Nybörjare tar nästa steg med SA biotop.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #16
    Om vi håller oss till dom fiskarna du senast har nämnt så hamnar vi ju i alla fall i området av dom norra regionerna och kan väl försöka hitta ett lämpligt område där att utgå ifrån. Har du någon idé eller tanke på lämplig ort att utgå ifrån när det gäller ditt tema?
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #17
      Biotoper med fiskar och væxter från samma område ær mycket spænnande!
      Du kunde exempelvis vælja Peru och ha Kakaduaciklid (eller någon annan apisto från Peru. Det finns massor av arter dær. Fråga om du ær intresserat i vilka) Pterofyllum altum "Peru" och någon Corydoras panda. Væxter ær svårara. Ofta står det bara vilket kontinent dom ær från, så det ær enklare att skippa væxterna

      Det finns massor av møjligheter. Fråga om du ær intresserat då ska jag prova att hjælpa
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Titta in i denna tråd för lite inspiration.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          Efter att ha försökt sätta upp två burkar med ren SA-biotop kan jag tala om mina erfarenheter, inga råd, bara erfarenheter

          Mitt första var ett 720 på åttitalet och nu på 2000 talet är det ett 400.

          1. Skaffa alla fiskar utom de stora först och låt de gå in sig ett par månader.

          2. Jag har haft Altum, Discus och Pterophyllum. Altum och Discus är jättehäftiga och hur fina som helst, men Pterophyllum leker regelbundet och har ett intressant förhållande till varandra. De är dessutom tåliga och billiga! Om man vill kan man utöka med någon av de andra senare.

          3. Tetror har jag haft i mängder och har fortfarande, tyvärr! När väl Skalarer och dvärgciklider börjar leka och får frisimmande yngel, så sitter man framför rutan och svär ve och förbannelse över dessa f*rbannade tetror som snor yngel. Kan rekommendera ett mindre antal Dolkstyngstetra och ett stim Vinkeltetra i det övre skiktet.

          4. Alger, de kommer förr eller senare, för det mesta förr. Det finns ingen effektivare algbekämpare än Siamesisk algätare! Första avsteget från SA. Men nöden har ingen lag!

          5. Växter, visst är det fint med Svärdsplantor! Men Vallisneria lär ju finnas i SA? Dessutom blir det lite fattigt utan en lite mer mörkare grön växt, där kommer Cryptocoryne in. Finns inte i SA biotopen, men hur många av de växter som finns i SA biotopen har vi till salu i svedala? Jag är helt övertygad om att det finns en växt som liknar Cryptocoryne i denna biotop, men den har inte hittat hit. Min personliga uppfattning är att jag skapar en miljö som ska likna en SA biotop och då är det tillåtet att ta till växter som vi har tillgängliga. Andra avsteget från ren SA.

          Finns säkert många som har synpunkter på detta, men det är helt ok jag har inget facit
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Ramzon
            • February 2007
            • 15

            #20
            Vilken aktivitet det har blivit. Mycket intressant! Det verkar som det bästa är att vika lite från en "ren" SA biotop. Det gör mig ingenting så sett då det bara är mitt andra kar. I mitt gamla kar så följde det med 5st, som dom förr ägarna sa, svarta neontetror. Men när jag haft karet ett tag och aldrig haft några större problem med alger så började jag kika lite på "den svarta neontetran". Vadfan tänkte jag, den är ju inte alls lik den sorten som det påstods vara . Det visade sig att det var 5st flyingfox/falsk siamesisk algätare. Hehe. Mycket bra fisk när det gäller att hålla karet rent, och då kan jag ju bara fantisera om hur bra den äkta är

            Tack för alla kommentarer och tips! Behövs verkligen!

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #21
              Otocinclus lær också vara bra algætare och dom ær från SA
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #22
                Du fuskar c90368 Allt ska vara Sydamerikansk
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  Ursprungligen postat av Ramzon
                  då kan jag ju bara fantisera om hur bra den äkta är
                  Kolla in den här tråden.

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjaer
                    Du fuskar c90368 Allt ska vara Sydamerikansk
                    Yes, jag fuskar men med hedern i behåll. Än så länge har det inte kommit hem någon SA inspektör och inverterat mina burkar Det är jag som ska trivas med dem. Känns det inte bra att ”fuska” ska man definitivt inte göra det.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #25
                      Det var bara ett skæmt. Klart att inte alla fiskar behøver vara från SA om man inte vill
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjaer
                        Det var bara ett skæmt. Klart att inte alla fiskar behøver vara från SA om man inte vill
                        Jasså Jag trodde att du satt och väntade på SA inspektören

                        Men faktum är att vissa vill ha ren biotop och det är helt ok, men jobbigt.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • gäddmannen
                          • June 2007
                          • 61

                          #27
                          hehe.. för typ 7 år sen frågade min sambo vad ja önsakde mig när jag fyllde år, ja svarade fiskar vore ju trvligt. varpå hon åkte iväg till en zoohandlare och köpte en skål + två st scalarer som han sa "skulle trivas som fisken i vattnet" och att dom inte blir så stora. hm... vi som inte ens hade satt foten i en zoobutik vid den tiden. lyckligt vis har den butiken gått i KK

                          Kommentar

                          Arbetssätt...