L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #16
    Ursprungligen postat av ampe

    Spännande! Vi väntar på bilder!
    Mja tänkte väl se till att bli goldmedlem lagom tills det är inredningsdags!

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      #17
      Ursprungligen postat av Munin

      Mja tänkte väl se till att bli goldmedlem lagom tills det är inredningsdags!
      Det tycker jag verkligen! Finns ju långa fördelar med gold, att man kommer åt alla artbeskrivningar är ju också trevligt!

      har du bestämt dig vad det blir än?
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #18
        Artbeskrivningarna är en klar fördel och det är ju inte en orimlig summa att betala.

        Ja och nej. Det blir en grupp L-malar för vilka karet kommer inredas(åtminstone är det tilltänkta vattenflödet för dem), troligtvis blir det L260 även för min del. I övrigt blir det ett stim tetror som gillar strömt vatten, vilken sort det blir får nog vara en överraskning även om jag har bestämt mig! Efter det är jag lite osäker kan bli ett gäng otocinclus mest för att hålla alger lite i shack dessutom verkar de också gilla ganska hög cirkulation.

        Vet inte om det blir så mycket mer än det. Skulle vilja ha ett par eller liten grupp av mindre(5-10cm) färggranna fiskar helst med blått inslag men inte riktigt lyckats hitta någon jag tror passar. Hade mer än gärna haft en grupp jordätare men blir för litet akvarium så det får bli någon annan gång.

        Helst av allt hade jag nog velat ha gamla hederliga (endlers)guppy, tycker de är otroligt fina. Kommer i det fallet skippa tetrorna men tror det kan bli svårt att få tillräckligt lugnt vatten i delar av tanken ska greja lite med inredning och se om det går att lösa. Har dock lite svårt att bedöma hur kraftig cirkulation det faktiskt blir, tänker mig ett ytterfilter med 10x karets volym och sedan en eller två cirkulationspumpar(men dessa kommer ju ligga riktade emot malgrottorna).

        Har även lite funderingar kring vilken fisk som får agera första invånare hur har ni gjort? Funderar lite på att köpa någon tålig "skräpfisk"(i brist på bättre ord) som får cykla in tanken, problemet blir ju i så fall vad jag ska göra med den sen. Det optimala kanske vore om jag kunde hitta någon som dessutom kan gå kvar i tanken. L-malarna vill jag självklart inte starta med och detsamma gäller otos som ju behöver alger och är ganska känsliga. Så annars återstår väl tetrorna men min tanke är att de kanske inte producerar tillräckligt med bakterier och dessutom tycker jag mig ha läst att även de behöver ett välcyklat akvarium.

        (Jag borde verkligen lära mig att skriva sakligt, det hade troligtvis räckt att skriva "Beroende på hur stark cirkulationen blir så: L-malar(260), tetror, otocinlus och kanske någon parfisk. Skulle gärna haft jordätare eller guppys men vet inte om karet är anpassat. Jag söker en bra pilotfisk, några tips?)
        Senast redigerad av Munin; 23 January 2021, 09:56.

        Kommentar

        • ampe
          • August 2007
          • 1073

          #19
          Nä, svamla på. Det är roligare

          I mitt juwel 180 har jag en filtrering på typ 2400l/h har cristalprofi 1502 (tror jag den heter) och uppgraderat juwelpumpen. Under började jag med corydoras (de följde med när jag köpte det)
          I Lidot började jag med 6 rosentetra.

          Du har ingen du kan få gammalt filterbös av? Då får du ju en bra kickstart!
          Återfallsakvarist.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #20
            Okej, blir nog så att jag börjar med ett gäng endlers som jag sedan plockar bort(har en bekant som kan ta över dem) om de inte fungerar i karet. Filterbös vet jag tyvärr ingen i min närhet som har. Låter som att du har rejäl cirkulation där!

            Blev hur som helst ett köp av akvarium idag så nu känns det som jag verkligen är på g! Blev ett bättre begagnat 200 liters med lite udda mått(100cm långt, 50 brett och 40 högt vilket jag tycker passar bra med mina intentioner och det blir dessutom en ganska rejäl bottenyta, med tanke på volym, för malarna). Fick dessutom ett gäng goda råd- var ganska skönt med ett avbrott i covidisolationen, och ett stabilt ytterfilter på köpet.

            Så nu väntar jag väl mest på att lägenheten ska bli klar så jag kan flytta hem igen, fast karet behöver rengöras osv så blir lite att pyssla med och imorgon ska jag förhoppningsvis köpa rötter! Har även ansökt om att bli guldmedlem så jag kan börja lägga upp bilder!

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #21
              Grattis!

              Upplever det inte alls som stormigt eftersom jag har kopplat på ett långt strilrör. Men eftersom jag matar på rejält i det karet så är det skönt med rejäl filtrering. Idag fick de både musslor och broccoli!
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #22
                Kanske inte världens roligaste bild och det är förpassat till tvättstugan men passar ju bra att rengöra det där med tanke på golvbrunn och liknande. Ville väl mest testa ladda upp bilder funktionen! Har rengjort framrutan efter bilden togs och det ser mer eller mindre repfritt ut där.

                Inte helt hundra på om jag kommer använda ställningen blir ganska lågt men det är ju o andra sidan behändigt.
                Senast redigerad av Munin; 23 January 2021, 21:49.

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #23
                  Det ser stort ut!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #24
                    Är nog mest vinkeln som luras men jag upplever att bottenytan känns överraskande stor trots att det egentligen bara är tio centimeter som flyttats jämfört med ett kar med "vanliga" mått. Måste leta upp ett par, tre stora rötter att använda som utgångspunkt.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #25
                      Idag ska jag försöka ta tag i att rengöra akvariet åtminstone delvis, kommer nog behöva fylla upp det och tömma för att rengöra botten ordentligt men det blir vid senare tillfälle(en av fördelarna med att inte kunna dra igång direkt är att jag slipper stressa!). Har hittills bara använt mig av en disktrasa och ljummet vatten för att få bort det värsta. Har varit någon form av snigelinvasion i det tidigare så behöver se upp med de små skalen. Funderar på att stryka ättika på de smutsigaste ställena men det mesta verkar faktiskt gå bort ändå.

                      Ganska repigt i botten men det var väntat och knappast något som bekommer mig, har däremot hittat en längre repa på ena kortsidan, vilket inte är något problem rent estetiskt då ena hörnet ändå kommer stå emot en vägg, som oroar mig lite men har efter en stunds googling kommit fram till att det med all sannolikhet rör sig om just en repa och inte början till spricka. Min kära mor som fortfarande är ärrad av syndafloden i källaren tycker det ser ok ut vilket har lugnat mig.

                      Smidigt munstycke för att dammsuga akvarium tycker jag, mina katter är också tillfälligt inackorderade i föräldrarnas källare så de tycker det är kul när jag är där nere och grejar.
                      Senast redigerad av Munin; 25 January 2021, 11:05.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        #26
                        Hur gick det med rengöringen?
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #27
                          Nja känns som jag mest drog runt smutsen och i ärlighetens namn slog latheten till så det blev inte så mycket gjort som jag hade hoppats, men men ny chans imorgon och då blir det förhoppningsvis lite mera bilder på akvariet+diverse rötter(det blev några köpta igår, letar fortfarande efter en större dock).

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            #28
                            Roliga mått på karet.
                            Ska bli intressant att se vad ditt val hamnar på.
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #29
                              Ursprungligen postat av LindaAlgo
                              Roliga mått på karet.
                              Ska bli intressant att se vad ditt val hamnar på.
                              Jag är nöjd, hade egentligen siktat in mig på ett 310L med standardmått men när jag fick syn på det här så blev jag genast intresserad. Blir ju i min hjärna enklare på flera sätt: Bör vara enklare att få ljuset att räcka till för växterna, skapa syresättning och om någonting behöver ändras(dessutom vill man ju gärna göra det efter ett tag oavsett) så blir det lite enklare.

                              Måste dock säga att jag börjar bli rejält otålig nu. Bifogar bild på de rötter jag hittills lyckats fixa, skulle fortfarande vilja ha en större och eventuellt ta bort den mindre av de här två. Lägger även upp bild på det ytterfilter som följde med (EHEIM 2073) som dock saknar slangar men det bör väl inte vara omöjligt att åtgärda! Men det är ju också en aning långsammare än vad jag tänkt mig, men kanske blir det ändå och lägga mera krut på cirkulationspump. Ser ut att ha bra filtreringskapacitet.
                              Senast redigerad av Munin; 28 January 2021, 10:49.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #30
                                Fortsätter väl min monolog ifrån igår! Kan ju vara bra terapi om inte annat.

                                En kanske ohälsosam tid per dag som går att till att fundera kring akvariet(och kommande akvarieprojekt längre fram. Har dock lite svårt för att få så mycket gjort då jag tycker det är svårt att inreda och så vidare utan att det står på plats så man faktiskt kan se hur det blir. Önskar ibland jag vore en lite mera planerande person, sett att många tar sig för och gör skisser och liknande på hur inredningen ska bli. Själv kör jag nog lite mera på kaosteorin, jag tar det jag har och plockar ner det(i enlighet med vissa luddiga idéer jag har i huvudet) i akvariet för att se hur det ser ut.

                                Hur som helst så kanske jag ska ge mig på att försöka vattentesta det över natten idag men måste hitta en plan yta i närhet till golvbrunnen, eller man kanske kan lägga ett gäng brädor på något vis?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...