Nytt vardagsrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mightyice
    • October 2005
    • 120

    #16
    Har inte brytt mig om någon direkt lutning på golvet. Men händer något så kommer det mesta rinna ner där ändå.

    Kommentar

    • Mightyice
      • October 2005
      • 120

      #17
      Steg 7

      Har inte jobbat så mycket med akvariet det sista.
      Mest jobbat med väggarna och har gjort åt ca 80 liter spakel än så länge.
      Till vänster på bilden ser ni vad som tidigare varit en garderob. I bräderna ni ser längst in skall jag öppna upp för en dörr så jag kommer in bakom akvariet.
      Har även borrat hålen för spottarna i taket
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Frågvis
        • October 2005
        • 1204

        #18
        Vad ska det bli för ett akvarium? Sällskapsakvarie, biotopakvarie eller annat?
        Den som frågar får veta

        Kommentar

        • Mightyice
          • October 2005
          • 120

          #19
          faktiskt inte bestämt vad jag skall ha fisk innan. Körde discus och växter innan Och innan det hade jag stora frontoser. Skulle vara snyggt med lite Tropheus & snäcklekare men tropheus brukar ju bara bråka. Malawi känns lite tråkigt men något utav det kommer det att bli

          Kommentar

          • androxe
            • August 2005
            • 854

            #20
            varför ha frigolitskivor under akvariet, det är ju mest bara luft under frigoliten? jag bara undrar av nyfikenhet

            Kommentar

            • Mightyice
              • October 2005
              • 120

              #21
              Bra fråga igentligen men jag har alltid haft frigolit under för att jämna ut belastningen mellan ställningen och akvariet. För glaset ligger ju annars bara emot aluminiumramen som får bära upp all vikt

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                har man ramakvarie behövs inget under men har man helglasakvarie ska man definitivt ha nåt under.

                Mightyice kanske misstolkar ditt inlägg men om du har vanlig aluställning och helglasakvarie ska du ha en skiva emellan då helglasakvarier kan ha mycke tunnare bottenglas pga att det är tänkt att hela glasskivan ska ha stöd jämfört med ramakvarier som har tjockare glas pga sin konstruktion
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Mightyice
                  • October 2005
                  • 120

                  #23
                  Raven du har säkert rätt. Jag har alltid kört med frigolit och aldrig funderat så mycket på det hela :-). Det roliga var att en liten bite hade gått sönder under flytten. Så igår efter jobbet köpte jag ny frigolit och får se din fråga när jag kom hem. Det är ju ett standard aluminiumrams akvarie. men det kan ju inte skada att ha frigolit under ändå.
                  Senast redigerad av Mightyice; 22 December 2005, 20:25.

                  Kommentar

                  • Mightyice
                    • October 2005
                    • 120

                    #24
                    Steg 8

                    Här bygger vi in akvariet i väggen. inget krångligt utan bara lite reglar samt spånskivor. ni ser även på den ena bilden den garderob som man kommer gå igenom för att komma in bakom akvariet
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Mightyice
                      • October 2005
                      • 120

                      #25
                      Steg 9

                      Garderoben som ni såg på steget innan var ju till det rummet som vi nu ändrar i.
                      Så vi var tvugna att öppna upp en vägg i hallen och sätta in en dörr där.
                      Ni kan även se hur det börjar se ut bakom akvariet. (man skäms lite över hur skitigt akvariet är men orkade inte riktigt städa det ordentligt när vi flyttade)
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mightyice
                        • October 2005
                        • 120

                        #26
                        steg 10 051222

                        Nu har ni kommit ikapp mig och så här ser det ut 2 dagar innan julafton.
                        Det lär inte vara något färdigt vardagsrum till jul.
                        Vi har fällt in spottarna i taket men inte kopplat in ström i rummet ännu.
                        Arbetet med att bygga in akvariet börjar närma sig slutet. Ko,mmer ägna dom lediga dagarna som blir att spakla för att kunna tapetsera snart.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #27
                          helt klart en häftig beskrivning

                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            kunde inte se några ventiler eller så missa ja dom men du har tänkt på fuktigheten som kommer från akvariet ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Sharkbait
                              • October 2005
                              • 152

                              #29
                              Hm, en liten fundering bara .. . .

                              Hade det inte varit bättre om du hade först reglat upp väggen till "akvarium rummet"´och sedan lagt våtrumsmattan?
                              Då hade det blivit helt tät, nu finns det risk för att vattnet drar sig under väggen pga att våtrumsmattan ligger under väggen.

                              Var bara en fundering. . ..


                              Mvh

                              Kommentar

                              • Mightyice
                                • October 2005
                                • 120

                                #30
                                Raven jag har 1 ventil i garderoben om du tittar noga. den sitter ganska högt på väggen och syns bra.

                                Sharkbait jo det var tanken från början men detta blev enklare så vi körde på detta sättet
                                Senast redigerad av Mightyice; 23 December 2005, 04:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...