Fors i 100Liter+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    Fors i 100Liter+

    Flyttade pumpen i akvariet så den blåste ut vattnet väldigt långt ner i karet (450l).
    Såg hur dom flesta av mina botier började "leka" i strömmen även bråka...men dom blev väldigt pigga och uppspelta. Sen efter ett tag så stod dom bakom pumpen och simmade upp och ner mot rutan på kortsidan om o om igen. Började tycka lite synd om dom iom att dom inte får vandra uppströms mer än 1,5 meter.

    Så fick jag en idé, säkert nån som har gjort det innan men jag tyckte det verkade ganska lätt och enda problemet är igentligen pumpen. Iaf, ett kar på 100+ som man sätter en skiljevägg i mitten på och sedan bygger lite som en laxtrappa runt skiljeväggen. Meningen är att fisken kan vandra runt i karet. Sen är frågan om man kan lura fisken att det blir en vandring eller om den tröttnar efter 20 varv i karet. Lyckas man med att simulera en vandring får man ju anpassa karet efter dom olika miljöerna fisken möter och har man tur så leker fisken med lyckat resultat när den är "framme". Ni kanske fattar mer av min unika skiss på projektet. Karet sett uppifrån med skiljeväggen i mitten.

    ________________________________
    Ioooooooooooooooo<-oooooooooooooI
    Ioooooooooooooooo<-oooooooooooooI
    Iooo----------------------------ooo I
    Ioooooooooooooooo->oooooooooooooI
    Ioooooooooooooooo->oooooooooooooI
    I_______________________________I

    Låter detta som en bra idé, nån som testat?
    Nu är inte mina botior så gamla ännu så planerna får ligga och mogna lite granna även fiskarna.
    Senast redigerad av Vollez; 10 February 2008, 14:45.
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #2
    jag tycker att det värkar vara en kul idé
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      ja tycker också de värkar som en toppen ide. särsilt med lite kvistar och löv eller nått så får du till en riktig SA flod. gärna lite vallisneria vid kanten där de e strömt som dom kan gå in i om dom blir trötta, problemet e la kanske hur man ska fixa så de blir så strömt.
      Diskus

      Kommentar

      • Vollez
        • March 2007
        • 115

        #4
        De va just därför jag tänkte på 100liter...kanske blir för mycket vatten man måste hålla i rörelse annars. Sen vet att inte alla botior kanske gillar bäckar utan att de är mer flod dom lever i. Fast då finns det säkert några öringar o få tag i eller liknande. Sen så får man ju göra höljor/viloplatser som dom kan stå i och förhoppningsvis leka.
        Tänkte som sagt man gör lite som en trappa av glas eller frigolit. Så längst upp är vatten nivån lite högre än i början på forsen men de e ju de med pump som e problem....har iofs en som klarar 2000l/h och två sånna skulle nog kunna funka.

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          nej nej du måste missupfattat SA= sydamerika
          Diskus

          Kommentar

          • [lum]
            • June 2007
            • 137

            #6
            Grabarna från salta sidan är van vid att behöva skapa strömmar och sånt. Vet att de har lite speciella pumpar där som är bra på just det. Kolla med dem.

            Lite snabb koll på PWSS:

            Tunze Turbelle Stream 6060 pumpar 6000 l/h på bara 11w
            Senast redigerad av [lum]; 10 February 2008, 17:39.

            Kommentar

            • Vollez
              • March 2007
              • 115

              #7
              Ursprungligen postat av [lum]
              Grabarna från salta sidan är van vid att behöva skapa strömmar och sånt. Vet att de har lite speciella pumpar där som är bra på just det. Kolla med dem.

              Lite snabb koll på PWSS:

              Tunze Turbelle Stream 6060 pumpar 6000 l/h på bara 11w
              oj de va inte dåligt. Ska kika på den. Hittills har jag bara hittat 3000l för 300kr iofs inte fy skam

              Tack för tipsen

              Kommentar

              • Fredde L
                • October 2006
                • 241

                #8
                Verkar som en kul ide. Hur ska du göra skiljeväggen? Glasskiva+ slimline?
                Mvh//Fredrik


                Kommentar

                • danneregner
                  • October 2006
                  • 1347

                  #9
                  om jag vore du skulle jag inte dela karet i 50/50 när de e så litet. ha strömmen längst fram så man der den, den kommer ju vara roligast. ha 65% av karet strömt kör sen med glasskiva och slimeline.
                  Diskus

                  Kommentar

                  • Vollez
                    • March 2007
                    • 115

                    #10
                    Skiljeväggen gör jag i glas tänkte jag och pumpen sätter jag i de bakre högra hörnet den suger sen vatten från de främre högra hörnet. Så om jag får till riktigt bra flöde så blir den bakre forsen högre än den främre...om inte annat kan man ha mer sand där bak. Då ser man både bakom och framför väggen. Sen får man väl staga lite på ovansidan av väggen. Eventuellt lite mer utrymme framtill kanske...

                    Ingen som har något kar som läcker eller nåt billigt som lämpar sig?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      En pump på båda sidoväggarna kanske om du vill ha snurr och göra höljor som du tänkte på vissa platser?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Vollez
                        • March 2007
                        • 115

                        #12
                        Tror jag hittat pumpen som gör det möjligt och få det som en mindre bäck....
                        Tunze Turbelle Stream 6080 30 000l/h. Då kanske man kan ha lite större kar med.

                        1400kr va inte hela världen för en sån pump...

                        Igentligen skulle jag velat ha så man kan koppla insuget på en slang men men. Man kan inte få allt.

                        Kommentar

                        • Vollez
                          • March 2007
                          • 115

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          En pump på båda sidoväggarna kanske om du vill ha snurr och göra höljor som du tänkte på vissa platser?

                          Ett alternativ oxå iofs...måste ju ändå ha ett filter nånstans...Fast grejen är ju att det ska suga vatten från den lägsta punkten i forsen till högsta för att få lite nivåskillnad. Fast de e kanske vilket som....

                          Kommentar

                          • Arek91
                            • April 2007
                            • 165

                            #14
                            Ett alternativ med forsar i är ju även att ha i små öring i och låta dem växa upp sig.
                            Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                            Simma lungt / Arek

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Då blir det ett klart större akvarium då öringar är tuffa.

                              Filter i ena änden och bara cirkulationspump i andra?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...