Projekt Akvastabil 530 + Woodrock + Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Destroy
    • October 2007
    • 184

    #31
    inga dåliga grejer inte :-)
    Fish said to the Ocean:
    'without fishes there is nothing in the Ocean.'
    Ocean reply to the fish:
    without you there is nothing in my life...

    Kommentar

    • Vivan
      • November 2007
      • 125

      #32
      Uppdaterar med en bild på hela karet... Diskusarna äter fortsatt bra. (Har nu kompletterat med D50+ flingfoder) Rådasanden är perfekt att hålla ren med inget annat en sanden och bottenroten.

      Nya, mer lämpade, rör är nog det jag saknar mest just nu... Annars vill jag inte ha i mer i karet överhuvudtaget (Vare sig inredning eller fisk) till dess att diskusarna växt på sig för att inte behöva ta hänsyn till andra än diskusarna.

      /C
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Vivan; 21 January 2008, 20:17.
      För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #33
        är dom inte stora redan nu då? för dom e ju inte små direkt?
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #34
          Verkligen snygga discusar. Utan korallrevbelysningen blir det riktigt bra Vad mer ska du ha i när dina discus har blivit stora?
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • Vivan
            • November 2007
            • 125

            #35
            Kjaer,

            Om ett par veckor när algtillväxten börjar skall det i några malar, sannolikt Ancistrus, och då behövs några enstaka rötter på botten så att dom får lite cellulosa. Kanske knyter jag dit nån lämplig planta om andan faller på.(Jag tycker inte det men familjen vill ha grönsaker i karet för att det ser snyggt ut?!)


            När dom växt till sig lite mer ska jag i med Redmoore-rötter (efter blötlägnning) som ligger i garaget. Förutom det så gillar jag vinkeltetran så ett stim såna blir det nog, men det lär dröja ett tag.)

            Som du skriver så är mitt största aber just nu belysningen. (Även om det ser betydligt bättre ut än på bild) Håller på att söka info om lämplig T5 med har inte fått nåt napp än.

            /C
            För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

            Kommentar

            • Vivan
              • November 2007
              • 125

              #36
              fredd,

              Sorry missade din fråga. Dom är runt 14cm så det är väl hyfsat stort. Men räknar med att kunna driva upp dom lite till om jag matar rätt och hårt... (Målet är 18-20 cm om ett halvår kanske) Mycket mat = mycket fiskbajs + rester = mycket städning = renare kar med mindre inredning.

              /C
              För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #37
                Sååå snyggt!! Verkligen i min smak, tycker du har lyckats otroligt bra!
                Med ett sådant kar hade jag gladeligen offrat "grönsaker"!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Vivan
                  • November 2007
                  • 125

                  #38
                  lila76

                  Det ser bra ut ja... Men som sagt nya lysrör ska det bli vad det lider...

                  Bytte vatten idag och det funkar fint även om jag har karet på övervåningen och spolar ner på nedervåningen i badrummet. Säkert så har många löste det på ett bra sätt men tänkte ändå dela med mig av hur jag gör...
                  1. Stängar av pumpar/doppvärmare som går på en separat grenkontakt. Klick!
                  2. I med slamsugen i karet
                  3. Drar slangen till badkaret.
                  4. Suger för att skapa hävert-effekt.
                  5. Suger upp rester och sen får den ligga i till dess önskad nivå finns i karet. (För mig ca 2/3)
                  6. Lyfter upp slangsugen
                  7. Drar ur dusch-slangen vid badkaret och stoppar i "Hävertslangen" i stället.
                  8. Flyttar slamsugen till ett av facken i bakgrunden
                  9. Ställer in önskad värme på känsla i "badkarsläget" på blandaren och vrider om.
                  10. Väntar till dess att nivån är rätt och stänger av.
                  11. Ut med "hävertslangen" ur blandaren, lyfter slamsugen och börjar rulla tillbaka så at restvatten rinner ner i badkaret.
                  12. Sköljer ur badkaret och sätter tillbaka duschslangen
                  13. Viker ner luckorna. (+ ev vattenberedningspreparat)
                  14. Sätter på pump/värmare... Klick
                  15. Klart

                  Går snabbt och blir minimalt med spill.

                  /C
                  Bifogade filer
                  För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

                  Kommentar

                  • kardon
                    • December 2006
                    • 67

                    #39
                    Nu blev jag riktigt sugen på Diskus i mitt projekt 720 liter...

                    Kommentar

                    • Vivan
                      • November 2007
                      • 125

                      #40
                      Ett bra val kardon. Finns ju en del som snöat in på den... Inkl. jag själv (Även om det man kände sig lite mer speciell för 5 år sen...) Är själv lycklkigt lottad med mjukt vatten och pH6,8 ur kranen så med stabila vattenvärden behövs varken torv, osmos eller annat för att diskusen skall må bra ända till lek.

                      Se bara till att få bra kvalitet på fisken,.. Fet panna ska det vara. Och gör karet så enkelt och lättstädat från början åtminstone till du drar ner på matningen.

                      Enligt mina preferenser ska det vara naturligt färgade diskusar, samma sort, och inte framodlade godispapper i nån gott & blandat blandning men det är ju personligt tycke och smak...

                      /C
                      För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

                      Kommentar

                      • kardon
                        • December 2006
                        • 67

                        #41
                        Då kommer genast några frågor..

                        Behöver jag ändra nåt på vattenvärdena jag har ifrån kranen?

                        Hårdhet 8,7°dH
                        ph Ca 7,8-8,2

                        Och hur reglerar jag i så fall...

                        Kommentar

                        • Vivan
                          • November 2007
                          • 125

                          #42
                          Kardon,

                          Det beror på mycket (VF/Odlat, storlek på fisk/kvalitet, hur fisken är uppdriven som du köper, om du vill kunna odla på dom etc etc) Bra svar får du säkert om du registerar dig på http://www.diskusforum.se/ (eller ställ frågan här på zoopet). Här finns 100-tals år av samlad erfarenhet så det finns säkert någon med liknande förutsättningar som kan ge ett mer exakt svar... Kanske tom någon från din hemort med exakt samma vatten.

                          Spontant så tror jag att det kommer att fungera för dig, men det beror som skrivet på många andra parametrar och dina egna önskemål.

                          Som med all frågor man ställer så får man olika svar så det handlar om att bilda sig en egen uppfattning plus att man ganska snabbt lär sig vilka som har erfarenhet och vilka som "köpt" doktorshatten. Dock så tycker jag inte att diskus är så svårt som många säger, men startar man med 5-kronor i ett sällskapsakvarium så får man vara beredd att jobba ordentligt med vattenbyten sjukdomar etc. mot att starta i ett tomt kar. Jag har valt en medelväg just nu som är lite av båda och inte bedömmer såom ett problem samtidigt som det ser bra ut för ögat.

                          /Christer
                          För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

                          Kommentar

                          • jarecki68
                            • September 2005
                            • 453

                            #43
                            Hur går det, bara lite nyfiken.
                            jarecki

                            Kommentar

                            • Vivan
                              • November 2007
                              • 125

                              #44
                              Än så länge funkar det bra. Algtillväxten har börjat så jag introducerade 4 st Ancistrusyngel idag. För deras skull stoppade jag i en rotbit så dom har lite cellulosa att tugga... Fick iofs göra ett extra vattenbyte på 200 liter idag då jag såg att nitriten började synas på provstickan... men djuren mår bra. Den spräckliga är kungen i flocken och den mörkare står lägst i rang. Från att varit lite rädda och stimmat runt med stressränder börjar dom nu skapa rangordningen vilket är ett bra och normalt beteende.

                              Nästa vecka reser jag bor så då skall jag svälta dom i 5-6 dgr för att introducera annat foder (Vilket dom är kinkiga på än så länge) än flingfoder vilket dom äter som hästar.
                              Bifogade filer
                              För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

                              Kommentar

                              • Vivan
                                • November 2007
                                • 125

                                #45
                                Glömde tala om att 2 visar tydligt lekbeteende just nu. Spänner sig och jagar bort andra. Paret putsar termometern just nu. (Det där lät snuskigare än det var tänkt..)

                                /C
                                För den outbildade är ett A bara tre pinnar. +++Nalle Phu+++

                                Kommentar

                                Arbetssätt...