går att fixa på insug också men sjunker vattennivån för mycket försvinner häverten där också.
då slipper du använda magnetventiler å backventiler som lätt krånglar.
kan tänka mej att hålen däremot måste rengöras med jämna mellanrum.
OKI, så här har jag gjort:
Allt vatten som lämnar karet går via ytavrinning, på så sätt är ytavrinningen nivåbegränsande för huvudkaret.
Vatten som kommer ner i sumpen går via filtermaterial till en klarvattenkammare. När skit har tagit sig igenom hela filtreringsprocessen så kommer det ut i klarvattenkammaren som ett tungt slam som man lätt suger ut.
Efter klarvattenkammaren har jag en ytavrinning till som nivåbegränsar allt vatten i sumpen. Efter den ytavrinningen ligger returpumpen som pumpar större delen av vattnet tillbaka i karet. Det som inte går till karet går till uv filter och tillbaka i sumpen. Den ända nivån som varierar i systemet är nivån i pumpkammaren. Om ytavrinningen skulle fallera så töms den snabbt och pumpen bränner, hellre det än översvämmning. Den nya pumpen jag skall köpa har motorskydd så det blir inga bekymmer i framtiden. Om pumpen skulle lägga av så finns det tillräckligt med plats i sumpen för att ta hand om allt vattnet. Skulle det mot förmodan inte få plats så rinner det över i en tom behållare bredvid filterdelen.
Jag har valt att ha mina utblås i ytan, detta för att ytcirkulation är nödvändigt för syresättningen i tättbefolkade kar. Jag ser inga fördelar med att ha utblåset vid botten. Om man tror att mycket vatten går direkt från utblås till avrinning så är det bara att skaffa större pump.
Jag har valt att inte lita på elektronik, mina erfarenheter av nivåvakter både hemmabyggen och köpta märkesvaror är dåligt. Jag har kunnat skylla två översvämningar på falerande nivåvakter. Jag har liknande erfarenheter av backventiler, så de litar jag aldrig på. Mitt system måste vara enkelt och säkert, försäkringsbolaget köper inte alltför krångliga lösningar. Trist att stå där utan ersättning vid ev vattenskador.
Jag har valt att köra enbart bikarbväxter. I ett kar med ytavrinning är det oerhört svårt att få upp co2 nivåerna. Detta för att co2 vädras ut hela tiden i ytavrinningen.
MVH
Magnus
kan ju alltid gömma en cirkulationspump nånstans nere vid botten bakom en rot, dom är inte så stora.
kan också ta vp-rör, används av elektriker till att dra elen i hus och böja till och lägga under gruset och koppla till en cirkulationspump.
nåt ja kommer göra själv när ja ska sparka igång ett 375liters och då ha en pump och 3-5 utlopp.
Jag tycker fortfarande att det ser onödigt komplicerat ut. Jag har ytavrinning och utblås vid ytan, det rör sig ändå i hela burken. Vatten är ju som bekant samma medium som bildar vågor i naturen.
Vad händer med din konstruktion vid strömavbrott?
Jag tycker att du skall ställa samma fråga på saltvattensguiden. Där finns det en samlad kompetens och erfarenhet av sumpar som är enorm.
MVH
Magnus
Jag tycker fortfarande att det ser onödigt komplicerat ut. Jag har ytavrinning och utblås vid ytan, det rör sig ändå i hela burken. Vatten är ju som bekant samma medium som bildar vågor i naturen.
Vad händer med din konstruktion vid strömavbrott?
Jag tycker att du skall ställa samma fråga på saltvattensguiden. Där finns det en samlad kompetens och erfarenhet av sumpar som är enorm.
MVH
Magnus
Skulle man kunna köra parallela trådar utan att det verkar stötande? ju mer samlad kompetens man kan få hjälp av desto bättre men jag vill ju inte verka påträngande eller så.
Enligt mina beräkningar skall all cirkulation avstanna vid strömmavbrott då magnetventilen för avrinning sluts vid strömbortfall och tja pumpen går dåligt utan el =)
Enligt mina beräkningar skall all cirkulation avstanna vid strömmavbrott då magnetventilen för avrinning sluts vid strömbortfall och tja pumpen går dåligt utan el =)
blir ju rätt skitet i slangar å så efter ett tag så då finns ju möjligheten att magnetventilen inte stänger sej helt.
Jag förstår dock inte varför du ska ha en magnetventil på avrinningsröret. jag menar slutar returpumpen att pumpa upp vatten så slutar det automatiskt att rinna i avrinningsröret. Tycker det ser bra ut som det gör nu men skippa magnetventilen. Sen behöver du inte borra för returröret om du inte ska se akvariet från alla hålll vill säga. Sen vad är alla nivåvakter till? Du behöver endast en för påfyllning av avdunstat vatten möjligtvis. Nivån regleras automatiskt ändå i sumpen utan nivåvakter. Keep it simple!
Ps. har märkt en skillnad mellan söt-salt akvarister. De söta talar om slangar medans de salta talar om rör (oftast pvc) Ds. =)
Senast redigerad av robbygg; 24 April 2006, 19:50.
Jag har pvc till mitt och ångrar inte den lilla extra investeringen ett dugg. Jag slipper oroa mig för förhårdnade slangar och dåliga slangkopplingar. PVC ansluter jag med antingen lim eller skruvkopplingar, båda är idiotsäkra.
MVH
Magnus
Kommentar