450L akrylakvarie med Pentairfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #31
    Ursprungligen postat av Whistler84
    Har även fått prisförslag på lysrampen T5 4Tube-1000 som diskuterades ovan, den kommer gå på 1575kr inklusive frakt, så det lutar åt att jag tar den.
    Det är nästan snuskigt billigt för en ramp av den typen tycker jag, man kanske skulle köpt något liknande istället för att byggt själv .
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Plupp
      • January 2005
      • 94

      #32
      Ursprungligen postat av Whistler84
      Igår hittade jag till en mycket trevlig butik jag inte hade en aning om existerade!
      Aqualife ligger på Torpa, inte långt från där jag bor, och herren som jobbade där var mycket trevlig och verkade förstå min entusiasm på ett helt annat sätt än vad jag är van vid från övriga zoologiska affärer i Jönköping.

      Vi diskuterade eventuellt inbyte av mina slöjstjärtar, och det lutar åt att jag kommer göra en Sydamerikansk biotop med början på skalarer. Förslag på lämpliga fiskar i övrigt och underarter på skalarer som är fina mottages tacksamt.

      Har även fått prisförslag på lysrampen T5 4Tube-1000 som diskuterades ovan, den kommer gå på 1575kr inklusive frakt, så det lutar åt att jag tar den.
      Undersök först om andra T5 rör passar i T5 8tube-1000. Längden på 39 watts rören som följer med är 850mm, och andra T5 39 watts rör är 860mm. Hade själv problem förut när jag hade en T5 armatur, som jag hade köpt på Ebay med 2st 28watts rör med en längd på 1150mm. Dom enda som hade den typen av rör var Aquastyle, och bara ett rör att välja mellan. Man vill ju ha lite mer rör att välja på.
      Eller?
      /M
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        • April 2002
        • 1103

        #33
        Ursprungligen postat av firefox75
        Grymt bra bilder.

        Whistler84...nu har jag också beställt akryl...så nu ska här byggas.
        Första bygget blir 150*60*60...dock så glömde jag fråga vilket lim man ska använda?
        Har du några förslag?
        Kul! Hur mycket gick akrylen på till det akvariet?
        Malmö Akvarieförening
        no hope, no harm, just another false alarm

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #34
          Fick det billigt eftersom jag fixade deras datapark med lagerhantering.
          Gav endast 800kr för allt...
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #35
            Ursprungligen postat av firefox75
            Skalarer i ett sådant stort kar?

            Jag skulle nog kört på festae eller kanske trimac o sen urau.

            Eller kanske någon jordätare o sen chokladciklid och sen flaggciklid.
            Har kollat runt lite på förslagen du gav och det känns inte riktigt som min grej. Festae är visserligen rätt fina, men artbeskrivningen om den här på Zoopet är ju inte direkt mild. De andra känns helt enkelt inte som fiskar för mig, gillar inte utseendet direkt.

            Varför skulle mitt kar vara för stort för skalarer? De flesta rekommenderar ju akvarier högre än 45cm för att skalarernas fenor ska ha utrymme att växa obehindrat. 60cm borde väl då vara precis lagom?

            Ursprungligen postat av Plupp
            Undersök först om andra T5 rör passar i T5 8tube-1000. Längden på 39 watts rören som följer med är 850mm, och andra T5 39 watts rör är 860mm. Hade själv problem förut när jag hade en T5 armatur, som jag hade köpt på Ebay med 2st 28watts rör med en längd på 1150mm. Dom enda som hade den typen av rör var Aquastyle, och bara ett rör att välja mellan. Man vill ju ha lite mer rör att välja på.
            Eller?
            Jag har kollat runt efter datablad på lysrampen men inte hittat någon info, så jag har skrivit ett mail till Aquastyle för att kolla för säkerhets skull. Tack för varningen! Precis som du säger vill man ju kunna byta rör.

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #36
              Här har vi nästa steg i planeringen.



              Inredningen kommer se ut ungefär som på bilden. Vilka växter jag ska ha är inte riktigt bestämt, men jag vill ha fria simytor på främre delen av akvariet. Tanken är att två tredjedelar av botten ska vara täckt med finkornigt vitt kalkstensgrus, medan bakre tredjedelen ska vara finkornigt svart grus vari växterna är planterade.

              För att gruset inte ska blandas så sätter man en tunn plexiskiva vinkelrätt på en annan plexiskiva så att det blir en avdelning som hålls på plats av gruset som ligger ovanpå.

              Bakom växterna skall en ljusslinga med UV-dioder ligga som nattbelysning som belyser underifrån.

              När jag funderar vidare så skulle det vara kul med fiskar som har uteslutande svart eller vit färg som majoritet, och på så sätt få ett färgtema i akvariet. De färger som då finns, t ex det gula i en svartvit skalar, kommer lysa extra mycket.

              Eller ska man göra tvärt om, och köra två tredjedelar svart grus?

              Eventuella stenar och rötter tillkommer naturligtvis.
              Senast redigerad av Whistler84; 10 November 2007, 17:49.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #37
                Om du ska ha skalarer kör på altum och spetsnos skalarer.
                Eller kanske leopard skalarer(skalarer med leopardmönster)

                Annars om du vill lämna skalarer så kör på diskus
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #38
                  Ursprungligen postat av Whistler84
                  Här har vi nästa steg i planeringen.



                  Tanken är att två tredjedelar av botten ska vara täckt med finkornigt vitt kalkstensgrus,


                  .
                  Kalksten = högt PH värde. Skalarer = PH 7 eller lägre. Sen jag sänkte mitt PH till 6,9 med hjälp av CO2 så möglar inte rommen för Skalarerna längre.

                  Altum = en av de häftigaste och snyggaste fiskar som finns.
                  Pterophyllum = regelbunda lekar och i bästa fall yngelvårdande föräldrar med yngel.

                  Det är bara att välja
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Aquastyle
                    • August 2006
                    • 126

                    #39
                    Angående olika längder på T5 rör:
                    Det beror på att olika tillverkare av någon dum anledning specificerar antingen med eller utan stiften.
                    Därmed kan det slå på 10-16mm beroende på vart man checkar.

                    Håller man sig till standardstorlekarna, t ex High Output, 39 watt, så är de alltid lika långa. (Om inte så är något fel)

                    Kommentar

                    • Whistler84
                      • November 2007
                      • 850

                      #40
                      Den mängden kalkstensgrus jag tänkt använda var tydligen försumbar i avseendet pH-värdeshöjning enligt försäljaren i butiken. Men å andra sidan vill han ju... sälja.

                      Altumskalarer har jag verkligen funderat över, de verkar tokgrymma! Är de svåra att få tag på?

                      Här är ett mail jag fick idag från Aquastyle.se:

                      Hejsan Jonas!

                      elarm säljer billigast larm för privat bruk och små företag. Larm utan månadskostnad. SMS avisering. Larmet ringer upp användaren. IP-kameror, övervakningskameror, NVR server, Bitvision, Longse, Herospeed, PGST, fisheye kamera, 8 mp, 5mp, megapixlar, megapixels. Trygg familj. Tryggt hem. Lättförståeligt. Svensk manual.

                      Specifikationen har även en sida 2. Kanske behöver du uppgradera din Adobe PDF reader? Hos oss syns sid 2 ok.

                      Rören i 1000mm varianten är standard 39 watt rör. Dvs High Output - det man vanligast använder för akvarium.
                      De finns från alla de stora tillverkarna. ATI, Osram, Aquarelle etc etc. Så hitta "andra märken av rör" är inga problem.
                      De som följer med är ren bonus - de har bra ljusstyrka - men spektrat kanske inte är det bästa, speciellt för saltvatten. Då vill man nog ha ett par av dem lite blåare.
                      Men prova dem och se om du vill byta ett par av dem senare kanske, mot andra färgtemperaturer...
                      Vi sänder med dem för att det bara kostar oss ett par tior extra, så det vore dumt att låta bli.

                      Säg till om det är ngt mer du undrar så ska jag försöka hjälpa dig!

                      Med glada hälsningar / Fredrik
                      Maken till trevligt bemötande får man leta efter.

                      Kommentar

                      • Plupp
                        • January 2005
                        • 94

                        #41
                        Ursprungligen postat av Aquastyle
                        Angående olika längder på T5 rör:
                        Det beror på att olika tillverkare av någon dum anledning specificerar antingen med eller utan stiften.
                        Därmed kan det slå på 10-16mm beroende på vart man checkar.

                        Håller man sig till standardstorlekarna, t ex High Output, 39 watt, så är de alltid lika långa. (Om inte så är något fel)

                        Tänkte bara på 15, 28, 35watts rören som du säljer. Det är ingen standardstorlek på rören + att jag inte hittar någon annan som säljer 15, 28, 35watts T5 rör i Sverige än hos dig.
                        Vad jag vet, men rätta mig om jag har fel
                        /M
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

                        Kommentar

                        • Whistler84
                          • November 2007
                          • 850

                          #42
                          Fick äntligen igång databladet för 4Tube-1000.

                          Noterade där att 4Tube-1000 är den enda i serien som har HO (High Output), medan de andra har HE (High Efficiancy). Vad är skillnaden? Vad gör det för praktisk skillnad för mig som akvarist?

                          Är det alltid bättre att köra T5 än T8? Som jag förstår det så innebär det smalare rör med samma lysförmåga och lägre energiförbrukning, eller har jag fel?

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            #43
                            Den mängden kalksten du tänker ha enligt bilden kommer definitivt påverka pHt i vattnet.
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #44
                              Ursprungligen postat av Whistler84
                              Fick äntligen igång databladet för 4Tube-1000.

                              Noterade där att 4Tube-1000 är den enda i serien som har HO (High Output), medan de andra har HE (High Efficiancy). Vad är skillnaden? Vad gör det för praktisk skillnad för mig som akvarist?

                              Är det alltid bättre att köra T5 än T8? Som jag förstår det så innebär det smalare rör med samma lysförmåga och lägre energiförbrukning, eller har jag fel?
                              T5 innebär ENBART att du får mer watt per meter, dvs 1m T5 har högre watt än 1m T8, inget annat.

                              Edit: Möjligtvis att det kan vara ett annat spektrum, men det har mer med tillverkaren att göra än att det är T5.
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • Whistler84
                                • November 2007
                                • 850

                                #45
                                Tack för svaren, MrLogic!

                                Jag har fortfarande inte rett ut det där med T5 och T8. Nog har ett 39W-rör i T5-format samma effekt som ett T8-rör specat till 39W? Och vad är det det är med HO och HE inom T5?

                                Enligt säljaren i butiken så skulle pH-värdesförändringen vara försumbar t o m om jag använde enbart det gruset. Antar att han har fel då... Men kan man göra något för att påverka det? Vattenbyte när det stått några dagar? Lägga i något annat som neutraliserar?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...