Genom vägg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurboAnimal
    • March 2007
    • 118

    Genom vägg.

    Startar en tråd om idéen jag haft en längre tid nu

    I sovrumsväggen som gränsar till vardagsrummet är tanken att ett ngt större kar ska pryda sin plats, så man kan studera fiskarna från båda rummen och sköta karet från sovrummet.

    I vardagsrummet hamnar karet någon cm utanför väggen med en svart fet list, liknande en tavelram runtom.

    Måtten som jag planerar och planerat inför är ca 2000mm på bredden, ca 500-600mm på höjden och ca 400-500mm på djupet.
    Litet djup alltså för att akvariet ska stjäla mindre plats.

    Ställningen för att bära upp karet tänker jag mig i 2tum4 träreglar, för att sedan bygga luckor, lådor och använda möbeln för förvaring.

    Filtermatta och en cirkulationspump i ena hörnet.

    Funderat mestadels kring albino, jag gillar gula fiskar lite extra och då blir det antagligen arterna Ancistrus, samt Discus (eller ev Scalarer) till karet.


    Har ni för tips och triXs med stort X att dela med er av så är jag tacksam.
    Jag har haft kar sedan i Mars ung och burken på databordet är i dagsläget på 96 liter.





    Några* av de rent praktiska sakerna som jag funderar på är :

    I vardagsrummet ses en del film och tv via ex plasma och då tvn hamnar mittemot skärmen kommer ev ljus att speglas i bilden, hur löser man enkelt problemet ?

    Akvariet hamnar bakom soffan och de båda kommer ha ungefär samma bredd, är det snyggare att ha akvariet med något kortare längd mot soffan eller bör de ha samma längdmått. Vad tycker ni ?

    *kommer fylla på allt efterssom, ska iväg till lokala fiskexperten igen, fast denna gången med en fiskpolare nu dock.
    Gillar gula fiskar
    95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Kan bli kul att hänga på den här tråden! har tyvärr inget att tillägga! scalarer hade jag nog dock kört med! Hur många litet hamnar allt på ungefär?

    Antar att det kommer bilder senare
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Jag tycker faktiskt det blir snyggare om akvariet är lite kortare än soffan, men då kanske soffan måste ställas så att det blir lika lång bit på höger och vänster sida om akvariet, som har soffa nedanför sig, om du förstår hur jag menar.

      Exakt lika längd tror jag ger en känsla av att möblerna blir till "en fyrkant" rent visuellt, och det kommer se tyngre ut i rummet.

      Akvariet kortare än soffan ger istället mer känslan av en triangel, då soffan är bredare än akvariet.
      / Ebba

      Kommentar

      • Berntan
        • December 2007
        • 5

        #4
        Tja, hade lite liknande planer nu när det är börjar bli dags att hitta en ny lägenhet så jag var ju tvungen att skaffa konto och posta lite idéer.

        Om du tänker dig en bokhylla på sovrumsväggen och en slät vägg mot vardagsrummet så slipper man slösa nån plats och det ser ändå rätt snyggt ut. Verkar vara lite så du också tänkt dig eller ?


        Vad gäller soffan så tycker jag inte det är så viktigt, men det man bör tänka på är att karet hamnar i rätt höjd. Så man kan se det ordentligt och kanske en list mellan kar och soffa så man inte dunkar huvudet i glaset. I sidled kan det ju vara större, eller mindre om man vill. Eller med en offset åt nån sida.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          tror som toccata att det karet ska vara lite kortare för att det ska bli som snyggast.

          Sen fanns det väl en tråd för ett tag sen om en kille som byggde in ett kar i väggen mellan vardagsrum och uterum?där kanske du kan sno lite ideer
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • TurboAnimal
            • March 2007
            • 118

            #6
            Ursprungligen postat av patriksg
            ...Hur många litet hamnar allt på ungefär?
            Antar att det kommer bilder senare
            20(00 b)x5(00 d)x6(00mm h) blir 600liter, så ungefär så stort.
            Framöver så, håller på och planerar in surroundsystemet i vardagsrummet och funderar på vart mer exakt hålet ska vara.

            Ursprungligen postat av toccata
            Jag tycker faktiskt det blir snyggare om akvariet är lite kortare än soffan...
            Akvariet* kommer vara centrerat mot soffan*, som blir någorlunda centrerad för bioljudet.

            *Men inget av de två blir dock centrerade mot bakväggen.

            Ursprungligen postat av Berntan
            ...Om du tänker dig en bokhylla på sovrumsväggen och en slät vägg mot vardagsrummet så slipper man slösa nån plats och det ser ändå rätt snyggt ut. Verkar vara lite så du också tänkt dig eller ?


            Vad gäller soffan så tycker jag inte det är så viktigt, men det man bör tänka på är att karet hamnar i rätt höjd...
            Väggen är ca 190mm tjock, sticker då akvaritet ut <40mm genom väggen till vardagsrummet, hamnar måttet för djupet till möbeln i sovrummet på ungefär 270mm.

            Soffans ryggstöd når 920-930mm lite beroende på vart man mäter och det är tänkt att man ska kunna sitta i ex någon av de två reclinerfåtöljerna och filosofera lite medans man kikar på fiskarna.

            Ursprungligen postat av fredd
            tror som toccata att det karet ska vara lite kortare för att det ska bli som snyggast.

            Sen fanns det väl en tråd för ett tag sen om en kille som byggde in ett kar i väggen mellan vardagsrum och uterum?där kanske du kan sno lite ideer
            Möjligt.

            Har inte kikat igenom alla projekttrådar, men kommer göra det.
            Den som har en intressant länk får gärna posta, även till andra forum / bildservrar för mig iaf.
            Gillar gula fiskar
            95 liters tråden Projekttråden - Genom vägg

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              här har du en tråd om en kille som byggt in ett kar, dock så är detta karet 2340liter hehe.
              Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              Arbetssätt...