Nybörjare tar nästa steg med SA biotop.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramzon
    • February 2007
    • 15

    Nybörjare tar nästa steg med SA biotop.

    Äntligen är det dags att byta upp sig. Har fått sålt mitt gamla 64l sällskapskar och är nu på jakt efter ett som klarar 250-350 liter vatten .

    Detta är tänkt att bli en projekttråd av en nybörjare till andra nybörjare som är redo att ta nästa steg. Skall försöka dokumentera och skriva så mycket som möjligt om denna resa.

    Here we go.

    Jag har efter en del tankeverksamhet beslutat mig för att starta upp ett Sydamerikanskt biotop kar. Var först och sneglade lite åt asientema men efter lite funderingar skall jag ta det senare i livet när jag besitter lite mera kunskap

    Det jag vet i dagsläget är att jag skall ha ett kar på ca 250-350 liter. Letar för fullt efter ett begagnat i fint skick för inte allt för dyr peng. Antingen blir det en btn bakgrund eller en egengjordkopia, beror på ekonomin samt om jag känner mig på "fixarhumör"

    Växter samt bottenmaterial är ännu inte bestämt. Håller på att läsa mig berusad av information just för tillfället för att kunna macha med dom fiskar jag har tänkt.

    Fiskar jag har tänkt som det ser ut just nu:

    Kardinaltetra:
    Ett lagom stim beroende på hur stort karet blir. Kardinaltetran samt rödmunstetran hade jag tänkt fördela jämt för att få två stycken vackra stim. Lutar åt 25-30st i varje stim om det är lagom.

    Rödmunstetra:

    Se ovan

    Scalare:
    Trevlig art som jag varit intresserad av sedan jag köpte det första karet. Jag köpte även mitt 64l begagnat och då följde det med två scalare. Dock trivdes dom ju verkligen inte i 64l så efter att försökt skänka bort dom utan resultat var jag tvungen avv ha ihjäl dom, klarade inte av att se dom så "oroliga" som dom såg ut att vara i det karet. Synd att dom förra ägarna inte tog reda på information om dom innan dom skaffade dom

    Iaf hade jag tänkt fyra stycken till 350l, det borde väl fungera?

    Kakaduaciklid:

    Störtskön fisk som jag sneglat efter ett tag, hehe. Hade tänkt mig 2-3 honor samt en hane.

    Det är dom arterna som är spikade till 90%. Skall även tillkomma mal samt någon algätare. Vet dock inte vilka arter som lämpar sig riktigt än. Tips mottages varmt!

    Det var alltså min statusrapport för nu. Tar gärna emot tips, förslag och åsikter om mina val än så länge. Gärna rekomendationer på växter då jag inte har jättekoll på det än, men jag läser för fullt. Men lite hjälp på vägen är aldrig fel

    Uppdateringar

    Trevlig kväll!
    Senast redigerad av Ramzon; 13 November 2007, 20:13.
  • Oneway
    • January 2007
    • 285

    #2
    Skalarerna kan äta dina tetror så du är medveten om det.
    Sen skulle jag valt en sorts tetror och tagit ett stort stimm av dem istället.
    Rödmun ska tydligen vara bra på att stimma.
    Någon sorts pansarmal kanske? Dessa är också stimfiskar.
    Kanske någon bilbuk också som simmar längts upp i akvariet
    Senast redigerad av Oneway; 13 November 2007, 20:32.
    Projekt Asien

    Kommentar

    • Ramzon
      • February 2007
      • 15

      #3
      Jo, det är jag medveten om . Men dom som följde med när jag hade 64l karet lämnade mina tetror i fred, men det kan ju berott på att dom inte trivdes för 5 öre i det karet. Men som du säger kanske det är vettigare att köra på ett stort stim av antingen rödmunnen eller kardinalen. Jag vill helst ha rödmunstetran för jag har hört så mycket om den, att den stimmar så bra osv. Dock så tycker tjejen att den är jätteful så vi får väl se

      För om man då kör ett stort stim så borde det ju bli ganska bra att kompensera med ett litet stim pansarmalar på 10-15 stycken om det räcker? Hade orange pansarmal i mitt gamla kar och tyckte mycket bra om den. Kanske skulle fungera?

      Kommentar

      • Oneway
        • January 2007
        • 285

        #4
        Ursprungligen postat av Ramzon
        Jo, det är jag medveten om . Men dom som följde med när jag hade 64l karet lämnade mina tetror i fred, men det kan ju berott på att dom inte trivdes för 5 öre i det karet. Men som du säger kanske det är vettigare att köra på ett stort stim av antingen rödmunnen eller kardinalen. Jag vill helst ha rödmunstetran för jag har hört så mycket om den, att den stimmar så bra osv. Dock så tycker tjejen att den är jätteful så vi får väl se

        För om man då kör ett stort stim så borde det ju bli ganska bra att kompensera med ett litet stim pansarmalar på 10-15 stycken om det räcker? Hade orange pansarmal i mitt gamla kar och tyckte mycket bra om den. Kanske skulle fungera?
        Det är en chansning med tetrorna men det vet du ju om iallfall
        Ett stimm pansarmalar är fint och kommer nog funka kanon.
        Lycka till.
        Projekt Asien

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #5
          Ursprungligen postat av Ramzon
          Äntligen är det dags att byta upp sig. Har fått sålt mitt gamla 64l sällskapskar och är nu på jakt efter ett som klarar 250-350 liter vatten .
          Ha! Det vet jag var det slutar. Letade själv efter ett i samma storlek, slutade på 540 liter istället. Men det kanske bara är jag.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            någon rasbora kanske är ett alternativ ifall tetrorna inte känns helt 100?
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Ramzon
              • February 2007
              • 15

              #7
              Tänkte att man kanske byta ut scalarna mot diskus istället? För dom skall väl ändå låta mina tetror vara ifred . Kikade lite på rasbora men det är ju en asiatisk art vilket inte passar i mitt Syd Amerika kar Tack för tipset dock!

              Efter lite förslag och tänkande ser det numera ut såhär:

              Rödmunstetra/kardinaltetra, någon av dom.
              Diskus/scalare. Kanske tar diskus istället då eftersom att det är en chansning att ta scalarna.
              Kakaduaciklid.
              Orange pansarmal.

              Vad tycks om den uppsättningen?

              Kommentar

              • Nighthawk
                • September 2006
                • 52

                #8
                Om du vill prova scalarer igen.

                Ett sätt att göra det på är att du köper dina tetror (mindre fiskar)
                först och låter de gå i akvariet en tid.

                Sedan köper du scalarerna dock ej fullvuxna naturligtvis.
                Då vänjer de sig vid att tetrorna "tillhör" akvariet.

                Men om du börjar med scalarer så är risken stor att de blir mat.
                Allt som kommer ned i akvariet är ju oftas mat.
                Scalaren är lite av en rovfisk. Så skenet bedrar kan man säga, med tanke på att de är lite lugna.

                Själv gjort så många gånger.

                Ha d...

                Kommentar

                • Lilibet
                  • June 2007
                  • 346

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ramzon
                  Tänkte att man kanske byta ut scalarna mot diskus istället? För dom skall väl ändå låta mina tetror vara ifred . Kikade lite på rasbora men det är ju en asiatisk art vilket inte passar i mitt Syd Amerika kar Tack för tipset dock!

                  Efter lite förslag och tänkande ser det numera ut såhär:

                  Rödmunstetra/kardinaltetra, någon av dom.
                  Diskus/scalare. Kanske tar diskus istället då eftersom att det är en chansning att ta scalarna.
                  Kakaduaciklid.
                  Orange pansarmal.

                  Vad tycks om den uppsättningen?
                  Läser och följer den här tråden med intresse!

                  Funderar på algätare, är någon av de fiskar du valt bra algätare?

                  Vad gäller växter är det nog bra att ta några snabbväxande i början åtminstone, så du inte får för stort algproblem. Men jag är inte så bra på sorter, utan överlämnar det åt växtexperterna här inne . Hade dock Limnophila ett tag i mitt lilla kar för att vinna över algerna, och det fungerade bra tyckte jag. Men mina svärdbärare (eller var det tetrorna?) nafsade för mycket på dem, så jag bytte.
                  Den som har flest saker när han dör vinner!

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ramzon
                    Tänkte att man kanske byta ut scalarna mot diskus istället? För dom skall väl ändå låta mina tetror vara ifred . Kikade lite på rasbora men det är ju en asiatisk art vilket inte passar i mitt Syd Amerika kar Tack för tipset dock!

                    Efter lite förslag och tänkande ser det numera ut såhär:

                    Rödmunstetra/kardinaltetra, någon av dom.
                    Diskus/scalare. Kanske tar diskus istället då eftersom att det är en chansning att ta scalarna.
                    Kakaduaciklid.
                    Orange pansarmal.

                    Vad tycks om den uppsättningen?

                    visste inte ens att dom var asiatiska hehe, sry
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Oneway
                      • January 2007
                      • 285

                      #11
                      Finns väl en viss risk att diskusarna tar tetror med?
                      Projekt Asien

                      Kommentar

                      • hambli
                        • December 2004
                        • 508

                        #12
                        Ursprungligen postat av Oneway
                        Finns väl en viss risk att diskusarna tar tetror med?
                        ja men då får dom vara bra små. Mina var aldrig äns intresserade av mina fullvuxna kardinaltetror.
                        Men om man har ännu mindre så kanske dom slinker med

                        Kommentar

                        • Ramzon
                          • February 2007
                          • 15

                          #13
                          Angående tetraätande diskus så tänkte jag ju först dra igång karet utan fisk, sedan börja med tetror för att sedan köra vidare med resten av fisken. Så tetran bör vara "stor" nog att överleva diskusen .

                          Var inne hos en lokal zooaffär idag och kikade lite på växter, men det gick inget vidare. När jag förklarade för säljaren att jag skulle starta upp ett sydamerika kar med tillhörande fisk så fick jag följande svar.

                          -Ja, det är ju.... *mummelmummel*. Titta lite och se vad som ser bra ut.

                          Så jag tänkte kika in hos en "expert" nästa gång istället för att få någon som mummlar ett svar när denne inte vet .

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ramzon
                            Växter samt bottenmaterial är ännu inte bestämt. Håller på att läsa mig berusad av information just för tillfället för att kunna macha med dom fiskar jag har tänkt.
                            Hur berusad har du blivit nu då?

                            Ursprungligen postat av Ramzon
                            Var inne hos en lokal zooaffär idag och kikade lite på växter, men det gick inget vidare. När jag förklarade för säljaren att jag skulle starta upp ett sydamerika kar med tillhörande fisk så fick jag följande svar.

                            -Ja, det är ju.... *mummelmummel*. Titta lite och se vad som ser bra ut.

                            Så jag tänkte kika in hos en "expert" nästa gång istället för att få någon som mummlar ett svar när denne inte vet .
                            Vilka växter anser du ska finnas i ett akvarium med ett tema som ska efterlikna sydamerika? Sydamerika är fasansfullt stort och om man ser till amazonasfloden enbart så finns där en fasligt stor mängd fiskar och växter men alla dessa finns inte på ett och samma ställe... för att få ett riktigt "tema" så lär man begränsa sig till en mycket mindre yta och endast se till vilka växter och djur som finns i det valda området eller välja område efter vilken sorts fisk man vill ha.

                            Jag förstår säljaren mycket väl om han började mummla och muttra... vill man ha ett speciellt tema så är det endast man själv som kan besitta kunskapen om det tema man har valt... SA är som sagt FASLIGT stort...
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • Ramzon
                              • February 2007
                              • 15

                              #15
                              Jo, men någon rekomendation borde man få när man rabblat upp fisksorterna man skall ha. Kommer jag in i en affär så vill jag ju få lite expertishjälp, jag jobbar själv inom handeln och det är väldigt ofta kunder kommer in utan att veta exakt vad dom är ute efter. Då diskuterar man fram och tillbaka med kunden och rekomdenderar olika produkter. Men jag förstår din tanke, SA är stoooort

                              Kommentar

                              Arbetssätt...