350l Sydamerika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RilleT
    • July 2022
    • 29

    350l Sydamerika kar

    Relativ nybörjare på akvarium (har ett mindre sen tidigare med platy, guppy, kardinaltetra och 1 anstrius)
    införskaffat ett Juwel Rio 350l nu och tanken är som sagt ett sydamerika tema.

    ​​Återstår endel rengöring av akvariumet då det är använt tidigare. Kommande planer för helgen och framåt:
    * Ta bort juwelfiltret
    * Skaffa bra ytterfilter (tips?)
    * Silikona liggunderlag i botten
    * välja bakgrund (helst någon 3d)
    * Skaffa sand/grus (är inne på Julas blästersand)
    * börja inreda (har redan rejält med rötter och sten)

    Är som sagt ganska grön på området så alla tips och råd är välkomna . Ska se till att fixa lite bilder också.
    Har en skaplig uppfattning om vilka fiskar som jag vill ha så småningom.
    Växter är svårare att välja tycker jag.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Bra ytterfilter tycker jag skulle vara ett Oase Biomaster Thermo 850. Sen förstår jag inte det där med liggunderlag?

    Kommentar

    • RilleT
      • July 2022
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Bra ytterfilter tycker jag skulle vara ett Oase Biomaster Thermo 850. Sen förstår jag inte det där med liggunderlag?
      Biomaster filtret är säkert väldigt bra, men det blir nog tyvärr över min budget. Kostade en hel del när jag kollade lite snabbt.

      räknar med att ha några grävande fiskar och har då sett att några haft frigolit eller liggunderlag i botten. För att skydda mot tex underminerande stenar som välter, osäker på om det verkligen behövs?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Beror ju på hur mycket sand det blir, om stenar står på högkant eller om stenarna ligger ner och i princip vilar direkt mot bottenglaset. I akvarium med afrikanska ciklider kan det vettigt med något skydd eftersom man ofta travar större stenar på varann osv. Jag har använt plexiglas 2mm under sanden köpt på Biltema som skydd av bottenglaset, men framförallt för att kunna fästa rötter med buntband. Kan också tänka mig att växterna rötter så småningom tar sig in i liggunderlaget vilket kan bli jobbigt ifall man vill flytta eller ta bort en svärdsplanta t.ex. När det gäller filter så är originalfiltret väldigt bra och lätt att sköta. Bra ytterfilter kostar ju en slant.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #5
          ...Jag är väldigt osäker på om liggunderlag i vatten funkar.. Det lär ju innehålla mjukmedel och allt möjligt konstigt som kan förgifta fisken?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • RilleT
            • July 2022
            • 29

            #6
            Plexiglas kanske är en bättre lösning, det låter rimligt.
            anledningen till att jag vill få bort Juwelfiltret är att det är väldigt stort, tar mycket plats, och det är alger/smuts mellan filter och glaset (sen tidigare ägare) och det ser inte alls trevligt ut

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av RilleT

              Biomaster filtret är säkert väldigt bra, men det blir nog tyvärr över min budget. Kostade en hel del när jag kollade lite snabbt.

              räknar med att ha några grävande fiskar och har då sett att några haft frigolit eller liggunderlag i botten. För att skydda mot tex underminerande stenar som välter, osäker på om det verkligen behövs?
              Om du ska ha grävande fiskar och stora stenar så ska stenen lämpligen ligga direkt på botten och inte ovanpå sanden, så dem underminerar den. Det räcker ju att läga en bit tunn frigolit just under stenen om den är väldigt stor!

              Förstår att du vill göra dig av med det bulkiga filtret men att skaffa ett ytterfilter med låg budget vet jag inte om det är så lyckat, du kan få en sun sun eller Aqua nova till ett lägre pris men när man ska leda vatten ut ur akvariet så ska man nog tänka sig för!
              Jag personligen håller alltid filtreringen inuti karet för att eliminera riskerna.
              Och jag är to.m så extrem så att jag avstår att använda all fltrering som har insugsgaller och impeller och använder nuförtiden bara luftdrivna svampfilter och byttor med sintrad biomedia och stigarrör
              Senast redigerad av åheim; 13 October 2022, 22:27.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Blev lite syftningsfel i min kommentar såg jag. Det var alltså plexi eller snarare plastglas som var köpt på Biltema, inte sanden . Plastglas - Biltema.se

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Jag vill bara slå ett slag för den underbara kanalplasten på biltema! Den är billig, väger ingenting och går att kapa till med en sax! Kan läggas som skydd på botten eller användas som täckglas! https://www.biltema.se/fritid/tradga...-cm-2000046288
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • RilleT
                    • July 2022
                    • 29

                    #10
                    Kanalplasten var ett bra tips tack!
                    Många kör ju ytterfilter och det verkar funka bra så särskilt orolig för läckage är jag inte.
                    Det är inte så att min budget för ytterfilter är jätte tajt men det Biomaster filtret som föreslogs kostar nästan 4000:-
                    Har tittat på olika från Jbl, Fluval och Ehiem i prisklasser runt 2-2500:- det borde väl funka utan problem?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #11
                      Ja Dessa 3 märken får väl räknas som bra grejer... Jag har haft eheim classic och den var bökig med slangarna vid rengöring och inte jättetyst. Har haft flera fluval och dem är jättesmidiga att jobba med men tycker att dem låter lite för mycket, iallafall när man kommer upp i de större modellerna, deras ribbade slangar är en riktig vattendelare där vissa älskar dem och andra hatar dem men jag gillade dem MEN den där jäkla slanghållaren som man sätter på glaset hatar jag och har man en lite bredare list på akvariet så passar den inte...
                      Jbl var över lag det bästa tycker jag.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • RilleT
                        • July 2022
                        • 29

                        #12
                        Börjar misstänka att tidigare ägaren haft någon form av alg problem.
                        försökt göra rent karet men det är fullt med prickar på insidan som sitter stenhårt. (Alger?)
                        Måste man använda skrapa/rakblad eller hur gör ni? Rengöringsmedel går ju inte att använda.
                        försökt ta bild på vad jag menar, sidan av filtret ser inte heller så kul ut...
                        Senast redigerad av RilleT; 14 October 2022, 18:22.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13123

                          #13
                          Oh jädrar det var det värsta jag sett, ser ut att vara otroligt misskött annars blir det inte så där..
                          Vita prickarna är ägg som snäckor har lagt och det är rakblad man får ta till!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • RilleT
                            • July 2022
                            • 29

                            #14
                            Nu har jag fått ur filtret, det var lättare än jag trodde.
                            har även börjat skrapa med rakblad och det funkar fint, finns nog hopp även för detta lilla kar.

                            Kommentar

                            • RilleT
                              • July 2022
                              • 29

                              #15
                              Även hittat ett filter som jag tror blir bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...