46 L Fluval Edge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karlsson93613

    • October 2013
    • 17

    46 L Fluval Edge

    Hejsan! Jag bor i en lägenhet och vill inte ett för stort akvarium. Har därför siktat in mig på ett Fluval Edge 46 liters och har lite frågor om vilka fiskar och växter som skulle kunna funka bra. https://www.hornbach.se/shop/Akvarie...-detaljer.html

    Jag skulle gärna ha två fjärilsciklider, skulle detta funka eller bör jag tänka om? Såg även att man inte bör ha arter som går upp till ytan för att ta luft eftersom det endast är en liten öppning i toppen på dessa akvarierna. Vilka fiskar bör jag i så fall undvika och har ni några förslag på fiskar som kan passa bra? Funderar även på några räkor.

    Skulle gärna också få förslag på enkla fina växter som kan funka. Såg någon som hette Anubias som jag gillade. Planen är även att ha någon mindre rot och lite stenar.

    Det ingår inte heller någon doppvärmare. Skulle denna funka? https://www.hornbach.se/shop/Doppvar...-detaljer.html

    Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få. Har ingen stress att få igång akvariet utan väntar tills allt har klarnat lite.

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av karlsson93613; 11 November 2020, 17:08.
  • karlsson93613

    • October 2013
    • 17

    #2
    Har idag inhandlat akvariet och fick med denna

    Chemical filter media Effectively traps phosphate, nitrate and nitrite Reduces odors Makes overall aquariums maintenance easier Provides safe, clear water conditions 3.5 g (0.12 oz)


    Ska produkten ovan vara någon form av goda bakterier eller behöver jag köpa någon biovätska? Har även hällt i Aquasafe

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Här är en länk till zoopets artbeskrivning för fjärilsciklid, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
      Själv kan jag för lite om den arten för att veta vilken typ av akvarium de passar bäst i, så där får nån annan hoppa in.
      Räkor skulle jag inte tro funkar ihop med nån ciklid, risken finns att de blir väldigt dyr mat, även om det brukar finnas nån som har lyckats säkert.

      Det du fick med akvariet ser ut som någon typ av filtermedia, vet inte hur filtret på detta kar ser ut men den ska nog sitta där i i alla fall.
      Du kan söka igenom växtarkivet här på zoopet efter lättskötta växter och se om du hittar någon som verkar intressant
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • snikke

        • December 2007
        • 134

        #4
        Fjärilsciklider är jättefina, men de är ganska känsliga enligt mig. Har köpt några gånger, senast köpte jag fyra st och tre av dem dog efter nån vecka, kan bero på att akvariet var relativt nyinstallerat.

        Kommentar

        • karlsson93613

          • October 2013
          • 17

          #5
          Hej igen och tack för era svar! Jag åkte och köpte lite bakteriekultur igår för att vara på den säkra sidan så den är i nu.

          Jag har också läst att fjärilarna kan vara lite känsliga så jag tänkte vänta någon månad innan jag köper dessa så att alla värden är stabila. Funderar dock på att köpa några galaxyrasboror eller boraras brigittae och ha som inkörsfiskar. Eventuella synpunkter eller kritik om det fiskvalet är välkomna!

          I växtväg är där just nu polysperma, vallisneria spiralis och någon form av anubias. Vill ha mer växter så tar gärna fler tips! Ska fylla på med ännu mer vallisneria där bak i akvariet är tanken!

          Bifogar en liten bild om någon vill se! http://www.bilddump.se/bilder/202011....82.190.26.JPG

          Kommentar

          • snikke

            • December 2007
            • 134

            #6
            Galaxyrasboror ser väldigt små ut, men otroligt fina. Kanske du ska vara försiktig med större fiskar än några cm för övrigt då. Köpte ett gäng smycketetror en gång och de var inte fullvuxna och blev alla terroriserade och uppätna av tigerbarber tror jag.

            Kommentar

            • karlsson93613

              • October 2013
              • 17

              #7
              Jag pratade med en säljare på Akvariepiraten i Malmö och han menade att fjärilsciklider och galaxyrasbororna skulle funka ihop. Finns det en risk att fjärilarna äter rasbororna då?

              Kommentar

              • snikke

                • December 2007
                • 134

                #8
                Varför ska man inte ha fiskar som går upp till ytan för att ta luft om det bara är ett litet hål? Det kan väl inte vara helt lufttätt? Det är väl labyrintfiskar i så fall som skulle undvikas t ex, guramis, men det finns många akvarium med täckglas, dock brukar det vara hål i hörnen.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #9
                  Hej! Fjärilsciklider är väldigt vackra men inte så lätta. Min bedömning är att ditt kar är för litet. Om man köper ett par drar de ofta igång att leka ganska snabbt. Sedan finns det risk för att hanen och honan hamnar i ”otakt” med varandra. Ibland sker det redan under tiden de vaktar rom och ibland blir det så först en tid därefter. Då brukar hanen jaga honan vilket leder till att hon blir stressad och i förlängningen sjuk. I ett så litet kar kommer det bli mycket svårt för honan att gömma sig, oavsett hur välinrett karet är. Fjärilar behöver varmt vatten, ett välinrett och välskött, moget, kar samt tillräckligt med plats för att ha en chans att kunna utöva sitt naturliga beteende utan stress. Jag skulle satsa på andra fiskar om jag vore du.

                  Kommentar

                  • karlsson93613

                    • October 2013
                    • 17

                    #10
                    Ja det kanske funkar bra! Tror dock inte jag har plats för så mycket mer än en 7-8 rasboror + 2 fjärilar så kanske inte blir problem. Var annars sugen på otocinclus eller borneomal också.

                    Kommentar

                    • karlsson93613

                      • October 2013
                      • 17

                      #11
                      Tack för ditt svar Nando. Känns som du har bra koll på fjärilar så får kanske skjuta upp det tills jag har större kar.

                      Då till den stora frågan. Vad ska jag ha för fiskar istället?

                      Kommentar

                      • snikke

                        • December 2007
                        • 134

                        #12
                        Du kanske inte behöver lyssna på alla råd . Det kan ju gå bra också de du väljer. Varför inte galaxyrasboror som du var sugen på med fiskar av ungefär samma storlek eller något större får du se? Plantera gärna lite mer växter, kanske Cabomba och javamossa? Bra med lite skyddade områden.

                        Kommentar

                        • cambru

                          • September 2008
                          • 209

                          #13
                          Jag instämmer med Nando och skulle inte sätta revirfiskar som fjärilscikliden i ett så litet utrymme. Eftersom du pratat om galaxyrasbora varför inte satsa på ett större stim bestående av 10-15 st galaxyrasboror? De är både snygga och aktiva fiskar. Kanske ett litet stim av otocinclus eller en liten mal oxå då de inte rör sig i samma regioner. Otocinclus kan vara lite kinkiga i maten och känsliga för nystartade akvarium, de kan du gärna vänta lite med att introducera.

                          En annan fisk jag kan rekommendera är dvärgkardinalfisk (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=987). De är lite blyga och kommer inte till sin rätt om de har för "bråkiga" fiskar i samma akvarium men får de vara ensamma eller med andra små och snälla fiskar färgar de ut och spelar för varandra precis hela tiden.

                          Kommentar

                          • karlsson93613

                            • October 2013
                            • 17

                            #14
                            Idag blev det en tripp till affären och jag köpte 5 kolglödstetror samt javamossa! Tetrorna har inte varit skygga alls utan är nyfikna och utforskar akvariet. Nu får det puttra påmså här några veckor





                            Tack för alla era tips och råd!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              #15
                              Kolglödstetror är jättefina fiskar som passar bra i ett litet kar! Du kan ju öka på det stimmet längre fram när karet har gått in sig. Amanoräkor är också roliga att titta på och de äter en del alger. De gillar dock inte omogna kar så vänta i så fall ett par månader.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...