artar sig.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Det blev rätt så fördröjt då min vän i röd tröja har totalfullt upp i skolan, men kan hoppas att det kommer igång lite i nästa vecka. Fördröjdes ytterligare av att 40l karets framruta sprack när vi vattenfyllde det.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Idag fick vi klart armaturen till 40l karet, 2*15w Philips 840 får det bli till en början, bra för växterna och billigt, dock lite gulaktigt, men det får som sagt var gå till en början.
          Även armaturen till 7l karet är klart, där i blev det 2*5w Philips 840 Sockel G23, alltså samma typ som det är i molly karen

          Nu börjar dilemmat med att välja växter, tips på kombinationer eller länkar till specifika kar ni tycker är härliga som man kan hämta inspiration ifrån?

          Förövrigt kommer det troligen gå Galaxy i 40l karet tillsammans med någon form av räkor på botten, i 7l Karet kommer det bli Humleräkor.

          Bilder kommer!
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            hur har det nu blivi med dina växtakvarium??..har du satt i gång dem??...vill se bilder
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Finns inte så mycket att se ännu, men bilder kommer så fort jag har tid, 7l karet kom igång idag ialla fall, 2-3mm rådasand, ett rejält knippe javamossa och en planta nålgräs samt 7 små humleräkor. Filterlösningen är ett litet 60l/h ryggsäcksfilter ifrån red sea. Anledningen till att det inte är en mera intressant start är att min akvariehandlare inte fått in mina växter som jag beställt till det.

              40l kommer igång imorgon förhoppningsvis, har haft en mängd läckor i över 1 1/2 vecka nu så vi börjar bli lite trötta på det men som sagt var, kommer väl igång imorgon om läckagen äntligen är okey.

              Kan försöka hinna lägga upp en del bilder imorgon.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                nice
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Det får bli bilder på måndag, (samma dag som jag får reda på vad slutbudet kommer hamna på på lägenheten vi planerar att köpa, dvs, fler kar ) jobbar 3x12timmar natt under helgen.
                  Tyvärr han jag inte det idag.

                  Idag fick vi däremot upp 40l karet, inget lekage!!! (peppar peppar tag i trä) men vi har klarat oss nu och hoppas det håller.
                  I karet har vi ett filterhörne utav blå grovporig filtermatta och en 250l/h cirkulationspump bakom. Javamossa som växter fram tills förhoppningsvis på tisdag, då kanske vår akvariehandlare får hem växterna vi beställt
                  Haft i bakteriekultur i bägge karen och i 40l karet får två 3-4cm långa Ancistrus som får gå igång karet.
                  Senast redigerad av Sultanen; 18 April 2008, 19:27.
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Raggsockan
                    • April 2007
                    • 644

                    #10
                    Väntar med spänning på fler bilder.

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #11
                      Läckage i 40l karet, IGEN! Ängnat eftermiddagen åt att få i en ny bottenruta ovanpå den gamla, och REJÄLT med silicon över, misstänker att någonting inte är helt tätt i botten och vi lyckades verkligen inte täta det hela så detta bör vara den enklaste lösningen för att få igång karet någon gång!
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...