450L akrylakvarie med Pentairfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #16
    Ursprungligen postat av Whistler84
    Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

    Det där med värmaren ska jag kolla upp.

    Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

    De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?
    tycker en eheim 1250 är nästan lite klen, så den är inte för overkill. hittade inte länken med rampen, men ett bra riktmärke är runt 0.25-0.35W/l om man inte ska ha ett växtakvarium.

    Kul projekt det här, ska bli kul att följa =)

    Kommentar

    • Whistler84
      • November 2007
      • 850

      #17
      Hej, hambli! Kul att du hittat hit!

      Här är länk till lysrampen: http://www.akvarieshop.se/item_show.php?code_no=99951
      (varning för att länken maximerar fönstret)

      Räknar man 0,3 * 450 = 135 så får man att om man slår ut det över fyra rör så blir det 33,75W per rör. Kan man blanda rör med olika effekter, eller måste man ha samma typ av rör hela vägen igenom? Om det inte går att blanda så tror jag det kan gå med fyra stycken 39W, vilket blir nästan exakt 0,35W/l.

      Hur brukar det se ut med inlopp/utlopp när man kör pump och filter utanför akvariet? Jag har inte hittat något varken när jag surfat eller sökt på forumet. Vilka facktermer brukar man använda för externa filter?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #18
        Den rampen är gjord för 4st 30W T8 rör (rören är 90cm)
        Till en akryl tank skulle jag utan tvekan välja något snyggare och också mer energiekonomiskt (den rampen du länkar till har traditionella drosslar som alstrar mycket värme = energi = högre elkostnad)
        Något sådant är kanske: http://www.aquastyle.se/prod/div.htm (T5-armaturer längst ner på sidan)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Whistler84
          • November 2007
          • 850

          #19
          Tack för korrektionen, heeke!

          T5 4tube-1000 verkar rätt trevlig. Den är billigare än den första jag kollade på också. Något för kort kanske. Hur påverkas ljusläggningen i akvariet om armaturen är 30cm kortare än akvariet? Jag vill lägga rampen direkt på, alltså inte hänga upp den.

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Till dom ramperna finns ju "ben" som man sätter på akvarie kanten.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Whistler84
              • November 2007
              • 850

              #21
              Jo, det vet jag. Det stod ju. Det jag undrade över är hur ljuset lägger sig. Vill inte att det ska bli mörkt utåt kanterna för att rampen inte täcker hela akvariets bredd.

              Kommentar

              • Whistler84
                • November 2007
                • 850

                #22
                Här är lite bilder från "produktionen".

                Första bilden visar hur de två kortsidorna limmats på bakre plattan:




                Andra bilden visar ett steg i limning. Hade ingen tving som klarar 130cm, så det fick bli att sätta foten mot och trycka bäst man kunde. Klarar man 300kg i benpress så ska man väl klara hålla foten mot ett akvarie i dryga halvtimmen, eller hur?



                På andra bilden hade vi även lagt på frontsidan (som har stora ytan uppåt på bilden) som ett lock för att få lite stabilitet vid limningen och för att se hur det kommer se ut till slut.

                Det som väntar nu är att fylla ut de små ojämnheter i limningen som blev (tydligen blir det alltid det), med en liten spruta fylld med vääääldigt flyktigt lim som tar sig in överallt. Kvällen är med andra ord - som man säger - räddad.

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #23
                  Grymt bra bilder.

                  Whistler84...nu har jag också beställt akryl...så nu ska här byggas.
                  Första bygget blir 150*60*60...dock så glömde jag fråga vilket lim man ska använda?
                  Har du några förslag?
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • Whistler84
                    • November 2007
                    • 850

                    #24
                    firefox75: Kul! Du är snabb i vändningarna!

                    Limmet vi använde är något min kompis tagit med från jobbet. Vi använder två olika lim, där ett är trögflytande och används när man fogar ihop kanterna. Det andra är väldigt lättflyktigt (mycket tunnare än vatten) och sprutas in med kanyl i eventuella luftbubblor efteråt.

                    Vad beställde du för akryl? Vilken typ och tjocklek? Gällande limmet så kan nog företaget du beställde akrylen från hjälpa dig bättre än vad jag kan. Lycka till!

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #25
                      Ursprungligen postat av Whistler84
                      firefox75: Kul! Du är snabb i vändningarna!

                      Limmet vi använde är något min kompis tagit med från jobbet. Vi använder två olika lim, där ett är trögflytande och används när man fogar ihop kanterna. Det andra är väldigt lättflyktigt (mycket tunnare än vatten) och sprutas in med kanyl i eventuella luftbubblor efteråt.

                      Vad beställde du för akryl? Vilken typ och tjocklek? Gällande limmet så kan nog företaget du beställde akrylen från hjälpa dig bättre än vad jag kan. Lycka till!
                      du har väl kolla upp vad som är i limmet, så de inte är antimögel ämnen i det. då blir det inte så roligt.

                      men bilderna på limningen såg bra ut

                      Kommentar

                      • JaXxS
                        • December 2003
                        • 251

                        #26
                        när man limmar akryl så använder man acrifix. finns rätt många varianter av det. vissa kräver uv ljus för att torka o vissa andra inte
                        Du e n00b

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #27
                          JaXxs- ska kolla runt lite på dessa limmer då.

                          Whistler- jag kör med 15mm precis som du.
                          Kommer dock att ha bondplåts ram runt som är 3mm tjockt samt två längsgående förstärkningar.
                          Gällande vilken typ av akryl jag använder så är det samma som dig.
                          Hade faktiskt med mig lite fakta som du skrivit om ditt projekt så han på pekade också att det var Extruded jag skulle använda.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • JaXxS
                            • December 2003
                            • 251

                            #28
                            lite att läsa om acrifix


                            inte akvarium men sumpar gjorda av akryl
                            Du e n00b

                            Kommentar

                            • Whistler84
                              • November 2007
                              • 850

                              #29
                              Igår hittade jag till en mycket trevlig butik jag inte hade en aning om existerade!
                              Aqualife ligger på Torpa, inte långt från där jag bor, och herren som jobbade där var mycket trevlig och verkade förstå min entusiasm på ett helt annat sätt än vad jag är van vid från övriga zoologiska affärer i Jönköping.

                              Vi diskuterade eventuellt inbyte av mina slöjstjärtar, och det lutar åt att jag kommer göra en Sydamerikansk biotop med början på skalarer. Förslag på lämpliga fiskar i övrigt och underarter på skalarer som är fina mottages tacksamt.

                              Har även fått prisförslag på lysrampen T5 4Tube-1000 som diskuterades ovan, den kommer gå på 1575kr inklusive frakt, så det lutar åt att jag tar den.

                              Kommentar

                              • firefox75
                                • April 2007
                                • 1806

                                #30
                                Skalarer i ett sådant stort kar?

                                Jag skulle nog kört på festae eller kanske trimac o sen urau.

                                Eller kanske någon jordätare o sen chokladciklid och sen flaggciklid.
                                Frånvarande nu mera men här ibland.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...