222-uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    karet är igång. det går ett gäng endlers + mollys i det.

    ska fota imorgon och lägga in bilder.

    inte en tillstymmelse till nitrit trots många fiskar i karet två dagar efter vattenpåfyllnad.

    där ser man var 125 liter gammalt akvarievatten + några liter gammal filtergojs kan göra....
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      karet är igång. det går ett gäng endlers + mollys i det.

      ska fota imorgon och lägga in bilder.

      inte en tillstymmelse till nitrit trots många fiskar i karet två dagar efter vattenpåfyllnad.

      där ser man var 125 liter gammalt akvarievatten + några liter gammal filtergojs kan göra....

      Ja, jag gäggade i lite filter gojs i mitt Tanganyika-kar vid uppstarten med tungt hjärta. Det lade sig som en fet hinna över hela bottnen. Ska man ha ett SA så är det ingen fara, men i ett ljust Tanganyika såg det inte bra ut.

      Suck, på tal om gojs så ser jag att det är dags för ett litet vatten byte i båda karen. Får fixa det imorgon. Det är akvaristikens baksida. Även om det tar max en halv-timme med ett enkelt vattenbyte i mina kar så är det så tråkigt!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #18
        samma här "matte159"

        jag startade upp mitt 240 liter för en vecka sedan och måste nu göra ett vattenbyte. men det är mitt första kar med blästersandbotten (02-1mm) och jag testade häromdagen lite med häverten men det sa "slurk" så var det massor med sand i hinken.
        hur gör alla med blästersand för att undvika det?

        mvh Axel

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          slänger upp en liten bild.

          klaga nu inte på att utblåset ser lite knasigt ut.

          det skall modifieras inom kort.
          Bifogade filer
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #20
            Ursprungligen postat av axeisi
            samma här "matte159"

            jag startade upp mitt 240 liter för en vecka sedan och måste nu göra ett vattenbyte. men det är mitt första kar med blästersandbotten (02-1mm) och jag testade häromdagen lite med häverten men det sa "slurk" så var det massor med sand i hinken.
            hur gör alla med blästersand för att undvika det?

            mvh Axel

            Sänk slangen sakta mot bottnen och stoppa när skiten börjar sugas in. Skit är lättare än sand. Efter ett tag kommer du att lära dig ungefär hur långt ovanför du behöver hålla slangen. Jag har rådasand, men så stor skillnad kan det inte vara. Ungefärligt avstånd från sanden är väl ca. 2-3cm.

            Lycka till!!!
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #21
              Ursprungligen postat av Kensa
              slänger upp en liten bild.

              klaga nu inte på att utblåset ser lite knasigt ut.

              det skall modifieras inom kort.

              Det ser bra ut, men jag tycker att du ska ha lite mer växter framför pumpen. Alla på sidan kommer säkert igång och växer så att det knakar snart, men framför så kommer det att ta lååång tid innan lådan täcks för. Rätta mig om jag har fel...
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av matte159
                Det ser bra ut, men jag tycker att du ska ha lite mer växter framför pumpen. Alla på sidan kommer säkert igång och växer så att det knakar snart, men framför så kommer det att ta lååång tid innan lådan täcks för. Rätta mig om jag har fel...
                din tanke är helt rätt.

                det är som så att jag imrogon ska hämta en hel hög med växter hos min "hovleverantör". Dessa nya plantor skall ner i det gamla 240 liters.

                Från 240 liters plockar jag en större skog av vallesneria, vilka planteras runt hela pumpen samt på ett par ställen runt de stående rötterna, vidare kommer det i sändningen från hovleverantören ett gäng med Cryptocoryne beckettii
                som skall ner i karet runt rötterna.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  #23
                  Det låter bra! Längtar efter blider! Jag har en supersnygg bild i huvudet som bu har målat upp åt mig. Hoppas att det blir så som jag föreställer mig!!!
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #24
                    vill också se bilder

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      ska hämta en gäng med växter som skall ner i 240:an, då åker det upp en HÖG med växter från 240 -> 222.......sedan tar vi bilder....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #26
                        Hej!
                        Det var ett tag sedan det skrevs här! Har det hänt något nytt? Har du bilder?
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          bilder kommer inom kort.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...