Bilder på uppstart av 300L!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #46
    Ursprungligen postat av viktor333
    Idag åker jag och köper lite fisk skulle va kul om någon kunde kommentera för jag har lite frågor om akvariet...! hade vart snällt om någon ville hjälpa till
    Jättesnyggt kar.. Åhh.. jag blir så avis på alla snygga kar... vill ha mer plats och en mer entusiastisk sambo..
    Var har du hittat sanden som är så ljus???

    Jag tycker att kontraster är snyggt, så jag tyckar att de mörka rötterna är jättesnygga mot den ljusa sanden och bakgrunden.

    Räknar du med att växterna klarar sanden utan problem eller har du köp speciella växter???

    Vilka fiskar har du tänkt då???
    Bilder på karet idag??
    Har det varit igång 1 vecka nu??
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • viktor333
      • August 2007
      • 221

      #47
      Ursprungligen postat av Katharina
      Jättesnyggt kar.. Åhh.. jag blir så avis på alla snygga kar... vill ha mer plats och en mer entusiastisk sambo..
      Var har du hittat sanden som är så ljus???

      Jag tycker att kontraster är snyggt, så jag tyckar att de mörka rötterna är jättesnygga mot den ljusa sanden och bakgrunden.

      Räknar du med att växterna klarar sanden utan problem eller har du köp speciella växter???

      Vilka fiskar har du tänkt då???
      Bilder på karet idag??
      Har det varit igång 1 vecka nu??
      Kul att du gillar de tyvärr har nog rötterna färgat sanden lite brunare nu,, kanske ser bättre ut på kort under sanden ligger näringsjord under ett nät Alla växter ser inte så pigga ut så jag ska köpa reflektorer till ljuset så att de blir bättre

      Tänkte köpa blodfenstetra idag tror jag, tror inte de blir något mer..

      Vet du om man kan byta vatten rätt så ofta för att få det klarare i början? Utan att förstöra balansen!

      Kommentar

      • viktor333
        • August 2007
        • 221

        #48
        2 veckor förresten...

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #49
          Ursprungligen postat av viktor333
          Kul att du gillar de tyvärr har nog rötterna färgat sanden lite brunare nu,, kanske ser bättre ut på kort under sanden ligger näringsjord under ett nät Alla växter ser inte så pigga ut så jag ska köpa reflektorer till ljuset så att de blir bättre

          Tänkte köpa blodfenstetra idag tror jag, tror inte de blir något mer..

          Vet du om man kan byta vatten rätt så ofta för att få det klarare i början? Utan att förstöra balansen!
          Men var hittade du den sanden, den är ju så ljus!?

          Jag hade samma problem. Nä, jag vågade inte byta så mycket vatten och jag tycker inte att det blev bättre förrän jag satte sån där reningsgrus i pumpen, minns inte vad det heter, men man köper det för att sätta i pumpen. Jag pillade ut kolbitarna för de är ju inte bra för växterna..

          Om jag var du skulle jag plocka upp rötterna och koka dem, byta allt vatten utan att plocka bort inredningen och sedan vänta en vecka till med att köpa fisk.

          Annars får du stå ut med att det är lite gult ett bra tag. Ja, köp inte för mycket fisk nu bara.. Max 10 små tetror eller nått...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #50
            Ursprungligen postat av viktor333
            Kul att du gillar de tyvärr har nog rötterna färgat sanden lite brunare nu
            Jag förstår inte varför du inte vill ha te-färgat vatten. Det är ju snyggt och naturtroget och fiskarna trivs med det

            Ja skaffa bara några få fiskar nu i början när du inte har nån bakterieflora som kan ta hand om ammoniak och nitrit.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • viktor333
              • August 2007
              • 221

              #51
              Ursprungligen postat av Katharina
              Men var hittade du den sanden, den är ju så ljus!?

              Jag hade samma problem. Nä, jag vågade inte byta så mycket vatten och jag tycker inte att det blev bättre förrän jag satte sån där reningsgrus i pumpen, minns inte vad det heter, men man köper det för att sätta i pumpen. Jag pillade ut kolbitarna för de är ju inte bra för växterna..

              Om jag var du skulle jag plocka upp rötterna och koka dem, byta allt vatten utan att plocka bort inredningen och sedan vänta en vecka till med att köpa fisk.

              Annars får du stå ut med att det är lite gult ett bra tag. Ja, köp inte för mycket fisk nu bara.. Max 10 små tetror eller nått...
              Ok, jag köpte den vanlig ljus sand i affären! Nä nu orkar jag inte vänta längre De ser ju trots allt ut så i naturen Å de kommer säker bli lite bättre senare!

              Angående fiskar har jag några förslag:
              Blodfenstetra, hur många?
              Neontetra, hur många?
              Fjärlisciklid, 2-3 st
              någon mer dvärgciklid, 2-3 st
              skalare, 2-3 st
              coorydoras, -10
              malar, 2 st av två sorter

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #52
                Ursprungligen postat av viktor333
                Ok, jag köpte den vanlig ljus sand i affären! Nä nu orkar jag inte vänta längre De ser ju trots allt ut så i naturen
                Precis

                Ursprungligen postat av viktor333
                Angående fiskar har jag några förslag:
                Blodfenstetra, hur många?
                Neontetra, hur många?
                Fjärlisciklid, 2-3 st
                någon mer dvärgciklid, 2-3 st
                skalare, 2-3 st
                coorydoras, -10
                malar, 2 st av två sorter
                Jag antar att listan inte är på de fiskarna som du ska börja med? Betträffande tetrorna så bör de vara minst 10 av varje art. Neontetrorna kan kanske vara 16-20. En varning för blodfenstetror dock. De kan vara lite aggro av sig (små söta pyraior).

                Scalarer + neontetror brukar i slutändan betyda bara scalarer...

                Corydoras kan du ha fler. 12-16 individer kanske.

                Fjärilsciklider är vackra och trevliga, men ganska känsliga. Men det kanske du redan vet?

                Andra trevliga dvärgciklider kan vara nån apistogramma art. Eller Nannacara.

                Med malar antar jag att du menar L-malar (corydoras är ju också malar ) Om det går så undvik att skaffa fler än en hane av varje art.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • tompa_2006
                  • July 2006
                  • 98

                  #53
                  Ser riktigt snyggt ut! Kanske behövs det fler gömställen om du ska ha någon apistogramma-art.
                  Mvh
                  -----------------------------------

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #54
                    Ser ju fint ut!

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #55
                      Snyggt kar! Slimlinen blev ju oxå skitsnygg! Bra jobbat!

                      Lite mer gömställen bara. Det vill malarna ha.

                      Lycka till!

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • viktor333
                        • August 2007
                        • 221

                        #56
                        Kul med posetiva kommentarer! Idag när jag släppte ner blodtetrorna så tror jag att jag inte vill ha någon fisk som blir så stor som en skalar blir.

                        de tyckte kardinaltetra var bättre än neon men jag gillar inte storleken på kardinalen om man ska ha många. Sen vet jag inte om neon och blodtetrorna blandar sig i stim?

                        Hur ska jag fixa till mer gömställen? Jag vill ju inte ha för mycket grejer i akvariet!

                        Kanske inte blir fjärilsciklid, han i affären sa att de behövde 28 grader med?

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #57
                          Ursprungligen postat av viktor333
                          de tyckte kardinaltetra var bättre än neon men jag gillar inte storleken på kardinalen om man ska ha många. Sen vet jag inte om neon och blodtetrorna blandar sig i stim?
                          Varken neon eller kardinaltetrorna kommer att stimma ihop med blodfenstetrorna.

                          Ursprungligen postat av viktor333
                          Hur ska jag fixa till mer gömställen? Jag vill ju inte ha för mycket grejer i akvariet!
                          Rötter, stenar, tomma kokosnötsskal, mm

                          Ursprungligen postat av viktor333
                          Kanske inte blir fjärilsciklid, han i affären sa att de behövde 28 grader med?
                          De trivs mellan 26-28 grader.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • viktor333
                            • August 2007
                            • 221

                            #58
                            tycker inte att jag får plats med mer hehe. Men man kan inte ha bara ett par av fjärilscikliden heller?..

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #59
                              Ursprungligen postat av viktor333
                              tycker inte att jag får plats med mer hehe. Men man kan inte ha bara ett par av fjärilscikliden heller?..
                              Jag hade gul fjäril och de var inte känsliga.. men jag hade iofs jättebra balans i karet så det var ingen som dog förrän jag fick tarmmask... Ja, alltså fisken fick mask inte jag

                              Jag tycker också att neonerna är finare än kardinalen.. Men skalarer är jättefina också... Jag skulle vilja ha ett kar som ditt med svarta skalarer...

                              Ja, det kanske var precis när sanden var ny den såg så ljus ut...

                              Batski: Alla gillar inte samma saker, det är många som inte vill ha tefärgat vatten!!! Det beror ju på vad man har för fiskar osv... och smak också...
                              Senast redigerad av Katharina; 26 March 2008, 18:57.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • viktor333
                                • August 2007
                                • 221

                                #60
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Jag hade gul fjäril och de var inte känsliga.. men jag hade iofs jättebra balans i karet så det var ingen som dog förrän jag fick tarmmask... Ja, alltså fisken fick mask inte jag

                                Jag tycker också att neonerna är finare än kardinalen.. Men skalarer är jättefina också... Jag skulle vilja ha ett kar som ditt med svarta skalarer...

                                Ja, det kanske var precis när sanden var ny den såg så ljus ut...

                                Batski: Alla gillar inte samma saker, det är många som inte vill ha tefärgat vatten!!! Det beror ju på vad man har för fiskar osv... och smak också...
                                Ok, aldrig hört talas om tarmmask men hoppas man slipper de! Men skalrerna skulle se så stora ut när de e 15 cm.. men får la se. Simmar dom längst fram hela tiden skulle de kännas som att dom tog upp all plats också kanske dom är på mina tetror också ju... färgerna försvinner lite i tevatten tycker jag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...