350l Sydamerika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RilleT
    • July 2022
    • 29

    #31
    Kom lite mer prylar idag, väntar fortfarande på växterna

    Ingen som har en åsikt kring mina tidigare fisk funderingar?

    Kommentar

    • RilleT
      • July 2022
      • 29

      #32
      Borde underlätta

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13133

        #33
        Jag vill inte lägga mig i vilka fiskar folk väljer men electric blue är en aggressiv och revirhävdande art och det tycker jag inte man ska ha i ett slutet utrymme...
        Senast redigerad av åheim; 27 October 2022, 18:29.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #34
          Svärdsplantan/orna kommer ancistrusen käka på. Bättre att satsa på någon storbladig cryptocoryne eller liknande.

          Kommentar

          • RilleT
            • July 2022
            • 29

            #35
            Ursprungligen postat av åheim
            Jag vill inte lägga mig i vilka fiskar folk väljer men electric blue är en aggressiv och revirhävdande art och det tycker jag inte man ska ha i ett slutet utrymme...
            Lyssnar gärna på andras åsikter, så det är lungt
            är absolut inte expert på Electric blue, tycker bara att det är en väldigt fin fisk som jag sett att andra har.
            Men om den inte passar i mitt 350l så vill jag såklart inte ha den.
            Är dock svag för blå färg men har sett att det finns blå scalarer också
            kanske skulle vara bättre.

            Kommentar

            • RilleT
              • July 2022
              • 29

              #36
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Svärdsplantan/orna kommer ancistrusen käka på. Bättre att satsa på någon storbladig cryptocoryne eller liknande.
              Det är möjligt, har dock inte haft det problemet alls i mitt andra mindre kar.
              cryptocoryne är väl från Asien så det funkar ju inte

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #37
                Brukar vara en tidsfråga innan bladen på svärdsplantan ser "tunna och genomskinliga ut". Ofta förväxlas det med näringsbrist etc..
                Senast redigerad av Sleaper; 28 October 2022, 20:52.

                Kommentar

                • RilleT
                  • July 2022
                  • 29

                  #38
                  14 dagar sen uppstart nu.
                  har planterat växter som äntligen kommit. Har tydligen varit problem med växtleveranser från Nederländerna enligt leverantören så det drog ut på tiden och mina Cabomba fick jag inte alls tyvärr.
                  Tycker fortfarande det ser tomt ut i karet, och skulle vilja ha mer växter.
                  Tyvärr Tycker jag att butikerna i stan där jag bor har ett väldigt skralt utbud av växter

                  Har ett par funderingar också:
                  När borde jag byta vatten för första gången? (tycker alla säger olika)

                  Kan jag sätta in någon mer fisk nu?
                  Tänker främst på Corydoras och någon mal.
                  .

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #39
                    Tropica har lite tips. Indkøring - Tropica Aquarium Plants
                    Jag gör lite tätare delvattenbyten i början likt rekommendationer på Tropicas guide. Lätt att få alger i början på grund av nyplanterade växter som växlar blad när dom hamnar under vatten vilket gör att dom kan släppa en hel del näring från dom äldre bladen till vattnet. Sen kan man ju ha annat inredningsmaterial som t.ex. rötter som släpper ifrån sig en del i speciellt i början. Vad gäller fisk hade jag startat med några tetror (ifall det är planen) i början, dom indikerar tydligt ifall det blir nitrit.

                    Kommentar

                    • RilleT
                      • July 2022
                      • 29

                      #40
                      Bra tips

                      Har funderat på fantomtetror dessa ska enligt uppgift kunna funka fint med Scalarer.
                      kanske ska börja med ett skapligt gäng sådana.
                      ​Är ju åtminstone lätta att hitta i butikerna.

                      Kommentar

                      • RilleT
                        • July 2022
                        • 29

                        #41
                        Inte helt nöjd med bakgrunden som klistrats på baksidan.
                        finns det några ställen som säljer 3d bakgrund för vettiga pengar?
                        Sverige eller utomlands spelar mindre roll, eller är det bättre att leta begagnade kanske.

                        Kommentar

                        • Nordin
                          • August 2010
                          • 32

                          #42
                          Ursprungligen postat av RilleT
                          Inte helt nöjd med bakgrunden som klistrats på baksidan.
                          finns det några ställen som säljer 3d bakgrund för vettiga pengar?
                          Sverige eller utomlands spelar mindre roll, eller är det bättre att leta begagnade kanske.
                          Har inget svar på din fråga men jag har en BTN slimline i ett Juwel 450 som satt där då jag köpte det begagnat och skulle göra allt i världen för att få bort bakgrunden, men det är verkligen tok-silikonat! Jag föredrar att rolla bakre glaset svart eller sätta en svart film som är enkel att få bort

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #43
                            Ursprungligen postat av RilleT
                            Börjat fundera på fiskar också och här behövs nog både råd och idéer
                            (vet att jag måste ta det lungt med fisk nu i början, men planera går ju)

                            Det går som sagt 4 platy i karet nu men det är tänkt som tillfälligt troligtvis.

                            Planen som jag har:

                            Ancistrus 2st hona/hane
                            Corydoras panda 6-10 st
                            Tetra ev Fantom antal osäker.

                            Sen funderar jag på något av följande,
                            Electric blue acara
                            Scalarer
                            Fjärilsciklid

                            Vill helst inte ha fisksoppa, men vad tror ni passar och blir bra med mina förutsättningar?

                            Välkommen till Zoopet!
                            Att ge råd om fiskar är mycket svårt, alla har sina favoriter eller fiskar man vill testa. Vad vi som har provat på olika varianter kan göra är att avråda från sådant som garanterat kommer bli katastrof.

                            Jag har genom åren provat ganska många varianter från Sydamerika, Scalarer, Discus, Flaggciklider, Jordätare men det som jag har fastnat mest för är Apistogramma och Tetror. Fördelen med dessa fiskar är att de är förhållandevis små med ett fascinerande beteende. Ska man hålla större fiskar och få fram någon form av "naturligt" beteende krävs mycket stora kar. Ett exempel är Scalarer, små Scalarer, stora som en femkrona är helt underbara och att sedan se sex till åtta stycken växa upp och småkivas är skitkul. Tills den dagen ett eller i värsta fall två par bestämmer sig för att leka, då står alla andra fiskar i karet intryckta i ett hörn eller någonstans där de får skydd. Kaos i hela karet och det värsta är att har de väl börjat leka så gör de det igen och igen med väldigt korta mellanrum. Men det kan vara värt att testa så man kan bocka av dem på vill ha listan.

                            Under åren jag höll på så filmade jag ganska mycket, började redan då YouTube var ganska nytt, min första film är på lekande Scalarer inspelad 2008. Därmed är kvalitén på de äldre filmerna inte så bra. Men det finns nog +100 filmer i stort sett allt med Sydamerika tema. Ett förslag är att du tar en filmkväll och tittar, kan kanske ge några nya intryck.



                            Om du sedan vill veta mer om Apistogramma och tetror så kan du titta i dessa trådar





                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • RilleT
                              • July 2022
                              • 29

                              #44
                              Lite nykomlingar i karet.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #45
                                Snygg ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...