Lite om grundläggande el

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -c-
    • May 2006
    • 33

Lite om grundläggande el

Upptäckte till min glädje att det verkar finnas el-kunniga personer här som kanske kan förklara för mig som ABSOLUT INTE är elkunning (jätterädd rent utav för att göra något med elektriska prylar ). Nåväl, till väldigt elementära fråga, är det okej att använda "standardvägguttag", infällda i en akvariemöbel. Jag håller på och ritar på en akvariebänk och skulle gärna vilja använda standardeluttag om man får göra installationen på egen hand. Behövs det någon form av "inkapsling" av uttaget på baksidan, har sett att det i väggar sitter dosor där elen går in.

Uttagen skall sitta inne i skåpet och kommer inte i kontakt med vätska.

Hoppas någon förstår vad jag frågar efter...
    Senast redigerad av -c-; 23 November 2006, 14:28.
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

Du får itne göra fasta elinstalltioner själv utan bara temporära dvs sådana som kopplas till elnätet mha stickkontakt.

Kommentar

• MrFisk
      • June 2004
      • 250

Det finns eluttag för utanpåliggande montering som du kan använda.
      Men tänk på att om det händer nåt pga dina elinstallation så brukar inte försäkringen täcka sånt.
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

Kommentar

• -c-
        • May 2006
        • 33

Tack för era svar, får nog ta och hålla mig till utanpåliggande dosor då, borde ju vara ok för man får ju i varje fall skruva ihop egna skarvsladdar med stickkontakter.

Kommentar

• Babba
          • April 2006
          • 8

Ursprungligen postat av -c-
          Tack för era svar, får nog ta och hålla mig till utanpåliggande dosor då, borde ju vara ok för man får ju i varje fall skruva ihop egna skarvsladdar med stickkontakter.
          En icke behörig får inte göra en fast installation. Med det menas att skruva upp nya uttag o brytare mm.

Att skruva ihop en skarvsladd får vem som helst göra, det blir inte en fast installation.

Peace

Kommentar

• Mr B
            • September 2004
            • 1310

Frågan är, räknas ett uttag, utanpåliggande, eller infällt, i en akvariemöbel som en fast installation, även om det kopplas till elnätet med en förlängningssladd, och stickpropp?
            B!

Kommentar

• Piscator
              • August 2006
              • 735

Kopplas uttaget till elnätet med en skarvsladd så kan väl knappast installationen vara fast vilken typ det än är på uttaget.
              Hälsningar, Tomas!
              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

Kommentar

• Shilo
                • June 2005
                • 170

Ursprungligen postat av Mr B
                Frågan är, räknas ett uttag, utanpåliggande, eller infällt, i en akvariemöbel som en fast installation, även om det kopplas till elnätet med en förlängningssladd, och stickpropp?
                B!
                NEJ, det räknas inte som fast installation, för möblen i sig är flyttbar..typ bokhylla med infälld belysning!

Minsta area på fast installerad kabel är 1.5 mm2 enl rådande regler...Det innbär om du monterar "anslutningssladden" med clips (den till vägguttaget), så blir det en "FAST" installation. Vilket i övrigt gäller ALLA klammrade kablar som folk spikar på golvfodret, dock ser man mellan fingrarna med detta...
                Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• -c-
                  • May 2006
                  • 33

Hmm, nu blir jag lite förvirrad, om jag förstår resonemangen i föregående inlägg så får jag använda vägguttag i akvariemöbeln om de kopplas från en lös sladd (med stickkontakt) från ett vägguttag? De var så jag helst skulle vilja göra om man får som icke-behörig och icke-fackman.

Behöver man i så fall täcka för de infällda uttagen på baksidan, har sett att det finns något som kallas "apparatdosa" eller liknande som jag fick för mig var till för att ha elprylar i?

Kommentar

• amazonfarmen
                    • June 2006
                    • 508

Vem som helst får INTE göra en förlängningssnadd osv,, För det krävs att man har tillräcklig kunskap för att göra en montering 100% rätt (vilket få har).
                    Då menar jag bara inte att man ska kunna skruva en skruv åt rätt håll, utan materialval osv.

Det är skrämmande att se hur många gör sina installationer, kablar skarvade med sockerbitar osv

IP-Klassningen är det få som har koll på, de monterar en vanlig IP-21 armatur i ett fuktigt utrymme/utomhus, vilket är direkt livsfarligt!

Jordfelbrytare (uppdelade på en eller flera grupper) ska man självklart ha, men det betyder INTE att man kan göra sina installationer hur som helst för det.

Så det är mycket att tänka på, så är man det MINSTA tveksam, rådfråga en seriös fackman, inte grannen som har en skruvmejsel mer än dig

//Calle
                    www.goc.se

Kommentar

• Shilo
                      • June 2005
                      • 170

Ursprungligen postat av -c-
                      Hmm, nu blir jag lite förvirrad, om jag förstår resonemangen i föregående inlägg så får jag använda vägguttag i akvariemöbeln om de kopplas från en lös sladd (med stickkontakt) från ett vägguttag? De var så jag helst skulle vilja göra om man får som icke-behörig och icke-fackman.

Behöver man i så fall täcka för de infällda uttagen på baksidan, har sett att det finns något som kallas "apparatdosa" eller liknande som jag fick för mig var till för att ha elprylar i?

Ja, infälld installation ska sitta i apparatdosor, som i sin tur ska vara förbundna med vp-rör/slang, och ALLA skarvar/förgreningar ska ske i KOPPLINGSDOSOR!!!
                      Men det slipper du ju om du använder UTANPÅLIGGANDE uttag och en 3-ledad kabel(med jordledare) te.x. EKK 3G1.5. Anslutningskablen (den med stickproppen) skarvar du med EKK kabeln i en (utanpåliggande)kopplingsdosa med TORX, eller U-båtsklämmor INTE MED SOCKERBIT...
                      Om uttaget du ska ansluta till inte har skyddsjord, så MÅSTE du kalla på installatören...Lycka till

Som "Amazonfarmen" säger så får de som har "nödig kännedom" BYTA/ERSÄTTA skadade kontaktdon, INTE sätta upp NYA..
                      det gäller inte bara att sätta färgerna rätt, utan också veta VARFÖR, och den kännedommen har bara en elektriker
                      Senast redigerad av Shilo; 24 November 2006, 13:53.
                      Kaniniska hälsningar

Shilo

Kommentar

• heeke
                        • April 2003
                        • 5033

det gäller inte bara att sätta färgerna rätt, utan också veta VARFÖR, och den kännedommen har bara en elektriker.
                        Nog finns det dom som inte är elektriker (dvs icke utbildad) som vet varför, likväl som det finns de som är utbildade som inte vet. Då räknar jag iofs med dom som har viss utbildning utan att för den skull ha behörigheten (vilket dom flesta inte har. För dom som undrar funkar det lite gran på samma sätt som läkemedels deligering innom sjukvården).
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• heeke
                          • April 2003
                          • 5033

Shilo:

Om uttaget du ska ansluta till inte har skyddsjord, så MÅSTE du kalla på installatören...
                          Blev (som outbildad ) att fundera lite på det du skrev.

Jag vet ju att alla nya uttag som sätts upp måste vara jordade och sätter man upp ett nytt uttag i ett rum som har ojordade kontakter måste man byta ut alla till jordade.

Men i fallet ovan så handlar det ju inte om en fast installation och då kan det väl inte göra något om den icke-fasta utrustningen har jordat kablage/uttag och ansluts i ett ojordat uttag med stickpropp?
                          Jämför att sätta en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag.

Kommentar

• -c-
                            • May 2006
                            • 33

Tack för alla svar! Nu har jag rätt bra koll på vad jag skall ta mig till, om jag förstår det rätt av er el-kunniga så är det bästa att använda uttag godkända för typ badrum (är det de som kallas ip44?) om de sitter i ett skåp under akvariet?

Utifrån den informationen jag fått tror jag att jag kommer satsa på färdiga grenuttag som är vattenskyddade på något sätt. Att få tag på en elektriker som kommer hem är nog i princip omöjligt för ett såhär litet projekt och skulle det mot förmodan gå så skulle det sannolikt kosta lite för mycket om man ser till vinsten (den utseendemässiga).

Vi har nyligen låtit installera en "central" jordfelsbrytare som sitter vid vårt elskåp, är det ok eller skall man ha någon dedikerad brytare till själva vägguttaget där man sätter i stickproppen till akvarieutrustningen?

Kommentar

• heeke
                              • April 2003
                              • 5033

Den jordfelsbrytare som sitter i centralen räcker. (förutsatt att uttaget du tänker använda sitter via jordfelsbrytaren dvs. men jag gissar att endast kyl/frys är undantagna från jordfelsbrytaren, brukar vara så iaf.)

Kommentar

Arbetssätt...