Projekt kub med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tojo
    • April 2006
    • 8

    Projekt kub med sump

    Då har jag startat, i varje fall med att samla på mig utrustning och idéer. Slutmålet är ett mer eller mindre kubiskt kar 70 x 70 x 60 hade jag tänkte mig med en sump i storleksordningen "så stor jag får plats med".

    Hittills har jag lyckat med att samla på mig en metallhalogenarmatur på 150W och bygga en nivåvakt alla DIY.

    Min avsikt är att dokumentera hela bygget med foto och artikel från planeringsstadie genom bygge och uppstart till förhoppningsvis fungerande kar. För närvarande har jag inte en susning om vad jag vill befolka med, står till råga på allt och väger mellan salt och sött.

    Jag har försökt att tänka lite ”sambo” vad det gäller storlek och utseende på karet vill öka vattenvolymen genom sumpen och samtidigt utnyttja den till vattenbyten, filter, mm.

    Vill gärna ha feedback på mina tänkta lösningar om ni hittar fel eller smartare sätt att göra på. Speciellt funderar jag på återcirkulationen, jag vill undvika att ha cirkulationspumpar i själva karet men vill samtidigt ha cirkulation in hela karet inte bara vid ytan.


  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Varför en massa nivåvakter?
    Om du kör ytavrinning så kan du klara dig utan.
    Bara att se till att volymen vatten, som rinner ut innan ytavrinningen hamnar över vattenytan, får plats i sumpen.
    Det enda problemet man kan få är om ytavrinningen täpps igen av skräp/växtdelar.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • robbygg
      • November 2004
      • 188

      #3
      Man kan borra akvariet med, då behöver du inga nivåakter, bara en pump som tar upp vattnet till huvudkaret igen. Det är väl den mest idiotsäkra lösningen. Sen kan du ju visserligen ha en nivåvakt som fyller på avdunstat vatten tex, eller om du bytar vatten så fylls karet på automatiskt igen.

      *edit* Jag kan inte öppna din PDF fil med ritningen! Kan du publicera dne på annant vis?
      Senast redigerad av robbygg; 20 April 2006, 15:59.
      http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Vad händer när pumpen av någon anledning stannar?
        Alla konstruktioner som ger översvämmningar vid haveri skall undvikas, försäkringsbolagen brukar inte vara så villiga att ersätta sådanna skador.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • robbygg
          • November 2004
          • 188

          #5
          Du kan borra ett hål i röret som returpumpen sitter i, sätt i en liten slang som leder ut i akvariet dock ovan vattenytan. På så sätt så avbryts häverten som uppstår om pumpen stannar, och det blir ingen översvämmning. Jag har gjort på det viset och det funkar utmärkt vid ett strömavbrott exempelvis.
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010

          Kommentar

          • tojo
            • April 2006
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Vad händer när pumpen av någon anledning stannar?
            Om ytavrinningen av någon anledning blir igensatt/upphör töms ju sumpen genom att pumpen fortsätter att fylla karet, det vill jag undvika av 2 anledningar dels vill jag inte få översvämning dels vill jag inte att pumpen skall gå torr.

            Lösning: nivåvakt som bryter strömmen till pumpen när nivån i sumpen sjunker under den kritiska gränsen med marginal.

            Om strömmen går slutar pumpen att pumpa men ytavrinningen fortsätter att fylla sumpen vilket om man inte har jättemarginaler i sumpen kan leda till översvämning.

            Lösning: Nivåvakt talar om för magnetventilen på avrinningsröret att nivån i sumpen stiger över den kritiska gränsen med marginal, allt flöde upphört man kan åtgärda felet.

            Robbygg: jag löser en jpg lite sämre men du ser ju grundtanken i varje fall.

            Kommentar

            • jower
              • December 2002
              • 472

              #7
              Ursprungligen postat av tojo
              Om ytavrinningen av någon anledning blir igensatt/upphör töms ju sumpen genom att pumpen fortsätter att fylla karet, det vill jag undvika av 2 anledningar dels vill jag inte få översvämning dels vill jag inte att pumpen skall gå torr.

              Lösning: nivåvakt som bryter strömmen till pumpen när nivån i sumpen sjunker under den kritiska gränsen med marginal.

              Om strömmen går slutar pumpen att pumpa men ytavrinningen fortsätter att fylla sumpen vilket om man inte har jättemarginaler i sumpen kan leda till översvämning.

              Lösning: Nivåvakt talar om för magnetventilen på avrinningsröret att nivån i sumpen stiger över den kritiska gränsen med marginal, allt flöde upphört man kan åtgärda felet.

              Robbygg: jag löser en jpg lite sämre men du ser ju grundtanken i varje fall.

              http://www.dryg.org/IMG/ritning.jpg
              Men stannar pumpen kommer ju vattnet gå ner via botten utblåset... blir ju en hävert som kommer tömma hela karet...
              /Johan

              Kommentar

              • Danne_K
                • February 2005
                • 1034

                #8
                Ursprungligen postat av jower
                Men stannar pumpen kommer ju vattnet gå ner via botten utblåset... blir ju en hävert som kommer tömma hela karet...
                det är där för han har satt en backventil på den slangen...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  och om backventilen inte sluter tätt ?

                  blir ju en del skit som samlas i slangarna-
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    • February 2005
                    • 1034

                    #10
                    de får nog tojo svara på själv själv skulle jag nog har kört på ytavrinning och utblåset vid ytan. ivarje fall går tankarna så just nu runt mitt kommande projekt..

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      jo ha insug/utlopp vid ytan är ju det säkraste alternativet.

                      på utblåset kan man dock göra ett litet hål så om det blir baksug istället så sugs det in luft istället.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • jower
                        • December 2002
                        • 472

                        #12
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        det är där för han har satt en backventil på den slangen...
                        Har provat många backventiler när jag körde saltvatten. Ingen va speciellt bra...
                        /Johan

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          • February 2005
                          • 1034

                          #13
                          hehe de är mycke upprepningar

                          Kommentar

                          • tojo
                            • April 2006
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            och om backventilen inte sluter tätt ?

                            blir ju en del skit som samlas i slangarna-
                            Har funderat en hel del på det kommer inte på någon klockren lösning vill helst inte ha utblåset och ytavrinningen vid ytan det minimerar ju cirkulationen om man inte har en internpump också, vilket jag vill undvika.

                            Samtidigt så är ju lösningen med backventilen inte 100% klockren pga som nämdes det kan fela (vilket i och för sig en hel del saker kan göra som exploderande glas, termiter i akvariemöbeln och andra mer eller mindre troliga händelser)

                            Jag hoppas på några smarta tips och funderar vidare själv...

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              utblåset kan du ju va vid botten om du gör ett litet hål i slangen nånstans vid vattenytan.
                              skulle det bli baksugs sugs luft in istället och slår ut hävertfunktionen, tänk dock på att hålet inte får va för litet.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...