Fors i 100Liter+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    #61
    Ursprungligen postat av danneregner
    fattar inte va de skulle va för problem att hålla 15 grader på vattnet i karet. fyll på med 10gradit och skippa värmare
    Har man 23 grader i huset så blir det 23 grader i karet.

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #62
      har du inte lägre en 23?
      Diskus

      Kommentar

      • Vollez
        • March 2007
        • 115

        #63
        Ursprungligen postat av danneregner
        har du inte lägre en 23?
        Nope :P Fast man ska ju helst hålla karet under 20 om man ska ha öring.

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #64
          blir la att frysa vattnet och sen tina de eller nått då? eller låta vattnet stå ett tag med frysta petflasker innan man häller i de
          Diskus

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #65
            Runt ca 15gr är lagom för öringarna men utan kylare så stiger ju tempen ändå om man inte har så det byts konstant. Sen är dom tuffa som sagt. Den lilla spöade den större trots LxBxH på vattnet ca 200x60x40cm sen resten ca200x60x20cm. Alltså ca400cm långt totalt. Nu blir det ju inga öringar men lite om deras beteende ibland. Vikten på bjässarna ca10-15gr.
            Ändrade måtten på vattnet när jag kollat.
            Sen att dom dör om för varmt gäller ju alla fiskar/varelser. Några grader till över 23 klarar ju öringarna, bortåt 27gr är det riktig kris
            Bifogade filer
            Senast redigerad av eriahl; 14 February 2008, 15:57.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Vollez
              • March 2007
              • 115

              #66
              Tänkte jag skulle testa lite med en plexiglas skiva för och se om man kan se ifall det finns något intresse hos botierna och vandra. Satte en slang från pumpen till andra sidan skivan men märkte att de läckte för mycket runt plexiglaset. Stängde av pumpen och gick ut för att slipa lite på den.
              Kommer in efter en 30 minuter och ser att de ligger 200liter vatten på golvet. På något vis har slangen från pumpen hamnat över kanten på karet och funkat som en hävert och tömt nästan halva karet. Jippi...mitt pergo golv kommer se ut som en puckelpist. Har två värme fläktar och en avfuktare som går för fullt där inne nu.
              2500 i självrisk...inte ens nån idé att ringa länsförsäkringar.

              Kommentar

              • Abergoner
                • December 2007
                • 86

                #67
                Ursprungligen postat av Vollez
                Tänkte jag skulle testa lite med en plexiglas skiva för och se om man kan se ifall det finns något intresse hos botierna och vandra. Satte en slang från pumpen till andra sidan skivan men märkte att de läckte för mycket runt plexiglaset. Stängde av pumpen och gick ut för att slipa lite på den.
                Kommer in efter en 30 minuter och ser att de ligger 200liter vatten på golvet. På något vis har slangen från pumpen hamnat över kanten på karet och funkat som en hävert och tömt nästan halva karet. Jippi...mitt pergo golv kommer se ut som en puckelpist. Har två värme fläktar och en avfuktare som går för fullt där inne nu.
                2500 i självrisk...inte ens nån idé att ringa länsförsäkringar.
                J*vlar! Inte kul å behöva slita upp golvet Men du hade väll stängt av pumpen innan du gick?

                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #68
                  osis där du inte kul att lägga nytt golv, va ett hälvete när vi skulle göra de för vattenskador. som tur va hade jag inget kar där.
                  Diskus

                  Kommentar

                  • Vollez
                    • March 2007
                    • 115

                    #69
                    Ursprungligen postat av Abergoner
                    J*vlar! Inte kul å behöva slita upp golvet Men du hade väll stängt av pumpen innan du gick?
                    Joda pumpen va avstängd men slangen hade ändå hävt ut en hel del vatten. Tur att jag inte hade pumpen längre ner i karet då skulle väl den tömt allting.

                    Jag hade ju inte de dyraste golvet direkt och det är en gjuten betongplatta under så de e ganska lungt ändå. Somnade där inne när värmen och avfuktaren gick. Vaknade i 32 grader...lite lagom.
                    Blir nog och lägga nytt golv skulle jag tro, inte hela världen men rätt surt.

                    Nu har jag iaf testat själva tanken med projektet och 2000l/h är jävligt klent måste jag säga.. Hittade en gammal kamera men dock ej sladden till den så de kommer bilder vid ett senare tillfälle.

                    Kommentar

                    • danneregner
                      • October 2006
                      • 1347

                      #70
                      ja detta projekt lär la ta ett tag om du ska riva upp golvet först.
                      Diskus

                      Kommentar

                      • Vollez
                        • March 2007
                        • 115

                        #71
                        haha jo, fast golvet får vänta. Har ett kar på golvet som ska flyttas innan man kan börja riva. *suck*

                        Kommentar

                        Arbetssätt...