Bilder på uppstart av 300L!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #16
    Ser skit bra ut ju =) Det blev fint med slimlinen och det brukar det inte bli! så bra jobbat!!

    Min red moore rot fick ligga i badkaret i typ 10 dagar.
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #17
      Ursprungligen postat av danneregner
      aja ok då. men hoppas du vet att red moor ska ligga i blöt i en månad innan den anvends
      En månad vet jag inte, men det stämmer att de ska ligga i vatten tills de sugit åt sig så mycket vatten att de sjunker. Annars flyter de nästan lika bra som korkbark
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #18
        Sen blir karet gulare mycker fortare än om du har typ mangrove.. tycker jag iaf :P
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av patriksg
          Sen blir karet gulare mycker fortare än om du har typ mangrove.. tycker jag iaf :P
          Fast jag tycker att te-färgat vatten är fint Dessutom trivs fiskarna med det.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • viktor333
            • August 2007
            • 221

            #20
            Ursprungligen postat av stene
            Det är en Hålsten och den utsöndrar kalk,men inte i den grad så den tar död på dina fiskar som trivs bäst i lågt PH som nån nämner,jag tror inte den ändrar ditt PH så drastiskt att det skulle vara nån fara.Om den ändrar det alls då måste du nog ha ett hundra tal kilo till om det skulle märkas en drastisk skillnad.I mitt tycke så passar inte stenen alls in i en Syd-Amerikansk miljö mer i en miljö med Afrikanska fiskar.
            Ok, det var nog så han i affären menade Jag är inte den som gillar att satsa 100% på en och samma miljö. Tyckte stenen var snygg så jag köpte den

            Kommentar

            • viktor333
              • August 2007
              • 221

              #21
              Får väl slänga i red moor roten i badkaret då, vill ju helst inte börja plantera innan roten e i heller.. jag e väl ivrig att få i fiskar

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ja jag känner igen känslan Men se till att börja med ganska få fiskar under den första månaden så det inte blir nitritkatastrof.

                Och kom ihåg att tvätta badkaret innan du stoppar ner roten, så det inte är några rester av något farligt. Har du ingen stor balja där roten kan ligga och dra åt sig vatten i några veckor?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • viktor333
                  • August 2007
                  • 221

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Ja jag känner igen känslan Men se till att börja med ganska få fiskar under den första månaden så det inte blir nitritkatastrof.

                  Och kom ihåg att tvätta badkaret innan du stoppar ner roten, så det inte är några rester av något farligt. Har du ingen stor balja där roten kan ligga och dra åt sig vatten i några veckor?
                  Aa de ska jag väl va försiktig med. En grej med att va försiktig i början e de där me dmatningen och jag tycker det verkar svårt att se till att malarna får i sig maten. Har två st i mitt lilla som sen ska i de stora akvariumet. Matar med bruna "flingor/tabletter". Hur vet man om de får i sig rätt mängd mat?

                  Kan jag inte göra så att jag låter rötterna ligga i akvariet med vatten i nån vecka då?

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #24
                    ja de kan du säkert men du får byta vatten typ varannan dag. och de e mycke lättare om dom ligger i t.exbadkaret
                    Diskus

                    Kommentar

                    • patriksg
                      • May 2007
                      • 1705

                      #25
                      Om man lägger dom i badkaret så brukar det bli en ful mörk rand där vattnet har vart. Kan vara ganske svår att få bort..
                      Mvh Patrik

                      Kommentar

                      • viktor333
                        • August 2007
                        • 221

                        #26
                        Ok, men häller nog i det i akvariet då. Men ja har ett annant dilemma Jag vill ju inte att fiskarna ska kunna simma in till pumpen så jag får väl sätta upp ett nät?

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av viktor333
                          Aa de ska jag väl va försiktig med. En grej med att va försiktig i början e de där me dmatningen och jag tycker det verkar svårt att se till att malarna får i sig maten. Har två st i mitt lilla som sen ska i de stora akvariumet. Matar med bruna "flingor/tabletter". Hur vet man om de får i sig rätt mängd mat?
                          Det kan du enkelt lösa genom att inte skaffa malarna under den första känsliga månaden. Sen finns det algtabletter som du kan ge ancistrusarna när belysningen släckts på kvällen. En del ancistrusar lär sig faktiskt att äta sina tabletter då det är ljust. Beträffande pansarmalarna kan du köra med andra tabletter som är lämpliga för dem, eller så matar du tillräckligt mycket så tillräckligt mycket flingor når botten. Men även corysarna bör du vänta med tills akvariet är färdigcycklat.

                          Ursprungligen postat av viktor333
                          Kan jag inte göra så att jag låter rötterna ligga i akvariet med vatten i nån vecka då?
                          Så gjorde jag med mina red moore när jag startade upp mitt lilla 110 liters. Men var beredd på att det kan ta några veckor.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av viktor333
                            Ok, men häller nog i det i akvariet då. Men ja har ett annant dilemma Jag vill ju inte att fiskarna ska kunna simma in till pumpen så jag får väl sätta upp ett nät?
                            Tänker du på eventuella yngel? Jag vet inte hur insuget till ditt filter ser ut, men sånt brukar gå att lösa. De olika möjliga lösningarna beror på hur insuget ser ut.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • viktor333
                              • August 2007
                              • 221

                              #29
                              Yngel vet man ju aldrig, men det är tråkigt när fiskarna simmar och gömmer sig bakom pumpen. De e ju så onaturligt

                              Kommentar

                              • danneregner
                                • October 2006
                                • 1347

                                #30
                                men du har ju satt slimeline runt din dummer
                                Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...