Lite tankar ang. bygga monster akvarium alá minst 10000

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilleolov
    • April 2006
    • 79

    Lite tankar ang. bygga monster akvarium alá minst 10000

    Ja som topic säger så har jag lite funderingar.

    Och jag nej jag menar inte ett helglas akvarium utan mer ett "betong" akvarium med endast en framruta. Det jag mest är yte efter är bilder och text (behöver inte vara svenska) som har byggt på det viset.

    Alltså ett "U" uppifrån sett med betong eller dyl. och en stor glasruta fram.


    Andledningen till att jag blivit sugen på detta är för att jag är väldigt liten, jag kan inte ha ett akvarium som är mer än 80x80 för då når jag verkligen inte ner.
    sålde precis iväg mitt stora helglas på 85x85 (x200) och man fick ju peta med pinnar som en iddiot för att nå ner i det.
    Med ett helgutet akvarium med betong platta i botten går det ju att hoppa ner, eller för den delen luta sig över kanten och hänga ner i akvariet, vilker jag inte riktigt vågar med ett helglas. höjden jag är ute efter är runt 80-100cm eller mer men då skall det vara så stort att man kan dyka ner och fibbla med växtriket.


    Nu ska vi flytta till hus och i baren, eller källaren, så skulle det finnas plats för att gjuta ett akvarium, dock vet jag inte riktigt hur jag skall gå till väga, skulle vilja ha lite tips och ideér men också inspiration.

    bilder och galna länkar, men även era teorier ang. detta.
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    hehe tänk om de börjar läcka.
    Diskus

    Kommentar

    • lilleolov
      • April 2006
      • 79

      #3
      Ursprungligen postat av danneregner
      hehe tänk om de börjar läcka.
      haha, jo, men så är det ju med alla akvarier.
      ett lokalt avlopp sväljer väl ganska mycket liter i sekunden.
      om man nu är seriös och bygger på detta sätt så drar man väl in en fet brunn i rummet.

      Kommentar

      • danneregner
        • October 2006
        • 1347

        #4
        och en kran för påfyllning.
        Diskus

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          nej men kenny89 byggde ett kar på 1000l i betong kanske kan få nåra ideer där
          Diskus

          Kommentar

          • lilleolov
            • April 2006
            • 79

            #6
            Ursprungligen postat av danneregner
            nej men kenny89 byggde ett kar på 1000l i betong kanske kan få nåra ideer där

            orkar du leta fram en länk.

            EDIT: tror jag hittade,


            gärna mer länkar!
            Senast redigerad av lilleolov; 30 January 2008, 10:28. Anledning: kom på en sak :D

            Kommentar

            • danneregner
              • October 2006
              • 1347

              #7
              Diskus

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                Har du räknat någto på driftkostnader? ett sånt kar kommer ju säker kosta 2000-4000:- i månaden.

                Men om inte pengar är något problem så är det ju genomförbart
                Senast redigerad av hambli; 30 January 2008, 14:13.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Building a 1700 gallon Shark Tank by Joe Salvatori Making the decision to build the tank, was the easiest part of the whole process. I really had no idea what I was getting into, because there's not much information on building a tank of this scale out there. I was able to find some info on...


                  Inte 10.000l men väl dryga 6000
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • lilleolov
                    • April 2006
                    • 79

                    #10
                    jag bara för en tankeverksamhet, sem om det blir 10000 är ju kanske tveksamt.
                    som redan sagt så kostar det ju att driva det också.

                    men fördelarna överväger nästan nackdelarna.
                    mer länkar som jag kan visa kärringen!

                    Kommentar

                    • lilleolov
                      • April 2006
                      • 79

                      #11


                      "sittkant" smart.

                      mer inspiration!

                      Kommentar

                      • danneregner
                        • October 2006
                        • 1347

                        #12
                        haha de va inget litet kar de va ska du ha i? rockor,hajar? eller ska de bli en pool?
                        Diskus

                        Kommentar

                        • lilleolov
                          • April 2006
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av danneregner
                          haha de va inget litet kar de va ska du ha i? rockor,hajar? eller ska de bli en pool?
                          flickor i 20års åldern såklart!

                          jag har testat lite av varje, stora hajmalar och påfågelciklider, tröttnade rätt snabbt.

                          dock vet jag att det är sällskapsakvarium jag vill ha. alltså en balndig av det bästa från världsdelarna. och även försöka blanda stora och små fiskar, vilket kanske är lite tabu, men tillexempel stora L-malar går ju garanterat ihop med små levandefödande, liknande guppy.

                          sen är det nog växterna som skall vara i överflöd i akvariet.
                          dock så måste vi först hinna flytta in i huset innan man börjar galenskapa, sen har jag en flickvän här hemma som är lite tveksam

                          "kan du inte köpa ett eller två 1000L helglas och vara nöjd med det, dem går ju alltid att ta bort enkelt sen"

                          äsch. här ska byggas, jag vet bara inte när.
                          men vill ha lite kött på benen, så mer länkar till stora byggen uppskattas.

                          P.S monsterfishkeepers.com är ju ett underbart forum med mycket galenskaper

                          Kommentar

                          • Kenny89
                            • December 2005
                            • 291

                            #14
                            Mitt akvarum är 1400 liter:P

                            Ska du gjuta/bygga ett 10 000 liters kar? glasrutan där kommer kosta j*vligt mycke!

                            Jag började att bygga mitt akvarium ca 4 dagar efter ja kom på ideen att bygga de hehe.
                            Och kan ju säga att planering inte är fel. Man lär sig av sinna misstag iallafall.
                            Ju mer än människa säger desto mindre kommer folk ihåg

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #15
                              galet e bara förnamnet på detta projekt, rena vansinnet!
                              Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...