bygga in ett akvarium i en vägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jadu
    • February 2007
    • 11

    #16
    tackar för tråden

    och det som jag förtdod av det så står jag lite frågande till lite saker

    först så verkar det som de flesta som fått leckande akvarium har siliconet gett sig och det börjat pissa i skarven (altså inte glaset som gett sig vika)

    och i det andra fallet med LM så antar jag att det gav sig både bland att glaset troligen vart repigt (klar försvagning vid upptagande av moment)
    och att glaset inte hadde stöd under så att det var botten som tog själva tryckkraften och det momentet som bildas på ytan vilket borde ha ett mothåll som en skiva under för att ta bort kraft från glaset (delvis i allafall då glaset är betydligt hårdare än trä och samma deformation ger olika kraft i upptag)

    och om LM läser detta så skulle jag villa veta vilken tjocklek det var på glaset i ditt stora kar?

    och borde det inte gå att undvika med nått typ av repskydd som ex gummiduk

    så jag skulle villa ha fler åsikter av er och om inte det skulle räcka med en 5-10ggr så stor silikonskarv som det borde bli ifall man silikonar fast en hörnprofil runt akvariumet???

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Jag tänkte att den tråden skulle få dig att tänka "varför ta några risker genom att använda tunnare glas än rekommenderat?". Antar att du redan har 6mm glasskivor som du tänkt att använda?
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • jadu
        • February 2007
        • 11

        #18
        det var att 6mm glas används fast inte så ofta men jag antar att hitta 8 eller 10mm glas till ett vettigt pris är inte lika lätt då jag antar att användingsområderna är väldigt små för sådana tjocklekar

        och när jag räkna på det så fick jag det till att det var väldiga marginaler därav vart jag så fundersam !

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Skulle du köra 6mm till ett så högt kar så är det med stor sannorlikhet glaset som ger sig före fogarna.

          Förstår inte riktigt varför du ens funderar i dom banor som du gör.
          Tror du att alla komersiella akvarietillverkare har fel?

          Den "marginal" du pratar om tror jag fortfarande inte är samma belastning som verkligen blir i ett kar.
          Har man för tunnt glas så kommer glaset att bukta utåt pga vattentrycket som i sin tur beror på karets höjd. Den belastning du får på glaset då blir inte bara vinkelrätt tryck mot glaset utan också en "böjande" kraft (iom att rutorna sitter fast längs kanterna).
          Senast redigerad av heeke; 26 February 2007, 09:21.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #20
            jadu jag tycker du är lite envis gällande 6mm glaset.

            jag förstår att du kanske inte vill lägga ut mer stålar på glas lr att du har dina skäl till att du vill köra med 6mm. jag förstår också att det enligt din uppfattning duger med 6mm. vem vet, det kanske kan fungera asså. men det ligger på gränsen till att inte fungera i längden. tänk dig ett sånt tryck mot ett 6mm's glas, det är inte rätt.

            Scenario: tänk om någon råkar stöta emot karet lr liknande, det skulle spricka direkt asså, och en liten spricka med ett sånt tryck mot ett så tunt glas leder till vad? helt kört med andra ord.

            det är ju inte bara hållbarheten i teorin som måste "testas" det är också hållbarhet i praktiken, karet ska tåla några stötar lr att man kanske lutar sig mot rutan(inte för att man ska göra detta).

            jag hade personligen vart skit skrajj om jag skulle köra med 6mm, för mycket risk som sagt.

            som folket här har påpekat. 6mm är riskabelt, du bör för säkerhets skull köra med 8-10mm. låt det kosta några lappar extra, bättre så än att glaset spricker och du får vattenskador, fiskdöd, med andra ord ett stort problem i famnen. ett sånt problem kommer kosta dig en betydligt större summa.

            slutligen. 6mm ÄR riskabelt. oavsätt hur du räknat lr tänkt. ska du endå köra med 6mm så gör det och lycka till. vi säger inte emot dig för att vara jävliga, utan bara för o hjälpa till

            Mvh Amaro
            Senast redigerad av Amaro; 26 February 2007, 15:05.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #21
              Det är inte så smart att bygga in akvariet helt i väggen. Du måste kunna komma in och kunna byta vatten mm.
              Senast redigerad av Oscar Cederqvist; 26 February 2007, 18:13.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              • cobra
                • December 2004
                • 1743

                #22


                Min dröm...
                Fotosidan.se

                Kommentar

                • jadu
                  • February 2007
                  • 11

                  #23
                  när jag räkna så räkna jag på den riktiga hålfastheten i glaset vilket finns där sålänge det är helt oskat och det var då 10ggr marginal men som ni säger så ska man nog räkna med att det blir repor av stenarna som fiskarna kan dra mot glaset eller när man rengör det (vet inte hur mycke det gör på styrkan men man vet ju att det är lätt att knäcka ett glas efter man repat det)

                  så då vet jag vilken åsikt ni har och hittar jag inte ett bra billigt 8 eller 10mm glas så får jag iställe gå ner till 40-45cm i vattenytan

                  det är bättre att gå ner i höjd om jag bara får tag i de glasen


                  och jag har inte tänkt att bygga in det helt utan räknar med att ha ca 20-25cm luft över akvariet och sen 5cm luft från vattenytan till täckglaset så man får 25-30cm arbetshöjd när man ska rengöra och byta vatten mm och behandla det trät som ska vara där så man inte får fuktskador då det kommer sitta som luckor på båda sidorna som ska gå ner till vattenytan så lysröret blir som inbygt och över 20cm över vattenytan borde det gå att ha ett lysrör!

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #24
                    Gör ordentligt med arbets utrymme, 25-30cm är väldigt lite tycker jag.
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • jadu
                      • February 2007
                      • 11

                      #25
                      tänkte att ett 30cm brett akvarium som man kan komma åt från båda hållen så borde 25-30cm arbetsutrymme ovanför räcka eller?

                      Kommentar

                      • TurboAnimal
                        • March 2007
                        • 118

                        #26
                        Sötvatten nja, men saltvatten NOPE !!

                        Tror du missat att man i saltvatten kör dubbla pumpar om varannat så man får vågeffekter i akvariet, för att efterlikna bla korallernas liv på revet.
                        Så glöm att ett för sötvatten tajt dimensionerat akvarium funkar för saltvatten.

                        Tänk på att du även har >40 kilo levande sten i också, på det måttet för karet.

                        Gillar gula fiskar
                        95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...