Lite om grundläggande el

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Babba
    • April 2006
    • 8

Ursprungligen postat av heeke
    Shilo:

Jag vet ju att alla nya uttag som sätts upp måste vara jordade och sätter man upp ett nytt uttag i ett rum som har ojordade kontakter måste man byta ut alla till jordade.

Men i fallet ovan så handlar det ju inte om en fast installation och då kan det väl inte göra något om den icke-fasta utrustningen har jordat kablage/uttag och ansluts i ett ojordat uttag med stickpropp?
    Jämför att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.
    Du får inte blanda jordat och ojordat i en fast installation. Sitter det ojordade uttag måste det kompletteras med ojordat, behöver inte byta alla uttag till jordade (även om det rekomederas). Om du stoppar in en jordad sladd i ett ojordat uttag är ens egen huvudvärk.

Ursprungligen postat av -c-
    Tack för alla svar! Nu har jag rätt bra koll på vad jag skall ta mig till, om jag förstår det rätt av er el-kunniga så är det bästa att använda uttag godkända för typ badrum (är det de som kallas ip44?) om de sitter i ett skåp under akvariet?

Vi har nyligen låtit installera en "central" jordfelsbrytare som sitter vid vårt elskåp, är det ok eller skall man ha någon dedikerad brytare till själva vägguttaget där man sätter i stickproppen till akvarieutrustningen?

Om uttagen sitter i ett skåp behöver dem inte vara IP 44, men rekomenderas om du är rädd för att akvariumet ska börja läcka.

Jordfelsbrytaren som sitter i centralen räcker, den ska ta alla uttag i huset eller lägenheten.

Peace dudes..

Kommentar

• amazonfarmen
      • June 2006
      • 508

Den jordfelsbrytare som sitter i centralen räcker. (förutsatt att uttaget du tänker använda sitter via jordfelsbrytaren dvs. men jag gissar att endast kyl/frys är undantagna från jordfelsbrytaren, brukar vara så iaf.)
      Att koppla "förbi" Kyl/frys var något som pratades om när jag pluggade till elektriker -93 (vilket jag aldrig har gjort), men har man en så dålig installation att jordfelsbrytaren slår ifrån utan orsak, ja då är det verkligen dags att bryta all EL och tillkalla behörig elektriker som får kolla upp allt.

Man får inte ens lägga VP-Rör utan att vara behörig, men hur många vet det ?

Kan hålla med heeke att det finns elektriker som inte kan sin sak, liksom det finns personer som jobbar i akvariebutik som inte kan något.
      I båda fallen kan det leda till dödsfall.....Dock på olika nivåer (hoppas jag).

//Calle
      www.goc.se

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Du får inte blanda jordat och ojordat i en fast installation. Sitter det ojordade uttag måste det kompletteras med ojordat, behöver inte byta alla uttag till jordade (även om det rekomederas). Om du stoppar in en jordad sladd i ett ojordat uttag är ens egen huvudvärk.
        Att man inte får blanda visste jag, men trodde att de "nya" reglerna inte tillät nyinstallation av ojordade uttag, vilket då skulle resultera i att man blir tvungen att byta ut de ojordade som finns i samma rum.

Huvudvärken med att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag skulle jag inte påstå blir så märkbar, iaf inte i akvarie sammanhang. De allra flesta pryttlar är ju dubbelisolerade och ojordade nu förtiden.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• Shilo
          • June 2005
          • 170

Shilo:

Blev (som outbildad ) att fundera lite på det du skrev.

Jag vet ju att alla nya uttag som sätts upp måste vara jordade och sätter man upp ett nytt uttag i ett rum som har ojordade kontakter måste man byta ut alla till jordade.

Men i fallet ovan så handlar det ju inte om en fast installation och då kan det väl inte göra något om den icke-fasta utrustningen har jordat kablage/uttag och ansluts i ett ojordat uttag med stickpropp?
          Jämför att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.
          JA, det är riktigt! Men att plugga in en jordad utrustning, i synnerhet en "våtutrustning" i ett ojordat uttag...verkar lite.....
          Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Shilo
            • June 2005
            • 170

Att man inte får blanda visste jag, men trodde att de "nya" reglerna inte tillät nyinstallation av ojordade uttag, vilket då skulle resultera i att man blir tvungen att byta ut de ojordade som finns i samma rum.

Huvudvärken med att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag skulle jag inte påstå blir så märkbar, iaf inte i akvarie sammanhang. De allra flesta pryttlar är ju dubbelisolerade och ojordade nu förtiden.

mmmm, och tappa sen ned ljusrampen i karet.........
            Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Babba
              • April 2006
              • 8

Nyinstallation kan innebära en kompleterande installation t ex vid utbyggnad. Då måste det ske i "anläggningens anda", vilket betyder i korta drag är det ojordat måste du göra ojordat för att inte blanda. Det går inte att tvinga en person till detta.

Sant att allt mer blir dubbelisolerat, det som kommer mest på hjärnan är dem äldre ramperna som är i plåt. Det brukar finnas stänkskydd men det finns inget för beröring osv.

Peace

Kommentar

• -c-
                • May 2006
                • 33

Har kollat runt lite där de säljer grenuttag och funderat på konsekvenserna av att inte använda ip44-klassade sådana. Vad händer om akvariet skulle börja läcka och man har ett icke vattenskyddat uttag under karet?

Jag tänker mig att i princip alla har oskyddade uttag under sina kar, är detta en stor brandfara eller bryts strömmen ("går" proppen) om det kommer vatten på strömanslutningen.

Jag har som sagt jordfelbrytare och jordade uttag i huset numera om det spelar roll för "katastrofanalysen".

Kommentar

• Joacim
                  • December 2003
                  • 964

Har kollat runt lite där de säljer grenuttag och funderat på konsekvenserna av att inte använda ip44-klassade sådana. Vad händer om akvariet skulle börja läcka och man har ett icke vattenskyddat uttag under karet?

Jag tänker mig att i princip alla har oskyddade uttag under sina kar, är detta en stor brandfara eller bryts strömmen ("går" proppen) om det kommer vatten på strömanslutningen.

Jag har som sagt jordfelbrytare och jordade uttag i huset numera om det spelar roll för "katastrofanalysen".

Risken för brand är kanske inte så stor eftersom det, i bästa fall (som du påpekar) resulerar i en kortslutning som gör att säkringen går (alternativt en liten gnista som med hjälp av värmen den genererar kanske torkar upp vattnet och därmed avbryter kortslutningen). Däremot så finns dock risken att du får ström i dig (eller ännu värre, ett barn) och den kan lätt slå ut hjärtat om den tar fel väg. Högspänning "vet" alla instinktivt är farlig men inte alla har förstått att lågspänningen är minst lika dödlig. Det krävs inte mer än 30mA för att du skall vara i riskzonen och lågspänning ger bra mycket mer än så.

Vatten och el är ingen bra kombination och jag har själv drabbats av klantiga elektrikers (?) jobb när de valt fel material. Jag vill påpeka att även om en lekman vanligtvis får saker att fungera så blir det väldigt lätt ett fel som eventuellt uppdagas på ett sätt som man inte vill. Jag vill också säga att, eftersom jag vet att det finns många "hemmasnickrare" som är övertygade om sin kompetens, det inte är för att behålla elektrikers nisch som jag varnar utan för att det helt enkelt är förknippat med livsfara att göra fel.

/J
                  Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                  De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• Berserken
                    • December 2005
                    • 472

Man kan ju ha grenuttaget över eller bakom karet så att det inte läcker ner på det

Kommentar

• Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

All el jag har till fiskarna är avsedd för utomhusbruk.
                      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• -c-
                        • May 2006
                        • 33

Saken är klar, det blir definitivt minst ip44-klassade färdiga grenuttag under mitt akvarium! Bra påpekande Joacim när det gäller barnsäkring, skall se till att göra någon lösning så att åtminstone små barn inte alls kommer in i skåpet.

Kommentar

• Shilo
                          • June 2005
                          • 170

Då är allt som det ska...
                          Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• Danei
                            • September 2004
                            • 555

IP44 klassning av ett urtag gäller väl bara om inget är anslutet.
                            Vatten kommer inte att orsaken en kortslutning som kan få proppen att gå. Vatten leder ström för dåligt.

Kommentar

• Babba
                              • April 2006
                              • 8

Ursprungligen postat av Danei
                              Vatten kommer inte att orsaken en kortslutning som kan få proppen att gå. Vatten leder ström för dåligt.
                              Vatten kan orsaka kortslutning, det är bara guld o silver som har bättre ledningsförmåga än vatten.

-c-
                              Försök att fästa uttagen i taket på möbeln under akvariet. Börjar det rinna vatten så brukar det rinna längs väggarna.
                              Gör avrinningsöglor på kablarna som går in i möbeln. Ska försöka lägga upp en bild som beskriver öglan. Sen tror jag inte du behöver oroa dig så mycket mer.

Peace

Kommentar

• -c-
                                • May 2006
                                • 33

Toppen, uttagen hamnar i taket på möbeln! En avrinningsögla låter bra för att vattnet inte skall ta sig till vägguttaget (antar jag?), toppen om du kan lägga upp en spdan bild eller någon kan referera till en hemsida där en sådan finns beskriven.

Kommentar

Arbetssätt...