222-uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    222-uppstart

    Hubba !

    Om det räknas som större projekt eller inte, låter jag andra avgöra.

    Men hur som haver, jag är på G att starta upp ett 222 liters.

    Karet köptes begagnat för kanske 3 månader sedan. Det har stått i förrådet hela tiden.

    Planen har varit att dra igång detta kar någon gång framåt vårkanten.

    Ställning beställdes hos svågern.

    Planen för invånare var dvärgciklider + levandefödare.

    Och då renodlade vildformer av platys/mollys/svärdbärare.

    Men så fick frugan helt plötsligt guppybebisar när jag var på resa i Asien.
    Och de fick jag inte mata mina scalarer med. Utan de skulle defenitivt överleva och frodas.

    Tyckte hon iaf.....och chefen bestämmer.......

    Så, nu blev det akut med karet.

    Ställningen kan vi inte vänta på. I helgen så köptes det in 6 st metallben på IKEA. Samtidigt köptes det en skiva. Allt skruvades ihop, och bultades i väggen med diverse kraftvinklar. Blev stabilt som f-n.

    Förra veckan la jag order på diverse cirk pumpar till det planerade egenbyggda innerfiltret, hovleverantören fick order på filtermatrial, skifferskivor inhandlades, växter beställdes, Biltema fick besök och sålde lite sand till mig.

    Närmaste dagarna skall jag:

    1) Komma ihåg att ta bilder så jag kan lägga upp här.
    2) Tvätta karet.
    3) Beställa täckglas.
    4) Beställa lysrör.

    Keep you posted.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    Kul!!! Det är skitsnyggt med dvärgciklider och sådant från Syd-Amerika. Hade jag inte velat ha Tanganyika så hade det blivit ett SA för min del också. Det jag har svårt för är växter, hur jag än gjorde så överlevde de inte i mitt 222L innan det blev ett Tanganyika men i mitt 63L frodas de. Jag kan inte fatta vad jag gjorde för fel. Kanske för dåligt ljus (2*30W)

    Lycka till och jag ser fram emot bilderna
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av matte159
      Kul!!! Det är skitsnyggt med dvärgciklider och sådant från Syd-Amerika.
      Som sagt var, det var planen....men så fick frugan för sig att guppybebisarna skulle överleva....så nu blir det ett guppykar......

      Kommer att dratta ner lite mollys/platys och någon mal oxå.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        Som sagt var, det var planen....men så fick frugan för sig att guppybebisarna skulle överleva....så nu blir det ett guppykar......

        Kommer att dratta ner lite mollys/platys och någon mal oxå.

        Men Guppy är ju också från SA och vill du ha lite mer färg i karet så kan du ju alltid satsa lite på dem, Neoner och Dvärgciklider. 222l är ju ändå ganska stort för enbart en sort om du inte ska ha stooora mängder. Jag vet dock inte hur det är med Cikliderna, men att fylla ett 222L med Guppy... Iofs så kan det ju bli ganska mäktigt det med. Hade jag varit du så hade jag fortsatt med planen om Dvärgciklider och skitit i Platy och Molly. Jag är dock inte så orienterad i SA, men jag TROR att det skulle funka helt ok.

        Hur du än gör så kommer det säkert att bli jätte-häftgt.
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av matte159
          Men Guppy är ju också från SA och vill du ha lite mer färg i karet så kan du ju alltid satsa lite på dem, Neoner och Dvärgciklider. 222l är ju ändå ganska stort för enbart en sort om du inte ska ha stooora mängder. Jag vet dock inte hur det är med Cikliderna, men att fylla ett 222L med Guppy... Iofs så kan det ju bli ganska mäktigt det med. Hade jag varit du så hade jag fortsatt med planen om Dvärgciklider och skitit i Platy och Molly. Jag är dock inte så orienterad i SA, men jag TROR att det skulle funka helt ok.

          Hur du än gör så kommer det säkert att bli jätte-häftgt.

          Invånarna kommer att bli endlers(18 st), mollys(6 st), platys (3 st), malar (4-6 st).

          Blir det för mycket yngel (som jag inte lyckas håva upp och mata scalarerna med) så drattar jag ner lite bolivianska fjärilar.

          lägger upp lite bilder.

          en bild som visar karet på ställningen, även en bild under karet där man ser bultningen in i väggen.

          några bilder på skiffern som skall skäras till, silikonas ihop till en filterkammare, samt överblivet skiffer skall limmas ihop till ett gäng grottor.

          tittar man noga ser man markeringarna var skiffern skall skäras.

          själva skärningen görs ikväll av grannen.

          får se om jag hinner silikona något sent ikväll.
          Bifogade filer
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Glömde kanske nämna att den där vita plattan som syns i mitten på karet är en en frigolitplatta som filtret skall vila på.

            Alltså, filtret skall stå i mitten på karet.

            Anledningen till detta är att man kommer att se lika mycket in i karet från sidorna som framifrån, därmed så vill jag ha filtret så långt ifrån insynet...ergo...mitten.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              Glömde kanske nämna att den där vita plattan som syns i mitten på karet är en en frigolitplatta som filtret skall vila på.

              Alltså, filtret skall stå i mitten på karet.

              Anledningen till detta är att man kommer att se lika mycket in i karet från sidorna som framifrån, därmed så vill jag ha filtret så långt ifrån insynet...ergo...mitten.

              Det låter spännande... Ska du då gömma det med växter, eller hur hade du tänkt?
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Det är helt rätt, det kommer att stå en hel skog med vallesneria framför och på sidorna av filtret.

                lägger upp lite bilder från silikonandet igårkväll.

                man ser på bilderna var intagen är rättså långt ner, trekantiga hål, grannen vägrade att borra runda hål i skiffern, var tydligen komplicerat enligt honom.

                man ser även vart utblåset skall ligga någonstans, även det med ett trekantigt hål.

                Upptäckte igår att jag hade gjort en tankegroda modell större.
                Tanken var ju att ha filterkammaren i mitten. Alla ritningar på hela designen av karet var med den förutsättningen. Kom på igår efter silikonandet att där sitter ju ett stag i mitten. sätter jag kammaren under det staget, så kommer jag inte ner i kammaren, får inte ner vare sig filtermatrial eller pumpar......

                SUUUUCK.....fick sätta det lite till höger......nåja...you can´t win all the time...

                idag skall det inhandlas lysrör och filtermattor.

                accumelerade kostnader fram tills nu:

                Akvarium: 250
                Ramp: 100
                Sand: 100
                Skiffer: 22 (bauhaus har fortfarande inte fattat att de säljer provplattor
                billigare är när man köper hela paket.....)
                Silikon: 59
                Pumpar: 278

                Lysrören kommer att kosta 255, filtermattan 175.

                Summa totalt för hela bygget: 1239 svenska pesos.

                Tycker jag är ett hyfsat bra pris på ett 222 liters.

                Ja, växter har jag redan, brandskattas från andra kar, fisk har jag oxå, brandskattas även de från andra kar.
                Bifogade filer
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  #9
                  Det ser ju skitbra ut!!!! Menar du att du köpte akvariet för 250 spänn? Isf var det verkligen ett superköp.

                  Jag tänkte bara...
                  Har du några hål eller liknande på sidorna så att vatten även kan ta sig in i "pumpgömman"? Efter bara en snabb titt så tror jag inte att jag såg något. Små springor + filtervadd så kommer inte fiskarna i häller. Du kanske har tänkt på något ännu bättre än vad jag föreslog nu .

                  Ska du ha mycket rötter, växter och sten i? Jag föredrar antingen MYCKET DUNKLA eller MYCKET ÖPPNA. Självklart blir ju också mellanting också bra, men den dunkla, lite mystika stämningen som blir i karet är så häftig. Själv har jag dessa kontraster. I mitt 63L-(SA) ser man knappt in och i mitt 222L-Tanganyika är helt öppet.
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • matte159
                    • March 2007
                    • 1147

                    #10
                    Oj då... Nu såg jag insuget
                    Mvh
                    Mathias
                    Fotoalbum

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      lägger upp lite mer bilder.
                      sanden har kommit ner i karet.
                      har sandat "framsidan" på filterkammaren.
                      Lagt i lite smörötter + lite skiffersten.
                      Idag skall det inhandlas lysrör.
                      Bifogade filer
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        jag hajar inte riktigt... var ska pumpen sitta?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          jag hajar inte riktigt... var ska pumpen sitta?
                          Det är inte helt lätt att förstå.

                          Pumpen sitter längst upp, inne i filtret.

                          När bilderna togs hade jag inte fått pumpen.

                          Nu sitter den på plats.

                          Hoppas jag kan fota och lägga in bilder ikväll.

                          Det går nu ett gäng mollysar + endlers i karet.

                          Inte en tillstymmelse till nitrit. Det verkar funka med att ta ca 100 liter gammalt vatten från ett annat kar, plus en massa filtergojs från det gamla karets filter.

                          Vidare så tyckte jag att det blev lite dålig cirkulation i karet. så jag kopplade in en liten cirkump som sitter utanför filtret. Blev klart bättre.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            här är pumpen

                            Ursprungligen postat av åheim
                            jag hajar inte riktigt... var ska pumpen sitta?
                            bild på pumpen inne i kammaren.
                            Bifogade filer
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • matte159
                              • March 2007
                              • 1147

                              #15
                              Är karet igång än? När ska du ha växter?
                              Jag är jätte nyfiken. Det ser jättebra ut än så länge, tycker jag!!!
                              Mvh
                              Mathias
                              Fotoalbum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...